Kultur & Folk

Sven-Erik Magnusson död 2

2017-07-07 19:31 #0 av: Ghosthunter

Här är ni välkomna att fortsätta!Glad

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-07-11 15:04 #1 av: GIKmio

Det blir ytterligare en hyllning till Sven-Erik Magnusson och Sven-Ingvars i Segmons folkets park om en månad.

Oscar Magnusson på Folk&Rock

Sajtvärd för Öl i fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2017-07-15 14:58 #2 av: kamera0710

Ännu en härlig Fröding-text som nu lagts ut på youtube, Farväl till min försvinnande popularitet.

Anmäl
2017-07-17 07:42 #3 av: Carpinus

Sven-Erik Magnusson fick sin välförtjänta hyllning på årets Dansbandsgala i samband med att Oscar framträdde och framförde några Sven-Ingvarsklassiker.

http://www.expressen.se/noje/oskars-fina-hyllning-till-sven-erik-magnusson/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-07-17 11:13 #4 av: kamera0710

Från 1993, när Två mörka ögon slagit rekord på svensktoppen. Ingvar har samma spjuverkommentarer som alltid...

Anmäl
2017-07-17 11:34 #5 av: Carpinus

En hel del "nytt" material om Sven-Ingvars på YouTube. Kul!

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-07-17 15:00 #6 av: Ghosthunter

Solsta cafe minns man ju.....hahaha....han sjunger upp och nedSkrattar

Anmäl
2017-07-18 18:37 #7 av: kamera0710

En rolig anekdot: Som tidigare nämnts drogs första upplagan av skivan Dans i kväll in. Orsaken till detta var att Sven Svärd i låten Polkan går sitter och sjunger "i röva på en gris". (Har ett av de få exemplaren och kan bekräfta det.)

Han förstod tydligen inte att det skulle komma med. Och amerikanen Larry Finnegan, som tillsammans med Rune Wallebom drev deras dåvarande skivbolag Svensk-American, förstod inte texten...Skrattar

Anmäl
2017-07-18 18:51 #8 av: Carpinus

Förvånar mig inte - Sven hade glimten i ögat, precis som sin far Tore, också trummis. Tore hade en liten servering vid bron över Slottsbrosundet, och ägare av marken där var greven Claes Horn af Åminne.

När Tore skulle hyra stugan för sin korvförsäljning så besökte han greven på kontoret.

"Claes Horn af Åminne", presenterade sig markägaren när de skakade hand.

"Tore Svärd av trumpinne, angenämt", blev det kvicka svaret.

Anmäl
2017-07-18 19:53 #9 av: Ghosthunter

#8 HahahaGapskrattar

Anmäl
2017-07-21 15:29 #10 av: GIKmio

#8 Den hörde jag för länge sedan. Tack för att du påminnde migSkrattar

Anmäl
2017-07-22 13:54 #11 av: GIKmio

Idag är det fyra månader sedan vi vaknade upp till dödsbeskedet, vilket uppmärksammats idag på sociala medier..

Anmäl
2017-07-24 15:04 #12 av: kamera0710

SOP om filmfiaskot. Kanske har han rätt i att om det inte varit för filmen hade det inte blivit någon Frödingplatta. Även han tycks ta det hela med humor och självdistans. Detta till skillnad från de pajasar som huserar på tidningarnas nöjessidor, nu som då.

Anmäl
2017-07-24 17:18 #13 av: Carpinus

#12 Filmprojektet var ju kört när man anlitade Ragnar Frisk som regissör. Vilken annan regissör som helst hade givetvis lämnat tillbaka manuset och sagt att "det här får ni allt fila lite mer på, grabbar!" Man kan ju leka med tanken om de tagit hjälp av den unge Bengt Bratt - vilken skröna hade det inte kunnat bli av ett sådant samarbete!

Anmäl
2017-07-28 16:29 #14 av: kamera0710

Ännu en anekdot om Sven-Ingvars: En gång när jag såg dem live stod ett gäng berusade personer och ropade att de ville höra "Jag vill vara din Margareta". (Ingen Sven-Ingvarslåt, men jag lägger in den här.) Efter en stund påpekade Sven-Erik att det är Sten Nilsson som sjunger den och tillade: "Blanda inte ihop begreppen här, men vi kan väl spela något mycket bättre". Något mycket bättre var Börja om från början, med improviserad text om hur han mötte en Margareta.Skrattar

Detta med spontaniteten och det improviserade är en sak jag alltid älskat med Sven-Ingvars. Och som Sven-Erik ska ha uttryckt det: "Planera inte så förbannat, då försvinner magin."

Tillägg: Sven-Ingvars hade aldrig uppgjorda listor över vilka låtar de skulle framföra vid spelningarna.

Anmäl
2017-07-28 17:06 #15 av: Carpinus

#14 Gjorde lumpen på I3 samtidigt som Jan-Eric Karlzon som skrev "Jag vill vara din Margareta". Han uppträdde på någon kompaniafton ute i fält minns jag, och jag hade väl senare lite koll på hans karriär. Karlzon var med i Melodifestivalen något år, men "Margareta" var förstås hans stora paradnummer.

Anmäl
2017-07-28 17:08 #16 av: Carpinus

Oscar Magnusson i yngre version. Han behärskade engelskan bättre än vad hans farsa gjorde i samma ålder...Skrattar

Anmäl
2017-07-28 17:18 #17 av: kamera0710

#16 Känner igen det där, min far är ett år äldre än Sven-Erik och han är inte på den nivå Sven-Erik ändå höll på sina tidiga engelska låtar...

Anmäl
2017-07-28 17:28 #18 av: GIKmio

#1 Stod härom dagen i NWT att det kommer bli en stor hyllningskavalkad i Segmon folkets park lördagen 12 augusti. Inte bara Oscar Magnusson ska hylla sin far och övriga bandet, även Marie Bergman ska göra det. Pugh Rogefeldt äntrar scenen samma kväll. Det är inte omöjligt att det dyker upp något där också.. Jag har inte bestämt mig om jag ska åka dit ännu..

Anmäl
2017-07-28 17:48 #19 av: Carpinus

#17 Jag hade samma lärare som Sven-Erik så jag satt i samma båt. Skrattar

Det var ju skillnad då, när det knappt fanns TV, och ingen popmusik spelades det på radion (förrän 1960, när Klas Burling fick en halvtimme i veckan). Sven-Erik lyssnade på originalinspelningarna och memorerade orden därifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=CVlRjjtIMis

Anmäl
2017-07-28 17:57 #20 av: kamera0710

#19 Visst är det skillnad, kommentaren i #17 kanske lät nedsättande men det var inte menat så. Jag är inte heller något geni på engelska, även om jag kan språkets grunder och har lyckats med en universitetsutbildning där en del kursböcker var på engelska.

Anmäl
2017-07-28 18:04 #21 av: Carpinus

#20 Nej då, det låter inte nedsättande - det är nog ett faktum att det är så.

Man märker ju att yngre generationer nästan verkar tvåspråkiga, medan det bara är de välutbildade i min generation som håller samma nivå.

Anmäl
2017-07-28 18:10 #22 av: kamera0710

#21 Har ibland mött en del engelskspråkiga personer som framhållit att just de nordiska befolkningarna är väldigt kunniga i engelska, jämfört med många andra länder. Om det verkligen stämmer får vara osagt.

Anmäl
2017-07-28 18:41 #23 av: Carpinus

#22 Verkar vara si och så med det! Beror kanske på vem man man talar med - och när man gör det...Cool

2013: "Ny rapport avslöjar - Sverige återigen bäst i världen på engelska"

2014: "Inte så bra på engelska som vi tror" (betalsida)

2015: "Yes! Sverige bäst i världen på engelska"

2016: "Svenskar har blivit sämre på engelska"

And so on...

Anmäl
2017-07-29 06:41 #24 av: Carpinus

Det fina med att Sven-Erik inte var någon överdängare på engelska när Sven-Ingvars tog sina första stapplande steg var ju att det gav oss "Te dans mä Karlstatösera" - ingen grupp hade på den tiden försökt med pop på svenska. Det var början på en era som i sin förlängning och långt senare skulle ge oss "Sven-Ingvars i Frödingland". 

Anmäl
2017-07-29 10:12 #25 av: Ghosthunter

Han körde det svenska och värmländska och det ska han ha en eloge för!!PartajarGlad

Anmäl
2017-07-29 11:37 #26 av: GIKmio

En sak kan vi nog fastslå.. Alsterlind är ingen kandidat att ta över som sångare Glad

Anmäl
2017-07-29 11:40 #27 av: Carpinus

#26 Alsterlind och Ingvar Karlsson i duett skulle nog kunna skrämma vilken sånglärare som helst från vettet...Skrattar

Anmäl
2017-07-29 11:44 #28 av: GIKmio

#27 Gapskrattar

Anmäl
2017-07-29 11:59 #29 av: GIKmio

En intressant historia..Ett dramatiskt slut på filmen som enligt kommentarfälten slutade lyckligt..

Anmäl
2017-07-30 09:10 #30 av: Ghosthunter

#27 GapskrattarTummen upp

Anmäl
2017-07-30 15:54 #31 av: Carmarino

#27 De skrämde åtminstone mig så att jag inte kunde kolla hela klippet. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-07-31 14:07 #32 av: kamera0710

Från soloskivan Jag har vandrat mina stigar, Värmlandsbröllopet.

Denna visa sjöngs även in av Hootenanny singers och det var riktigt vidrigt att höra dessa Västerviksbor försöka sjunga på värmländska...

Anmäl
2017-08-06 08:30 #33 av: kamera0710

En annan liten anekdot rörande Sven-Ingvars: På 90-talet svarade jag ofta i telefon hos dåvarande arbetsgivaren. En kund fanns i Arvika och med honom kom jag in på att jag gillar Sven-Ingvars vid ett tillfälle. Efter det hörde man alltid "ja det var Sven-Erik Magnusson" i luren när han ringde och hörde att det var jag som svarade.Skrattar

Anmäl
2017-08-06 08:47 #34 av: Ghosthunter

Haha....typisk Jössehärads-humor!Skrattar

Anmäl
2017-08-11 13:09 #35 av: GIKmio

Oscar Magnusson och Staffan Ernestam från Sven-Ingvars spelar på Folk & Rock i Segmon i morgon, lördag. Föredrar man Ingvar Karlsson kan man åka till närliggande Liljedal på söndag då man uppmärksammar det är 100 år sedan glasbruket lades ner.. Ingvar uppträder där med sitt nya band, Bengt-Ingvars Glad (Ingvar, Bengt Alsterlind, och Anders Kyrkander)..

Anmäl
2017-08-11 13:22 #36 av: Carpinus

#35 Hundraårsjubileet skulle nog ha lockat mig mer, så länge inte Bengt-Ingvars sjunger...Lyssnar på musik

Anmäl
2017-08-11 13:31 #37 av: GIKmio

#36 Du kunde ju passat på att besöka flask- och glasmuseum när som helst utom mellan kl. 14 och 15 Glad

Anmäl
2017-08-11 13:40 #38 av: Carpinus

Där har jag varit, men flaskorna var tomma...Galen

Skämt åsido så är det sevärt! Bland annat har man vad som påstås vara förebilden till Absolutflaskan.

http://nwt.se/mera/sommar/2010/06/26/absolut-original-fran-liljedal

Anmäl
2017-08-15 18:24 #39 av: Carmarino

Sven-Ingvars fortsätter. Nu med Oscar Magnusson som sångare. Det var tydligen Sven-Eriks vilja att de skulle göra det.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6755601

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-08-18 12:46 #40 av: kamera0710

En humoristisk version av Det tror jag inte på.

Anmäl
2017-08-28 21:15 #41 av: Carpinus

Förslaget om ett monument över Sven-Ingvars i Slottsbron har bordlagts av kommunstyrelsen i Grums, detta för att den föreslagna platsen ligger på privat mark.

Man har dock inte övergivit tanken på ett minnesmärke , och Segmon verkar ha seglat upp som ett alternativ,  det var ju där orkestern gjorde sin första spelning.

Anmäl
2017-08-28 22:00 #42 av: GIKmio

#41 Vet du var Oljeberget ligger i Slottsbron? 

Anmäl
2017-08-29 06:28 #43 av: Carpinus

Ja, det är den s.k. Stenbergsåsen, som ligger t.h. utanför infarten till det tidigare pappersbruket. Namnet har det väl fått av att det funnits en oljecistern på berget på fabrikens tid. Sven-Erik Magnussons föräldrahem låg i närheten, och Sven-Erik lär (på skämt?) ha sagt att han ville att Sven-Ingvars skulle göra en konsert där.

Anmäl
2017-08-29 08:37 #44 av: Ghosthunter

Jag tycker att statyn ska stå i Segmon. Mitt inne i byn.....kanske där grillen var? En sån sak kan faktiskt dra in en och annan turist också. Segmon behöver allt för att inte kollapsa helt.

Anmäl
2017-08-29 08:56 #45 av: Carpinus

#44 Nja, jag tycker inte Segmon har så mycket med gruppen att skaffa, bortsett från den första spelningen (som också kan diskuteras - de uppträdde faktiskt i Folkets Hus i Slottsbron på Erik Rydells barnfilmsklubb dessförinnan, om man skall vara noga).

Min idé är att flytta på den staty på bandymålvakten Ewert Nilsson som jag tror fortfarande står kvar vid Vinkelboda till Strandvallen och ställa Sven-Ingvars staty där. Då är man nära Sven-Eriks födelseplats.

Sedan instämmer jag i att Segmon behöver publikdragare.

Anmäl
2017-08-29 10:51 #46 av: Ghosthunter

Segmon föddes och dog med bruket, så är det bara. Ända som möjligen skulle kunna skaka liv i byn är att hyreshus byggs, men då blir problemet att serviceinrättningar också behövs.....iaf en livsmedelsbutik....för annars vill ingen flytta dit. Bostadsbrist finns i kommunen, så varför inte uppföra lägenheter i Segmon istället för Grums?

Bygget av nya pappersmaskinen på Gruvön har dragit en massa arbetare, men efter den tiden, så lär det nog finnas många lediga lägenheter i Segmon. Med andra ord, så är tyvärr byn dömd att dö ut helt.

Jag tänkte att statyn kommer nog alltid att locka någon att vilja besöka byn. Man måste ju börja med något litet.

Anmäl
2017-08-29 11:14 #47 av: Carpinus

#46 Det tragiska är att det du skriver stämmer in på Slottsbron också.Ledsen

Anmäl
2017-08-29 13:49 #48 av: Ghosthunter

Ja det gör det, men mindre, för Slottsbron är ju lite levande iaf. Finns ju idrotten kvar, en mack, 2 pizzerior och är nästan sammanvuxet med Grums.

Anmäl
2017-09-02 13:25 #49 av: Carmarino

Apropå högertrafikomläggningen 3 september 1967: Sven-Ingvars okända låt om högertrafik.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6767665

Anmäl
2017-09-02 13:31 #50 av: GIKmio

#43 Då vet jag.. Hade nog föredragit en staty i närheten. Vid Torget mitt emot Strandgården..    

Anmäl
2017-09-02 15:43 #51 av: Ghosthunter

#49  Haha....ja just det....den låten hörde jag senast idag på radionSkrattarMen jag hade ingen aning om att det var Sven-Ingvars!

Eftersom oenighet föreligger om statyns läge om den ska vara i Slottsbron eller i Segmon, så får dom väl placera den mitt i mellan - i Malöga....hahahaSkrattar

Anmäl
2017-09-02 17:03 #52 av: Carpinus

#49 I och för sig - det ligger ju även mitt emellan Slottsbron och Liljedal, varifrån Ingvar Karlsson ju kommer från.

Anmäl
2017-09-02 17:10 #53 av: Ghosthunter

#52 Ja, det gör det ju faktiskt och sen gjorde dom första spelningen i Segmon....då måste det ju bli Malöga!Skrattar

Anmäl
2017-09-16 10:28 #54 av: GIKmio

Såg programmet om när Electric banana band spelade på Sweden Rock festival i Blekinge för några år sedan. Samma braksuccé som när Sven-Ingvars spelade på Hultfredsfestivalen 1991. Bra gjort att nå fram till så många målgrupper..

Anmäl
2017-09-16 16:29 #55 av: Carpinus

En staty över Sven-Erik Magnusson kan faktiskt vara på gång, men den kommer att stå i Sandgrundsparken i Karlstad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sven-erik-magnusson-blir-staty

Anmäl
2017-09-19 19:55 #56 av: GIKmio

Dagen då Sven-Erik Magnusson slutade lita på sin gode vän Kent Finell Glad.. Lite prat innan och efter blåsningen . Detta har jag inte sett tidigare..

Anmäl
2017-09-20 12:56 #57 av: kamera0710

"Om man hade en liten Ingvar och kunde plocka fram ur byrålådan..."

Vid 06:00.

Anmäl
2017-09-20 14:21 #58 av: Carpinus

#55 Då är det klubbat och klart - en staty över Sven-Erik kommer att vara på plats i Sandgrundsparken, ett år är målsättningen att det skall ta. Tre konstnärer får i uppdrag att göra en skiss, och en får sedan i uppdrag att göra verket.

http://www.expressen.se/gt/sven-erik-magnusson-hyllas-med-egen-staty/

Anmäl
2017-09-21 17:24 #59 av: Ghosthunter

Jag tycker inte om att Karlstad ska ha allt, så för min del gillar jag inte placeringen av statyn där. Det är ju bättre att landsbygden prioriterasVilar huvudet i handen

Anmäl
2017-09-21 17:40 #60 av: Carpinus

Ja och nej, tycker jag. En staty i Karlstad utesluter ju inte att det blir en i Slottsbron också. Det är väl bara det att Karlstad har bättre resurser och är snabbare till skott än Grumspolitikerna.

Anmäl
2017-09-22 17:33 #61 av: GIKmio

Det kommer nog att bli en staty snart i Slottsbron också.. Sedan får vi se om dom nöjer sig med det eller om han får en gata eller park uppkallad efter sig också..

Anmäl
2017-09-22 17:41 #62 av: Carpinus

Kanske borde man även hedra Sven Svärd och Rune Bergman i Slottsbron? De hade ju också sin betydelse för gruppen - speciellt den förstnämnde.

Anmäl
2017-09-22 18:00 #63 av: GIKmio

#62 Det kom in ett medborgarförslag om en park som skulle hedra hela gruppen i Slottsbron.. Sven-Ingvarsparken vore något..

Anmäl
2017-09-22 18:04 #64 av: Ghosthunter

#61 Ja men åtminstone en gata vore ju bra...det tänkte jag inte på..hahaSkrattar

Anmäl
2017-09-23 11:49 #65 av: Carpinus

Apropå statyer så tillfrågades Tage Erlander en gång vad han ansåg om att bli ihågkommen med en staty.

"Ja ,så fall skall det vara till häst", tyckte Tage.

Anmäl
2017-09-23 15:26 #66 av: Ghosthunter

HahahaSkrattar

Anmäl
2017-09-25 06:53 #67 av: kamera0710

"En del tror på gud, vi tror på Sven-Ingvars!"Skrattar

Anmäl
2017-10-06 17:47 #68 av: GIKmio

Konsert i Folket Hus i Segmon söndagen 15 oktober kl. 16:00.

Slottsbrons Musikkår & Drill hyllar Sven-Ingvars

Konferencier: Bengt Alsterlind. Hedersgäster och gästartister medverkar.

Inträde: 100 :- 

Anmäl
2017-10-06 17:54 #69 av: Carpinus

#68 Det låter kul! Tummen upp

Anmäl
2017-10-06 18:00 #70 av: GIKmio

#69 Lite oroväckande bara att det inte stod något om förköp och först till kvarn i lokalbladet. Kan bli trångt i dörren Glad

Anmäl
2017-10-06 18:04 #71 av: Carpinus

Ja, det är nog risk för det...Funderar

Anmäl
2017-10-07 08:49 #72 av: Ghosthunter

Ja, det lär nog säkert bli mycket folk!

Anmäl
2017-10-13 08:04 #73 av: Carpinus

Idag är det 75 år sedan Sven-Erik föddes, men han verkade inte så gammal.

Anmäl
2017-10-13 17:14 #74 av: GIKmio

#73 Han såg minst tio år yngre ut.. 

Anmäl
2017-10-15 20:15 #75 av: GIKmio

#68 Får se om det dyker upp några recensioner om konserten under veckan..

Anmäl
2017-10-16 17:09 #76 av: Carpinus

#70 Talade med några Segmobor som inte hade gått dit på grund av bristen på förköpsinformation. De ville ge dem som rest långväga chansen att komma in. Det fanns inte så många platser på grund av att hela musikkåren inte fick plats på scenen utan måste ta några bänkrader i anspråk.

Folkets Hus i Segmon hade fått massor av telefonförfrågningar, men de var inte arrangörer utan hade hyrt ut lokalerna bara.

Nu verkar det som om man tänker göra om evenemanget till sommaren, men då utomhus så att fler kan komma in.

Anmäl
2017-11-08 17:04 #77 av: kamera0710

Den 27:e december sänder SVT "Berättelsen om Sven-Erik Magnusson". Har som andra här tyckt att det varit märkligt tyst i SVT, men förhoppningsvis är det kvalitet och det därför tagit sin tid. (Som jag nämnt tidigare tycker jag de uppmärksammat Sven-Ingvars väldigt bra när de var ett aktivt band.)

http://www.gp.se/n%C3%B6je/tv/svt-har-spikat-julschemat-1.4803399

Anmäl
2017-11-08 17:10 #78 av: kamera0710

Den här diskussionen strax efter Magnussons död hade jag missat totalt. Och det kanske var lika bra att jag inte noterade det hela då.

"En sådan sak som är lätt att ifrågasätta är Expressenkrönikören Hanne Kjöllers bisarra twittertext om Sven-Erik Magnusson.

Samtidigt som tv, radio och tidningar - för att inte tala om sociala medier - i hela Norden uppmärksammar hans bortgång, undrar den före detta DN-skribenten Kjöller:

Är detta verkligen en riksnyhet?"

http://nwt.se/kultur/2017/03/24/kjollers-bisarra-sven-erik-tweet

Anmäl
2017-11-10 22:32 #79 av: GIKmio

Sven-Ingvars potpurri av en annan inte helt okänd värmländsk dansbandssångare..

Anmäl
2017-11-13 06:20 #80 av: kamera0710

#79 Ingen höjdare om jag får säga det själv, med all respekt för andras smak.

Anmäl
2017-12-08 05:47 #81 av: kamera0710

Man kan ju påminna igen om morgondagens Så mycket bättre, som tillägnas Sven-Erik. Hörde här i inslaget att han fick sin cancerdiagnos redan 2010 och att cancern är en orsak till att han inte själv medverkat i programmet.

Anmäl
2017-12-08 08:10 #82 av: Carpinus

Tack för tipset! Då skall jag titta på programmet för första gången den här omgången.

Ja, Sven-Erik Magnusson var sjuk i många år,  han var ju dessutom ingen ungdom längre så det var starkt av honom (och bandet!) att lyckas knyta ihop karriären och avsluta så värdigt.

Anmäl
2017-12-09 08:44 #83 av: Carpinus

#81 I lilla Segmon, en av de sista platserna där Sven-Ingvars med Sven-Erik uppträdde, skall man ha traditionell julfest ikväll i Folkets Hus med levande musik av bl.a. Ingvar från originalbandet. Men många av biljettköparna har lämnat återbud, och det tror man  beror på "Så mycket bättre" ikväll.

Anmäl
2017-12-09 10:51 #84 av: Ghosthunter

Då är det ju inga riktiga Sven-Ingvars fans om de väljer att stanna hemma och kolla på ett värdelöst tv-program, tycker jag!

Anmäl
2017-12-09 10:59 #85 av: Carpinus

Nja, de lockas väl av att det skall handla om Sven-Ingvarslåtar den här gången #81). Men det går ju att spela in programmet!

Anmäl
2017-12-09 11:14 #86 av: Ghosthunter

Jasså...jaha....det hade jag ingen aning om (följer nog inte tråden så bra som jag borde göraFörlägen)

Inget fel med Sven-Ingvars (och jag måste medge att ett par låtar av dom är bra) men annars så är det inte min typ av musik. Det var (är) en grupp som liksom ligger någonstans undangömt i någon skuggig del av min hjärna (om jag nu har en sådan, vill säga!Skrattar)

Anmäl
2017-12-09 11:14 #87 av: GIKmio

Fans av Sven-Ingvars stannar ju hemma och ser hyllningsprogrammet på TV4.. Men jag tycker det är  dålig planering att anordna en julfest i Segmon  samma helg..Det var väl spikat att Sven-Erik Magnussons hyllning i Så mycket bättre skulle vara ikväll sedan flera månader tillbaka..

Anmäl
2017-12-09 11:21 #88 av: Carpinus

#87 Jag tror inte att de haft den framförhållningen, förmodar att de kör festen den här helgen varje år och spikar programmet i början av året. Inte heller gästerna verkar inledningsvis ha haft koll på krocken, eftersom de först beställt och sedan avbeställt biljetter.

Anmäl
2017-12-09 11:23 #89 av: Ghosthunter

Inspelningsbar digital-tv box rekommenderas!!Skämtar

Anmäl
2017-12-09 11:32 #90 av: Carpinus

#89 Precis - borde även finnas i Segmon! Skämtar

Anmäl
2017-12-09 11:54 #91 av: GIKmio

#89 Eller TV4 play Glad

Anmäl
2017-12-09 22:10 #92 av: GIKmio

Jag gillade Uno Svenningssons tolkning av Säg inte nej, säg kanske.. Uno är alltid bra..

Anmäl
2017-12-09 22:17 #93 av: Carpinus

För mig, och jag tror många andra, fastnade nog ”När solen färgar juninatten” i Tomas Andersson Wijs version och "Anita" med Moneybrother mest. Plus avslutningen med Oscar i duett med Sven-Erik i "Så många mil".

Anmäl
2017-12-10 07:03 #94 av: Carmarino

Tänk så olika man är. Gillade inte alls Uno Svenningssons och Moneybrothers tolkningar. Däremot håller jag med om Tomas Andersson Wij.

Anmäl
2017-12-10 07:33 #95 av: Carpinus

#94 Skönt att inte alla tycker lika! Generellt tyckte jag att Sven-Ingvars egna tolkningar bra i jämförelse, men TAJ:s juninatt kan nog bli het på Spotify och svensktopp.

Anmäl
2017-12-10 09:32 #96 av: kamera0710

Här ett inslag som inte var med i går.

Anmäl
2017-12-10 13:14 #97 av: GIKmio

#94 Smaken är olika.. Jag gillar Uno Svenningssons röst därför tyckte jag den tolkningen var bra.. En del vill ha lugna ballader, andra mer riviga låtar. Skulle varit ganska tråkigt om vi alla hade tyckt lika bra om alla låtarna Skrattar

Anmäl
2017-12-10 13:16 #98 av: Carmarino

#97 Ja, det hade inte funnits många variationer på musik om alla hade tyckt lika. Har inget emot Uno Svenningsson som artist, men just den här tolkningen tyckte jag inte var bra. Fast det kan ju ha med att göra att Sven-Ingvars original är svåra att överträffa.

Anmäl
2017-12-10 13:25 #99 av: GIKmio

#98 Tempot i låten är lite långsammare än originalet.. Det var ingen låtavrättning i alla fall Skrattar Det har man hört flera genom åren i det programmet och på andra ställen. Fy attan vilka dåliga tolkningar man hört som man inte ens  hört att det är den låten..

Anmäl
2017-12-10 13:28 #100 av: Carmarino

#99 Brukar inte titta på programmet mer än om det är någon speciell artist som intresserar mig, eller som igår ett specialprogram om någon artist. De gånger jag tittar så undrar jag dock hur deltagarna kan hålla masken och säga att det var jättebra. Önskar att någon kunde säga sanningen; "jag tyckte din tolkning var urkass". Skrattar

Anmäl
2017-12-10 13:32 #101 av: kamera0710

För mig är det ofta så att första versionen jag hör av en låt är den som "sätter sig", om jag gillar den.

Tidigare trummisen i Sven-Ingvars, Robin Bailey, har framfört många engelska låtar som för mig tidigare varit okända och de har oftast tilltalat mig mer än originalversionerna. Ett exempel är Chuck Berrys Never can tell. (Kan avnjutas vid 24:30 via länken.)

https://www.youtube.com/watch?v=ydqlWghLMGA&t=3281s

Anmäl
2017-12-10 13:39 #102 av: GIKmio

#100 Gapskrattar

Anmäl
2017-12-10 14:07 #103 av: Carpinus

Oscar Magnusson gör ett sympatiskt intryck, och det han åstadkommit av gamla bruksorten Borgvik är beundransvärt och spännande.

https://weekend.di.se/nyheter/slipad-konsthall

Anmäl
2017-12-10 14:14 #104 av: GIKmio

#103 Jag såg honom faktiskt härom veckan.. Han har gjort mycket för Borgvik. Det är en vacker bygd så folk vallfärdar dit nu mer än någonsin..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.