Djur & Natur

Den vita älgen!

2017-08-15 17:30 #0 av: Ghosthunter

Ingen av er har väl missat den vita älgen? Så ståtlig och fin den är: http://www.expressen.se/gt/kommunalradet-fangade-den-vita-algen-pa-film-har-bilvit-en-varldsnyhet-/Glad

Hörde på lokalradion idag att det har kommit en massa folk till skogen och leta efter älgen. Det har blivit ett problem, för många är tyvärr respektlösa och går helt ogenerat in på privata trädgårdar. Dröjer väl inte länge förrän det blir älgsafari och serveringar och fan och hans mosterVilar huvudet i handen

Då är det bättre dom kommer till värdshuset Vita Älgen här i ÅmotforsSkämtar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-08-15 17:40 #1 av: papa-bear

typiskt för de gamarna som inte har respekt för någonting.

Anmäl
2017-08-15 17:57 #2 av: GIKmio

Där intill väntade jag på tåget till solstaden  för några veckor sedan Glad

Sörj inte över att du åldras

många får inte den chansen

Anmäl
2017-08-15 18:03 #3 av: GIKmio

#0 Läste i tidningen häromdan om ett par där folk sprang runt i trädgården. Frun kunde inte sola i sin egen trädgård på grund av fullt med främmande karlar.. Dom hade gått så långt att  det var dags att ringa polisen nu.

Sörj inte över att du åldras

många får inte den chansen

Anmäl
2017-08-15 18:03 #4 av: Stallmima

Tråkigt när människor inte visar respekt för andras egendom men riktigt häftigt att kunna se en vit älg IRL....

Anmäl
2017-08-15 18:20 #5 av: Carmarino

Tyskarna kommer väl att vallfärda till Värmland nu. De är ju tokiga i allt som har med älgar att göra, så en vit älg är ju något alldeles extra för dem. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-08-15 19:15 #6 av: Ghosthunter

Ja, de är tyvärr många som är respektlösa och skyr inga medel för att få syn på älgen. Samtidigt kan jag förstå fascinationen. Jag skulle gärna själv vilja se en vit älg, men jag har full respekt för vad jag går någonstans.

Samtidigt som de vita älgarna är unika, så är dom inte så unika här. Det finns några stycken. Men jag vet inte hur många det är?

Jägarna tycks ha respekt. De skjuter gärna inte en vit älg!

Ja, tyskarna lär nog komma....de har säkert redan kommit dit!

Anmäl
2017-08-16 05:35 #7 av: Carpinus

#6 De vita älgarna har varit kända i Värmland i mer än hundra år, och det beräknas finnas "mellan 50 och 100" av dem.

Källa.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-08-16 08:46 #8 av: Ghosthunter

Där stod det att det har skjutits en hel del vita älgar....det visste jag faktiskt inte. Kanske är inte respekten så stor ändå, som jag har hört. Men det kan ju vara olika jaktlag med olika värderingar. Hörde en jägare på radion för något år sedan och han sa att de hade en oskriven lag att inte skjuta de vita älgarna!

Anmäl
2017-08-16 09:16 #9 av: Carpinus

#8 Det varierar nog mellan jaktlagen. För sex år sedan var det en dansk som sköt ihjäl en vit älg i Norge, och det var inte populärt...

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-08-16 11:03 #10 av: papa-bear

även hos den vita älgen kan det finnas behov av avskjutning pga naturvårdande skäl, för att stärka stammen och liknande.

Anmäl
2017-08-16 12:54 #11 av: Ghosthunter

Å andra sidan så kan man ju undra vad skillnaden är? En grå älg är väl lika mycket värd som en vit? 😔

Anmäl
2017-11-13 13:24 #12 av: Carmarino

Älgen kommer eventuellt att skjutas.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6820329

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-13 13:39 #13 av: papa-bear

tydligen hade en av tantens hundar skällt när den såg älgen, och den naturliga reaktionen från älgen blir ju den det blir, om man säger så.

Anmäl
2017-11-13 13:50 #14 av: Carmarino

Ja, det är lite märkligt att djurens försvarsbeteende räknas som "attacker". Sedan hade älgen ju även skrämt några skolbarn. Kanske inte konstigt att älgen attackerar, med tanke på "lämmeltåget" av folk som ska kolla in den och inte låter den vara ifred.

Anmäl
2017-11-13 14:25 #15 av: Ghosthunter

Nej, jag tycker inte heller det är märkligt. Den stackars älgen blir ju förstås stressad av lämmeltåget.

Anmäl
2017-11-13 14:28 #16 av: Carmarino

Älgen blir stressad av alla människor som kommer och glor på den, och ska därför avlivas.

Människorna blir stressade av när älgen glor tillbaka, och därför ska älgen avlivas.

Anmäl
2017-11-13 14:39 #17 av: Carpinus

#0 Edas kommunalråd Hans Nilsson, som väl var delaktig i uppmärksamheten kring älgen efter att han fotograferat den, är beredd att ställa upp som levande sköld till skydd för vad han anser vara en stor turistmagnet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6rb3r/varldsberomda-vita-algen-ska-skjutas

Anmäl
2017-11-13 14:41 #18 av: Carmarino

#17 Han verkar ha en väldigt sund syn på saken.

Anmäl
2017-11-13 14:50 #19 av: papa-bear

det verkar ju som att närmaste jaktlag inte kommer att lägga någon större ansträngning för att skjuta älgen, de tänker tydligen lägga mer kraft på att skrämma bort den, men eftersom polisen tagit beslut om skyddsjakt, om det är de som beslutar om sådant, så blir det ju så.

Anmäl
2017-11-13 16:54 #20 av: Ghosthunter

Skjut människorna som stör älgen istället!!

Anmäl
2017-11-14 19:33 #21 av: papa-bear

Yes! Älgen får leva

Artikel

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.