Annons:
Etikettrariteter-sällsyntheter
Läst 734 ggr
Ghosthunter
8/3/17, 10:57 AM

Minnesstenar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lagt märke till att det finns väldigt många minnesstenar i denna delen av Värmland. Minnesstenar över händelser och speciella händelser och andra utmärkelser är ju inget märkligt. Men jag såg denna stenen (bilden) här i Åmotfors igår, när jag var ute på en promenad.

Vad sjutton menar dom med denna stenen? Det sätter funderingar och myror i skallen!🤔

(Vittensten är en by några kilometer väst om Åmotfors)

Sorry att bilden hamnade på sniskan, men det blir så när man lägger in bilder här på iFokus, som är tagna lodrätt med mobilkamera, eller annars är det jag som gör fel?😡

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
8/3/17, 11:06 AM
#1

Ställ skärmen på högkant😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
8/3/17, 11:08 AM
#2

Har googlat mig fram till att "landtramp" innebär skada på ängsmark och åker som  kunde rendera i ersättning till markägare. År "1404" skulle ju förslagsvis vara april 1914. eller fjärde ärendet 1914 etc. (Alternativtområde/ ärende 14, år 1904.)  En fin sten är det för ett så enkelt syfte, men den kanske har snyggats till genom att färgen fyllts i o.s.v. (Detta är sådant som jag gissar!)

Om du har "paint" i Windows kan du kopiera bilden dit och rotera den. Sedan sparar du den, endera som den är eller som ny kopia.

Ghosthunter
8/3/17, 2:13 PM
#3

Det låter ju rimligt att det är något i den stilen, för att det skulle vara så gammalt som 1404 verkar orimligt. Jag tror också att den har snyggats till med färg i texten.

Men man får nog utgå ifrån att Hvittensten syftar på byn Vittensten. Men det ligger nästan 4 km från stenen….möjligen kan den har blivit flyttad in till Åmotfors, för att få mer uppmärksamhet? Kanske skänkt av någon bonde där ute, som inte vill ha den i sin åker?

Tack för info….kul att lära sig vad landtramp är 🙂(jag trodde att det kan man nog inte finna någonstans och sökte därför inte på ordet)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: