Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 2607 ggr
Ghosthunter
3/22/17, 3:16 PM

Bu sten - ett tragiskt öde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog in på en liten grusväg från väg 172 och mellan S. Ström och Lenungen i Glaskogens västra kant, i Årjäng kommun, för att titta på Bu sten. Stenen har fått sitt namn efter Kallbufjället, som området heter där stenen står.

Följande tragiska händelse har ägt rum här:

_Naturlig sten av ovanlig form invid vägen mellan S Ström och Kalleboda. Invid stenen finns alltid färska blommor eller kvistar som läggs dit av förbiåkande.

Enligt sägnen har det på den här platsen utspelat sig en djup tragisk händelse.
En snöig och kall julaftonskväll, någon gång under 1700-talet, kom en kvinna bärande på sitt oäkta barn i famnen. Hon sökte husrum för natten i en av gårdarna men blev nekad detta av husbonden, som tyckte att för en sådan kvinna fanns det ingen plats i huset. 

 På juldagsmorgon när husbonden med familj och följe åkte till julottan, upptäckte de att vid en stor sten invid vägkanten sitter en kvinna med sitt lilla barn i famnen, båda ihjälfrusna och halvt översnöade. Händelsen som berättats från släkte till släkte och som troligen är sann utspelade sig här på Kallbufjället och därför fick den här stenen sitt namn Bu'sten._

Källa: http://www.visitvarmland.se/sv/gora/bu-sten-28328

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
3/22/17, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Stenen sedd från sidan. Det står i berättelsen att kvinnan och barnet satt ihjälfrusna vid stenen och inte . Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att hon satt i ingröpningen i stenen. Det blir som en stol med ett tak över.

Tänk så grymt det var förr mot dessa stackars kvinnor som födde barn utanför äktenskapet. I de flesta fall blev de dömda till döden😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
3/22/17, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ända sedan denna tragedi har det varit ett offerkast här. Nu var det dock sparsamt med offergåvor. Det låg mynt, en halväten macka och lite stenar och småsaker i plast. Jag lade dit 5 enkronor, så att inte jag heller drabbas av någon olycka..😐

https://sv.wikipedia.org/wiki/Offerkast

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
3/22/17, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ett par hundra meter innan Bu sten, fanns en gammal milsten med ovanligt fint byggd stensättning…..

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
3/22/17, 5:04 PM
#4

Tänk vad många platser det finns som man inte känner till. Jag har faktiskt aldrig hört talats om detta.

Ghosthunter
3/22/17, 5:19 PM
#5

Det finns oehört mycket att se i Nordmarks härad och dessutom är det väl dokumenterat.

Du får vända ryggen åt Karlstad och dra västerut istället😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
3/22/17, 5:21 PM
#6

#1 Som släktforskare måste jag opponera mig mot ditt påstående att kvinnor som födde utomäktenskapliga barn straffades med döden. Det stämmer inte. De fick böter och/eller fängelse.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2068&artikel=3277667


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ghosthunter
3/22/17, 5:39 PM
#7

Nej, men kanske snarare tillverkningen av barnen. Om både mannen och kvinnan vänstrade och båda var gifta, så kunde de dömas till döden. Äktenskapsbrott var bland det värsta som fanns. Ett barn kunde ju avslöja både mannen och kvinnans otrogenhetsaffär, så på det sättet kunde de bli avrättade. På så vis kommer både kvinnan och barnet med i bilden.

Dessutom var det ju en fruktansvärd skam att föda barn utanför äktenskapet.

Jag tycker detta är tragiskt och gripande. Tänk hur många kvinnor som kanske blev tvingade till sex eller blev våldtagna och blev med barn😢

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
3/22/17, 5:47 PM
#8

Jo, det stämmer, men det var inte så ofta som dödsstraffen verkställdes. De brukade omvandlas till böter, eller spöstraff om den dömde inte hade pengar till böterna.

Fast visst var det synd om både kvinnorna som födde barn utom äktenskap, och även barnen. De blev ofta illa behandlade - och det långt in på 1900-talet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
3/22/17, 7:48 PM
#9

Ofta är det tolkningarna som kan ställa till otydligheter. Nu ändrade jag bara lite på infallsvinklen här och plötsligt så har jag ju ändå rätt på sätt och vis😉

Men meningen med denna tråden från början var inte att belysa vad som är rätt eller fel och dess straff ur rättslig synvinkel.

Jag ville bara visa platsen med lite bilder och berätta historien efter att jag har varit där idag. Okay, det är in Eiffeltornet eller lutande tornet i Pisa, men det är ändå något speciellt med det. För mig (som inte kommer längre pga ekonomi och andra orsaker) duger såna platser att besöka.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
3/23/17, 7:16 AM
#10

En annan aspekt var ju det faktum att det förekom att utomäktenskapliga barn togs av daga och begravdes i lönndom, något som ledde till tron på mylingar.  Det finns en del uppteckningar om sådana ställen i arkiven.

Dödsstraffet för barnamord avskaffades 1861.

Ghosthunter
3/23/17, 8:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här kan det gå för barnmord:

(Ur protokoll, Skillingmarks församling, sockenstämma 1694-1811)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
3/23/17, 9:14 AM
#12

Enligt uppgift ur boken "Folkminnen från Glaskogen" av Arvid Ernvik, så var kvinnan som frös ihjäl vid Bu sten, en fantekvinna, dvs av tattarsläkte…..det gör ju inte historien mindre tragisk.

(jag försökte att kopiera detta ur pdf-boken, men det går inte att klistra in texten här. Detta med Pdf är knepigt)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
3/23/17, 9:50 AM
#13

Just nu letar jag uppgifter om avrättningsplatsen på Karlandamon. Intressant ställe för oss som gillar det övernaturliga, för där ska det visst ha spökat ganska rejält under lång tid.👻

Karlanda ligger bara ett par mil från Bu sten, nära Vännacka.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Choklad
3/26/17, 11:44 AM
#14

Usch vad hemskt, att bli straffad för något som är livets finaste gåva, att få ett litet barn .  Då ska man ju bli gratulerad och välkomnad, inte dödad. och allt detta bara för att religioner inte förstår att skapandet av barn är något helt naturligt, om det nu inte är så att det handlar om våldtäckt. 

Men barnet ska ju välkomnas till världen hur det än ar blivit till, och även kvinnan som burit det. Allt bara för att några få män har/hade konstiga tankar om saker och ting, tyvärr så förekommer ju sådant här eller liknande sätt att se på sådant, och  "straff"  i modern tid också.

U R us

Ghosthunter
3/26/17, 4:02 PM
#15

Ja och det sägs ofta att det var bättre förr, men det kan man ju fundera på. Som du säger så var det religionen som ställde till det. På den tiden så var det egentligen Bibeln som var lagen.

Men lusten var ju det samma som nu och något preventivmedel fanns ju inte då och man kan ju tänka sig att lusten blev stor ibland, speciellt med tanke på att brännvinet flödade på den tiden!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Zepp
3/26/17, 4:42 PM
#16

Menna… knappast bibeln men den användes som rättesnöre när man inte ville kännas vid socialt utanförskap!

Annars så var lönskeläge straffbart.. flera utav mina anförvanter har drabbats utav straff för detta.. fast de mesta han gifta sig med antingen fadern eller någon annan hugad person!

Lönskeläge är/var altså sex utanför äktenskapet.. knappast något som var ovanligare förut.

Grejen är/var att församlingen annars var skyldiga att försörja dessa.. främst då ogifta mödrar med barn!

Och vi behöver väl inte påtala att flertalet av dessa var fattiga.. eller sk tattare/annat klinentel som inte sågs med blida ögon!

Samtidigt som flera andra i min släkt levt i otukt med sin frilla/hushållerska och fått flera barn med densamma.. men de har inte belastat församlingen med försörjningsbördan/de har erkänt faderskapet!

Dessa är då främst ifrån Hälsingland.. fast deras förfäder/mödrar verkar hur som helst utvandrat från Värmland.. när de stora skogsaverkningarna flyttade från Värmland till Hälsingland!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Årjängsmasen
7/24/17, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Var upp till Karlandamon , det finns en minnessten där . Dystert ställe frugan vägrade gå ur bilen . Den siste som halshöggs på Karlandamon var en förhärdad mördare och hans sista ord var " Di ska inte tänne pipa mä törestecker , för då smaker dä så förbaskade ont " Allt enligt Arvid Ernviks bok . Berättat av signaturen E . S . f .1869 . Uppt. 1944

Ghosthunter
7/24/17, 6:57 PM
#18

Tack, fin bild! Må vara ett dystert ställe, men ändå intressant….kanske speciellt för mig som är lite medial. Är det lätt att köra in dit och är det skyltat?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Årjängsmasen
7/25/17, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Mycket dålig väg upp till mon men det gick om man körde försiktigt , med en Golf . Du kanske vill besöka gamla kyrkplatsen också , vi hann aldrig dit . Årjängs kommun har ett häfte med karta på .

Ghosthunter
7/25/17, 3:27 PM
#20

Tack för det….då vet jag mer👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Pyttelite
5/20/22, 2:42 PM
#21
Ghosthunter
5/20/22, 6:36 PM
#22

#21 Tack, ska titta på den senare. Intressant.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: