Annons:
Etikettpresentation
Läst 3125 ggr
Ghosthunter
2017-07-11 10:44

Min nya hemort: Åmotfors

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åmotfors är en tätort i Eda distrikt (Eda socken) i Eda kommun, Värmlands län, belägen 22 km nordväst om Arvika vid Riksväg 61. Mindre delar av tätorten ligger i Arvika kommun (Ny distrikt/Ny socken) samt i Köla distrikt (Köla socken). I folkmun kallas orten rätt och slätt för bara Åmot.

Åmotfors är Eda kommuns andra största tätort och har strax under 1400 inv. En liten ort, men med en hel del gamla anor inom både industri, kultur och sport.

Åmotfors fick sin industri redan i slutet av 1600-talet då en masugn uppfördes vid Kroppstadfors. Noreborgs järnbruk anlades 1750-51.

Kroppstadsfors övergick 1887 till ett träsliperi, som senare utvecklades till nuvarande Åmotfors pappersbruk (Nordic paper)

Här finns också den välkända och anrika fabriken AB Norma Projektilfabrik, som har tillverkat jaktammunition i Åmotfors sedan 1902.

Antiphon och Åmotfors kraft (intill pappersbruket vid Kroppstadsälven) är ett par andra kända företag i orten.

Inom idrotten märks speciellt skidstadion (Sköttvika skidstadion) med en mängd fina skidspår och elljusspår för löpning under sommarhalvåret: https://www.skidspar.se/varmland/eda/skottvika-skidstadion#

F.ö finns Forsvallen (fotboll) och Gärdeshallen idrottshall, med främst innebandy på schemat.

Eda kommun har gymnasieskola här inom teknik, restaurang och kockutbildning (här kan man äta billigt) Dyrare matställe är gamla anrika värdshuset Vita Älgen, med anor från 1700-talets slut. F.ö finns bl.a en asiatisk restaurang, en pizzeria och restaurang med sydländsk meny.

Några kilometer väst om samhället ligger Eda Skans och i orten finns Eda Skans museum (båda ställena kan jag starkt rekommendera för turister som besöker Eda kommun)

                                   -----------------------------------------------------------------

Det finns så mycket att skriva om orten, så jag lär fylla ut tråden efter hand😉

Källa (bl.a): https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85motfors

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2017-07-11 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Torget med Folkets hus i bakgrunden (det röda huset) Folkets park finns också!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-07-11 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild tagen i mars månad. Torget med Folkets hus. Bl.a inryms här en biograf…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-07-11 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Värdshuset Vita Älgen….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-07-11 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Järnvägsstationen….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-07-11 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Pappersbruket vackert beläget med Hällefjället i bakgrunden…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-07-11 14:24
#6

Väntsalen på järnvägsstationen är inte stor men med en speciell gammaldags lukt..

Annons:
Ghosthunter
2017-07-11 15:37
#7

Japp, det luktar lite som de gamla väntsalarna brukar lukta😃

Värt också att nämna är ÅMK, Åmotfors Motorklubb (Jänkarbilar) och Adlesparres antikvariat, som bägge håller hög klass i Sverige i respektive fack. Och på tal om antikvariat, så finns det en hel del antikaffärer och loppisar här. Nytt & Gammalt är en av Värmlands största loppisar (och mest välsorterade….mycket fina antika saker blandat med loppisprylar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-07-11 15:39
#8

Hahaha….har ni tänkt på en sak?….jag har inte lyckats att få med en enda människa på bild. Men det beror väl mycket på att de flesta bilderna togs en söndagsmorgon😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-11 20:07
#9

Hoppas du kommer att trivas! Jag har varit en sväng till Åmotfors för många år sedan när vi hyrde stuga i närheten,  men mer är det nog inte.

Ortens största kändis, kan det vara Lennart Persson? Honom har jag talat med i telefon en gång när han jobbade på lokalradion i Göteborg, och den första frågan han ställde var "är du värmlänning?" Fast han nämnde inte att han också är från de trakterna,  det framgick inte direkt av dialekten.

Ghosthunter
2017-07-11 20:16
#10

#9 Tack…..hittills trivs jag bra iaf!🙂

Jag visste inte ens att han är ifrån Värmland. Han har stuga i Skillingmark. En gång när jag var på hembygdsföreningen där, så kom han och en vän och hälsade på en stund. Hans vän var från Göteborg och hade en GAIS-tröja på sig😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-11 20:45
#11

Om det hade varit en Blåvitt-tröja ändå…😉

[GIKmio]
2017-07-11 20:48
#12

#9 Glöm ej Tuva Novotny som också växt upp på orten.

Ghosthunter
2017-07-11 20:51
#13

Just det…Tuva är ju också här ifrån☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-11 21:43
#14

Okej, det tar sig!🙂

perk
2017-07-12 19:15
#15

Tuva Novotny är nog från ett annat Åmot, det i Brunskog 🙂

Annars så bodde det en i Åmotfors en kort tid i sina unga år, som blev en stor kändis, Sven Tumba.

Enligt Wikipedia så tillhörde han Åmotfors IF 1949

https://en.wikipedia.org/wiki/Sven_Tumba

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[Carpinus]1
2017-07-12 19:51
#16

#15 Sven Tumba i Åmotfors låter nästan som en skröna…

Någon hockeysektion verkar inte föreningen ha haft, kanske spelade han fotboll för dem då, men det är svårt att hitta någon bekräftelse. Hittar uppgiften om att han spelat i Åmotfors bara på utländska sidor (inklusive Wikipedia - på svenska Wikipedia finns inte uppgiften).

I min värmländska barndom florerade det f.ö. en envist rykte att Sven Tumba var halvbror till en lokalt känd restaurangägare i Karlstad (boende i min hemkommun). Det var dock med all sannolikhet (också?) en skröna.

Ghosthunter
2017-07-12 20:42
#17

#15  Att hon är ifrån Åmot i Brunskog kan nog stämma  och möjligen kan ju Tumba har bott här i Åmotfors, det handlar trots allt bara om en kort tid och många som lirade hockey förr, lirade även fotboll (och bandy)…även om det kanske låter lite som en skröna🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-12 21:05
#18

#17 Frågan är var han lirade hockey om inte Åmotfors hade sporten på sitt program? Jag är nog fortfarande skeptisk, men det är en rolig uppgift!

Läste lite grann ifrån Djurgårdens hemsida, och där säger Tumba själv:

**"Var det aktuellt med någon annan ishockeyklubb än Djurgården då du skulle lämna Viggbyholm? **– Jag var och tränade med Nikolai, som var en hockeyklubb från Gamla Stan och IK Göta ("Stockholms-Göta anm.). Men det var Djurgården som kom att gälla för mig. Mycket var det ungdomsledaren i Djurgården Filip Karlssons förtjänst att det blev Djurgården då han stöttat mig under åren man åkte omkring på Stadions is och lira hockey. När han frågade "Nenne" om han ville testa på Djurgården så behövdes ingen betänketid."

Sveriges Radio uppger att Sven Tumba representerat Vretarna, Viggbyholm, Djurgården, Boston Bruins, Qubec Aces och Malmö FF.

Ghosthunter
2017-07-12 21:18
#19

Hmm…ja du…måste varit väldigt kort fotbollskarriär för Tumba i Åmotfors😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

perk
2017-07-12 21:46
#20

Ja det står nog ingenstans att han spelade hockey i Åmotfors, tror ingen påstått det heller. Det var kanske fotboll eller bandy, eller bara medlemskap i föreningen.

Att han hamnade i Åmotfors, berodde nog på att hans far kom hit för något arbete.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
Ghosthunter
2017-07-12 22:07
#21

Jag tittade i min bok "Eda i gammal och ny tid" och där nämndes inte heller något om det. Mest framgång har varit längdskidor i ÅIF, där har de fostrat många duktiga åkare. Sen spelade bandylaget i div 3 i många år och fotbollslaget i div 4 (vilket de ännu gör)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-12 22:11
#22

#20 Verkar konstigt att inte föreningen uppmärksammat det, eller att han inte själv nämner det. Tumba var ju ingen pojklagsspelare 1949, han var arton år. Därmed inte sagt att det kan ha varit så, och i så fall kanske ett scoop för Värmlands Idrottshistoriska sällskap.

perk
2017-07-13 14:04
#23

Att Tumba bodde i Åmotfors är ingen skröna för mig. Då jag har en nära bekant född samma år 1931, som  umgicks med honom under tiden han bodde här.

Vet inte om hans far jobbade inom kommunen, har för mig att det var inom vatten och avlopp sektionen, men han fick ett öknamn här och kallades i folkmun för "Johansson utan verktyg"

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[Carpinus]1
2017-07-13 14:22
#24

#23 Först något jag glömde i tidigare inlägg - min kommentar att det inte kunde vara hockey var en kommentar på GH:s rader om att det var "många som lirade hockey förr" - det fanns ju inte någon hockeysektion i Åmotfors. Ingen har alltså påstått att du har hävdat att Tumba spelade hockey i Åmotfors - vi har ju föreslagit fotboll och bandy som alternativ.

Din bekants uppgifter går förstås inte att ifrågasätta utan personkännedom, däremot är det  en spännande uppgift som hembygdsförening och idrottsföreningen kanske kunde ta tillvara bättre  på? Själv blev jag så nyfiken att jag gjort en förfrågan hos någon som bör veta, men det blir nog svar tidigast efter sommaren.

Något har berättelsen redan ökat mitt kunnande om Tumba. Hans pappa var bohuslänning har jag fått veta på släktforskningssajter, och sedan tror jag att hans mor var född i Tyskland.

Ghosthunter
2017-07-13 17:10
#25

I all vänlighet så tycker jag nog att vi ska glömma detta med Tumba och lita på vad perk säger. Dessutom var han inte värmlänning😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-13 19:48
#26

Okej, men innan jag slutar så kan jag bekräfta att Perk hade helt rätt!  Jag har kollat saken med Värmlands Idrottshistoriska sällskap och fått ett snabbt svar:

"Hej

Stämmer men inte ishockey.

Han var där någon sommar och spelade fotboll."

Tycker att Perk gjort ett litet scoop (även om det tydligen bara är känt inom vissa kretsar), och jag hade fel, som tyckte att det lät som en skröna. Skulle ha varit kul att veta mer, men det är väl försent nu när Tumba själv och många av dem som kommer ihåg honom från Åmotfors är borta…

(Kanske står det något i Tumbas bok "Tumba säger allt" från 1958, men tyvärr har jag inte kvar den så jag kan inte kolla.)

Ghosthunter
2017-07-13 20:24
#27

Det finns ofta en viss sanning i en skröna😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-13 20:30
#28

Ja, det händer ju bevisligen! Fast jag har en skeptisk grundsyn, och då får man finna sig i att gå på en mina då och då. Fast inte i oprövad sak… 🙂

Ghosthunter
2017-07-13 20:34
#29

😉Så kan det vara ibland!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

perk
2017-07-13 20:48
#30

Tycker nog inte det är något scoop, när det står på Wikipedia och är allmänt känt i Åmotfors.

Det finns en ”grupp” på Facbook som heter Åmotfors, en sluten grupp men det är nog inga problem med att gå med i den. Söker man på Tumba där så kommer det upp en del, bland annat en man som berättar att han tränat fotboll ihop med Tumba.

Men på den tiden hette han väl bara Sven Johansson.

Och det börjar nog glesna rejält bland de som var med på den tiden.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[Carpinus]1
2017-07-13 21:00
#31

#30 "Allmänt känt i Åmotfors" är gott nog, men de kunde väl skryta lite om det? Så många kändisar finns det ju inte där, har vi konstaterat… Kanske GH kan höra sig för nästa gång han fikar på hembygdsföreningen? 😃

Jag vet inte varför inte uppgiften inte finns på svenska sidor - jag har googlat förgäves på Tumba, Sven Johansson och Åmotfors men bara fått träff på utländska sajter. Men allt behöver vi ju inte veta…😉

Ghosthunter
2017-07-13 22:22
#32

Det finns väldigt mycket som inte står på nätet också har jag märkt. Jag ska snart börja läsa mer i min Eda-bok och se om jag hittar något. Men jag ska också titta på biblioteket…någon bok om Åmotfors.☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-07-14 14:21
#33

Jag har alltid haft kopplingar till både Eda och Arvika genom min far. När jag var yngre förknippade jag Åmotfors och Charlottenberg med andra världskriget och beredskapen.

Ghosthunter
2017-07-14 15:10
#34

Ja, inte så märkligt eftersom det är gränstrakter och det finns en hel del lämningar kvar från olika tidsepoker. Själv var jag alldeles nyss på Eda skans och satt och gottade mig i solen med blåbärspaj och kaffe. Det är ett perfekt ställe för picknick och fika!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-14 15:14
#35

Fått lite kött på benen om Tumbas tid i Åmotfors. Så här skriver min kontakt på VIS:
"Om jag fattar rätt spelade han i juniorlaget men inte i Åmotfors A-lag eftersom hans klubb i Stockholm satte stopp för det eftersom han inte skulle kunna spela med dom senare på säsongen om han spelat i Åmotfors."

Jag fick även en pdf på ett reportage som Keeper Emanuelsson skrivit om Tumbas tid i Åmotfors. Jag delar gärna med mig av det trevliga reportaget som PM om någon är intresserad. Vill inte lägga ut det här av rättighetsskäl. Där bekräftas i alla fall att pappa Torsten jobbade i Åmotfors en tid som VA-ingenjör, och så får vi veta att Tumba gjorde ett äkta hattrick mot Arvika, och att han  fick pröva på timmerflottning med mera. Tumba verkar ha trivts bra i Åmotfors, men blev hemkallad till Viggbyholm för en Danmarksturné och därmed var det färdigt med hans värmländska fotbollskarriär.

Ghosthunter
2017-07-14 15:16
#36

Där ser man. Lite sökande lönar sig🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-07-16 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Disponent Gösta Schotte var tydligen en väldigt diplomatisk och omtyckt herre på pappersbruket. Han såg till att Forsvallen kom till 1938 och de fick arrendera marken för bara 3 kr per år. Den här minnesstenen står utanför bruket och restes av arbetarna 1963…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-16 17:28
#38

#37 Hans son Lennart var ju också välkänd.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Schotte

Ghosthunter
2017-07-16 17:32
#39

Det hade jag ingen aning om. Han tog visst över chefsskapet efter sin far🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-07-16 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

På tal om kändisar så har ju skalden Jonas Love Almqvist bott här precis utanför samhället. https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Jonas_Love_Almqvist Graf heter byn i närheten av Almqviststugan.

Jag var där för bara en timme sedan. Så vackert det är där ute. Sån där riktig trollskog, med gläntor och små sjöar.

Men vilken märklig stämning eller energi det är vid stugan. Det känns precis som om någon står och tittar ut genom fönsterna👻. Det var nästan så jag trodde att någon var där inne, men stugan är låst och står tom.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-07-17 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Var på Eda´s gamla kyrkoplats idag och av en slump så såg jag Schotte´s viloplats….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2017-09-15 19:07
#42

Jag vill nog sticka in hakan här och säga att Lennart Persson faktiskt kommer ifrån Skillingmark🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-09-15 21:25
#43

Han har i alla fall postadress Åmotfors så då borde han väl kunna räknas orten tillgodo? 😉

Ghosthunter
2017-09-15 21:46
#44

Han har en stuga i Skillingmark nu och kanske är postnumret samma där som här i Åmot?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-09-15 21:50
#45

Jag gjorde en googling  på Lennart Persson Åmotfors och där blev det en radda träffar.

Ghosthunter
2017-09-15 22:06
#46

Ett gångbart namn här tydligen😊

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-09-16 08:25
#47

Fotbollslaget heter numera Ås/Åmotfors och herrlaget är topplag i Värmlandsfyran och det är riktigt bra..

Ghosthunter
2017-09-16 10:37
#48

Jag hoppas att de kommer upp i trean. Förmodligen kom de i lag med Ås - en by som ligger mellan Åmot och Charlottenberg. De har legat i fyran i många år, men har även varit uppe i ettan och tvåan nåt år.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2017-09-16 10:37
#49

Jag hoppas att de kommer upp i trean. Förmodligen kom de i lag med Ås - en by som ligger mellan Åmot och Charlottenberg. De har legat i fyran i många år, men har även varit uppe i ettan och tvåan nåt år.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-09-16 10:40
#50

Jag hoppas de tar sig upp i trean nu. De gick förmodligen i lag med Ås - en by mellan Åmot och Charlottenberg.

Genom historien har de nästan ständigt varit i fyran, men har varit i tvåan och ettan i något år.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-09-16 10:41
#51

#48 Inte i år i alla fall. Hertzöga eller Sifhälla går upp ..

Ghosthunter
2017-09-16 10:49
#52

I helvete heller😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-09-16 10:52
#53

😃Dom är för långt efter och bara sex poäng att spela om..

[VSK]
2017-09-16 11:14
#54

Trevliga bilder, men ack så konstiga namn på klubbar hit och dit 😮😉

[Carpinus]1
2017-09-16 15:14
#55

#12 Tuva Novotny är verkligen aktuell nu - dels som Mariana i Borgfilmen, och dels i den norska dramaserien Nobel på söndagarna.

http://nwt.se/noje/2017/09/08/novotny-om-borg-filmen-viktigt-att

Annons:
Ghosthunter
2017-09-16 17:19
#56

#53 Jo det är sant!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: