Annons:
Etikettkultur-folk
Läst 3385 ggr
Ghosthunter
4/12/17, 10:28 AM

Värmlänningar

Eftersom jag snart blir Jössehäring, så sökte jag på just Jössehäring på Google och hittade detta, som jag tycker stämmer ganska bra!🙂

Värmlänning

Värmlänning. Person från Värmland.

"Jössehäringen är den mest typiske representanten för landskapet Värmland. Han är trygg och säker i sitt uppträdande, vill gärna raljera, vara lustig och elak. Han skräder inte orden och även om de ofta är uttalade som ett skämt, kan det ligga bistert allvar bakom. Jössehäringen är alltid underhållande i sitt sällskap. Ingen kan ljuga och berätta en historia som han… Men under allt detta ligger vemodet och lurar. Det kommer över honom som en ulv, när han går i ensamhet. Han överfalls av grubbel över tillvarons gåta. Men så fort han träffar kvinnfôlk är melankolin borta. Sådan är Jössehäringen."

Från boken "Järtecken i Värmland" av Bengt Hallgren.

Källa: https://www.learning4sharing.nu/varmlanning-300732.html

Angående Jössehäringen, så vill jag själv tillägga att de ofta kan vara väldigt slagfärdiga, ironiska och har ofta svar på tal. Sen är Jösse härad Värmlands svar på Göteborg, när det gäller ordvitsar!😃

Och angående Värmlänningar i allmänhet, så har jag följande tillägg:

Rally och bilintresset är stort i hela landskapet, både hos män och kvinnor. Gamla kombimodellen Volvo 745 finns i överflöd.

Värmlänningar är ofta inte fina i kanten och inte heller snobbiga.

De tar sig gärna en tår på tand och spottar inte i glaset.

Är ödmjuka, gästfria och berättar gärna intressanta historier för den som tar sig tid att lyssna. Den muntliga berättartraditionen är stor i Värmland.

En del bilburna ungdomar vill jag däremot dra i öronen. Kan bli lite väl hett på "raggarstråket"😃

Sen vill jag också påpeka att detta gäller ju förstås inte varje individ och att en del av det bör tas lite med glimten i ögat!😉

Vidare tycker jag också att detta stämmer mest in på landsbygden och mindre orter. Karlstad har mer influenser utifrån och präglas mera av storstäderna!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
4/12/17, 10:34 AM
#1

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
4/12/17, 10:50 AM
#2

"Elis i Tasere" har naturligtvis bidragit till Jössehäringarnas humoristiska och slagfärdiga lynne. Men hurvida det är Elis som är pionjär eller om han själv var präglad av jössehäringarnas humoristiska lynne, vet jag inte säkert?

Men jag gissar på det senare!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elis_Eriksson_(m%C3%B6belsnickare

http://varmland.ifokus.se/discussions/55f427b58e0e740eb10005ad-elis-i-tasere

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
4/12/17, 3:00 PM
#3

Om jag själv får säga så stämmer jag in på den typiska värmlänningen. Rallyintresserad, inte snobbig, spottar inte i glaset, ödmjuk och gästvänlig..

Ghosthunter
4/12/17, 3:13 PM
#4

Det kan jag gå i ed på…..men du har ingen 745:a som tur är!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
4/12/17, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jo, jössehäringens "nationalkaraktär" fanns nog före Elis, även om han blivit sinnebilden för dem. Inte bara genom sin kvickhet, utan genom hantverksskickligheten och konstnärligheten, vilken han ju delade med sina bröder.

Biofogar ett särtryck från 1842 om hur man såg på jässehäringen då.

[Carpinus]1
4/12/17, 3:20 PM
#6

En annan sak som varit utmärkande för värmlänningarna, om vi nu skall generalisera, är hästintresset. Jag har hittad dokumentation om hur värmlänningarna körde travtävlingar med släde på is ända tillbaka på Karl XII:s tid. Gissningsvis har det sedan blivit en naturlig övergång till rallyintresset - man har alltid gillat att köra fort. 

Sedan är nog stoltheten över sitt landskap väldigt utmärkande för värmlänningarna. Ibland kan det väl bli lite för mycket av den varan… 😉

Annons:
Ghosthunter
4/12/17, 5:24 PM
#7

Ja, det särtrycket förkunnar ju en hel del om dagens syn på jössehäringar. Där beskrivs ju även vigheten i dans - Jössehäradspolska🙂

Hästintresset är nog säkert stort, även om jag ärligt talat inte visste om det.

Det var också en stor tradition med kappkörning till häst, hem ifrån julottan i Värmland. Ett par rejäla klunkar ur pluntan, sen var det full galopp. Ibland var de så ivriga så att de "glömde" kvar både frun och barnen på kyrkbacken😉

Så fartens tjusning ligger nog många värmlänningar varmt om hjärtat.

Stoltheten är väldigt stor här, men dock tycker jag inte att det är unikt. Stolthet och patriotism finns i många landskap och städer.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
4/13/17, 2:17 PM
#8

Några exempel på värmlänningar:  Bengt Alsterlind programledare, Björn A. Ling  ( fd. Starrin) skådespelare och artist, Stefan Holm fd. höjdhoppare, Mia Skäringer skådespelare, Ralf Edström fd. fotbollspelare, Sven- Erik Magnusson artist, Solveig Ternström skådespelare, Sven-Göran Svennis Eriksson fotbollstränare,  Christer Sjögren artist, Tuva Novotny skådespelare.. Johan Östling   skådespelare och artist. Har dom typiska värmländska drag? Skulle vara intressant att höra era åsikter 🙂

[Carpinus]1
4/13/17, 10:46 PM
#9

#8 Då får man först fundera på om de är produkter av arv eller miljö. En del flyttar in och  en del flyttar ut, i Värmland likaväl som på andra håll. Och en värmlänning är (gudskelov och på gott som på ont) inte lik den andra, oavsett om de är kändisar eller Svenssons. Jag har träffat många personer i  och från Värmland som säkert skulle kunna ha gjort succé som ståuppkomiker, men jag har också träffat en del tråkmånsar även där. Sedan kan vi ha schabloner som Elis i Tasere eller Löpar-Nisse, men är det verkligen så vi vill bli sedda på 2000-talet? Kanske är det dags att lyfta fram människor som Karlstad- och Edabördiga Inga-Britt Ahlenius istället - orädd och vaken, oavsett om man sätter ner henne i EU eller FN.

Nej, vi är nog som vi är, tycker jag, som är uppskattningsvis 98% värmlänning sett på de senaste trehundra åren. (För övrigt delar jag en del anor med Stefan Holm, och på just den grenen hamnar man i Tyskland längre tillbaka.)

[GIKmio]
4/13/17, 10:55 PM
#10

#9 Det är helt enkelt så att det finns fräna, roliga,  och spralliga värmlänningar men även tråkiga, humorbefriade och näst intill odrägliga värmlänningar också. Precis som överallt man beger sig..

[Carpinus]1
4/13/17, 10:56 PM
#11

#10 Exakt!

Fornöga
8/17/23, 4:48 PM
#12

2023 I morgon, fredag den 18 augusti, sänder TV 4 kl. 20.00 "Värmländsk Voodoo".

Programpresentation: "Johan Östling och Björn Ling är tillbaka med en helt ny humorföreställning som tillägnas fenomenet att allting ordnar sig och att det faktiskt går att påverka. Värmländsk Voodoo är en glad kärleksförklaring till livets oberäkneliga krumbukter. Magiska potatisar, en missförstådd äppelmosleverantör, antirenovering och varför man absolut inte bör köpa djur till barn – inte ens ett litet marsvin!"


Re:tired.

  • Redigerat 8/17/23, 4:48 PM av Fornöga
Upp till toppen
Annons: