Annons:
Etikettböcker-tv-film
Läst 2069 ggr
[Carpinus]1
6/20/17, 7:56 AM

Sigge Stark

I min barndom var jag ofta med mina föräldrar till Färjestadtravet. Travsporten har ofta dragit till sig färgstarka personligheter både som aktiva och publik, och en som gjorde lite extra intryck på mig var en kvinna som var stammis på läktaren. Hon hade långt grått hår krönt av en röd skärmmössa och iförd en sliten grå kappa- hon verkade inte särskilt mån av sitt yttre. Med sig hade hon en stor, mycket stor, hund och hennes entré på läktaren väckte alltid ett sus bland publiken. Själv gjorde hon ett blygsamt intryck, och hon hälsade alltid vänligt på de kringsittande. Men det märkligaste av allt tyckte jag var hennes namn - Sigge Stark! Inte kan väl en tant heta Sigge Stark, tyckte jag. Och egentligen gjorde hon ju inte heller det, hon hette Signe Björnberg och var gift med travtränaren Gösta Björnberg.

Sigge Stark var författare fick jag lära mig, och en mycket produktiv sådan. Men hon och hennes man födde upp hästar och Grand Danoishundar, och eftersom travrörelsen gick dåligt och hundarna åt mycket pressades Signe att skriva allt mer, hon skrev 115 romaner och bortåt 200 noveller. Litteraturkritiker och "bildat folk" såg ner på Sigge Starks romaner och noveller, men hennes böcker fanns i bokhyllorna i många hem på den tiden. Innan TV dök upp med sina serier var radioföljetonger mycket populära, och 1959 skrev Sigge Stark manus till serien "Hällebäcks gård" som sändes i radion på söndag förmiddag och samlade stora skaror framför radioapparaterna.

Sigge Stark föddes utanför Örebro 1896 (som Signe Petersen), men kom att tillbringa större delen av sitt liv i Värmland, ofta kringflyttande. Hon dog på gården Mannikhöjden i Filipstad  1964. Signe Björnberg vilar på Fryksände kyrkogård i Torsby. Hon efterlämnade inga barn.

Den som vill läsa om Sigge Starks litterära produktion och hennes äventyrliga liv kan t.ex. läsa Yvonne Lefflers avhandling om henne från 2015. Den finns  som pdf-fil på nätet (Göteborgs Universitet).

Bild: Signe och hundarna (Wikipedia). Signe var en stor djurvän.

Annons:
[Carpinus]1
6/20/17, 8:05 AM
#1

Signaturmelodi till radioserien Hällebäcks gård var Folklig vals nr 2 av Lillebror Söderlundh, och det blev något av en "hit" genom den lanseringen.

Ghosthunter
6/20/17, 10:12 AM
#2

Sigge Stark är bara ett namn som jag har hört talas om….i princip inte mycket mer än så. Jag trodde också att det var en man😃Hon verkade ju ha varit väldigt produktiv. Kul med ett sånt minne som du har!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
6/22/17, 8:55 PM
#3

Morsan läste Sigge Stark när jag var barn. Jag läste några pocketromaner som hade publicerats i tidningen Allers. Många romaner handlade om miljöer som herrgårdar, gods och en förkärlek till travhästar.

[Carpinus]1
6/22/17, 9:40 PM
#4

#3 Ja, det var väl ungefär så det var. Jag har inte läst något av Sigge Stark, däremot lyssnade jag på Hällebäcks gård som barn.

[Carpinus]1
6/23/17, 10:39 AM
Ghosthunter
6/26/17, 5:30 PM
#6

👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Upp till toppen
Annons: