Evenemang

Sommar i parken 2017

2017-03-15 09:02 #0 av: GIKmio

Dags att förbereda inför sommarens festivaler och turneer i Värmland. Folk & Rock i Segmons folkets park firar 10 år och två bokade artister är Marie Bergman och Amanda Werne. Marie Bergman behöver ingen större presentation med en snart 50 år lång karriär och representerat Sverige tre gånger i Eurovision Song Contest. Armanda Werne är ett ungt stjärnskott som gjorde succe som gästartist i På spåret i vintras. Årets folk & rock festival är 11-12 augusti.
Åter igen ger sig en samling artister ut igen på dom värmländska vägarna i packmopedsturnen. Vi lär återkomma med mera allt eftersom det dyker upp nya evenemang.

Sörj inte över att du åldras

många får inte den chansen

Anmäl
2017-03-15 09:12 #1 av: GIKmio

Gratisfestivalen Putte i Parken kommer till Karlstad 29 juni-1 juli. Klart är att det inte blir Mariebergskogen. Någon ny plats har jag inte kunnat få information om.. Sandgrundsudden eller norra fältet vid gamla I2 möjligtvis..

Anmäl
2017-03-15 17:15 #2 av: Ghosthunter

Skulle inte Thåström passa bra på Folk & Rock? Han skulle jag vilja se!Glad

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-03-15 17:33 #3 av: GIKmio

#2 Thåström och även Lars Winnerbäck skulle platsat. Frågan är bara om parken skulle stå emot. Det skulle bli rusning till parken.

Anmäl
2017-03-15 17:57 #4 av: Ghosthunter

Nja, klarade de av Sven-Ingvars så kan de nog ha nån av dessa...

Anmäl
2017-03-20 19:23 #5 av: Ghosthunter

Arvika hamnfest 3-5 Augusti är en annan stor festival i Värmland. Hittills är inte så många artister klara, men bl.a är Per Gessle och Stiftelsen klara.

http://arvikahamnfest.se/

Anmäl
2017-03-28 15:40 #6 av: Ghosthunter

Gratisfestivalen Putte i parken kommer att vara på Norra Fältet i år: http://www.vf.se/kultur-och-noje/norra-faltet-far-putte-i-parken/

Förvisso har jag inte varit på denna festival. Men Norra Fältet tycker jag verkar lämpligare för en så festival. Jag tänker lite på djuren som de har i Mariebergsskogen....de måste väl bli störda?

Anmäl
2017-03-28 16:34 #7 av: GIKmio

#6 Jag anade det redan i inlägg #0

Anmäl
2017-04-10 18:52 #8 av: Ghosthunter

Pugh Rogerfeldt är klar för Folk & Rock......inte så illa faktiskt!Glad

http://www.vf.se/kultur-och-noje/pugh-rogefeldt-till-folk-och-rock/

Anmäl
2017-04-10 18:59 #9 av: GIKmio

#8 Pugh har spelat i trakterna förr. Är en artist som bär på en låtskatt: Små lätta moln, dinga linga Lena, här kommer natten och Stockholm.

Anmäl
2017-04-13 11:55 #10 av: GIKmio

1977 bildades The Boppers, gruppen som slog igenom med låtar med  influenser av musik från 50-60-talen. Dom turnerade friskt i folkparkerna och deras musik spelades flitigt på landets nöjeshak och fritidsgårdar i slutet av 70-talet, början av 80-talet. Nu firar man 40 år och i sommar gör man en mellanlandning i Värmland och besöker  Åmotfors folkets park 8 juli.

Länk

Anmäl
2017-04-13 22:28 #11 av: Ghosthunter

Det är lätt att förväxla med Big Boppers😁 he he...kanske man skulle besöka parken då om jag kommer ur flyttkartongerna.

Anmäl
2017-05-11 14:10 #12 av: Ghosthunter

Fler aktuella för Arvika hamnfest....

http://www.vf.se/kultur-och-noje/fler-artister-till-arvika-hamnfest-2/

Anmäl
2017-08-14 10:35 #13 av: Ghosthunter

Det blev en lyckad festival även i årGlad

Den tionde festivalen Folk & Rock i Segmon kan bli den sista. Ingenting är bestämt om framtiden, men arrangörerna Karin Forsling och Lasse Högberg är rörda över kärleken som artister och publik gav varandra under festivalen.

– Det är härligt varje år, men i år var det som vi fick rida på en våg av kärlek, säger Karin Forsling.

http://www.vf.se/kultur-och-noje/lyriska-folk-rock-arrangorer/

Hoppas det blir fler festivaler. Segmon behöver verkligen något som ruskar om och piggar upp emellanåt!

Anmäl
2017-08-14 10:40 #14 av: Ghosthunter

Traditionella Fryksdalsdansen i Sunne har också varit under helgen. Verkar har varit ganska lugnt där också, trots en del incidenter. Men många gillar inte att det har blivit framskjutet och det kan ju vara en bidragande orsak till mindre folk!?

http://www.vf.se/sunne/fryksdalsdansen-blev-en-lugn-tillstallning/

Anmäl
2017-08-14 14:57 #15 av: Carpinus

#13 Jag har aldrig varit på Folk och Rock, främst för att de jag brukar gästa liksom flera andra i bygden är engagerade i arrangemanget och knappt nåbara under hela helgen, och de har varit så ända sedan man gjorde den första föreställningen för tio år sedan, den gången med stöd av EU-pengar.

Men jag har hört en del under årens lopp, och det som jag tror man är särskilt stolta över är att man hittat många artister som senare blivit stora. När First Aid Kit var med första gången var de okända för de flesta, att de sedan återkom efter att de slagit igenom är ett gott betyg, både till dem och till arrangemanget. En annan sak är att man aldrig hör om några sexövergrepp, och det beror inte bara på att man har en åldersmässigt mogen publik, utan att den är mogen även på andra sätt. Jag tror att många arrangörer borde ha tagit en sväng till Segmon för att se och lära!Sedan är det roligt att höra om hur artisterna kommit och haft med sig familjen, som just First Aid Kit och som Brolle, som hade med mor och far. Den familjära stämningen mellan arrangörer, artister och publik som Karin Forsling talar om är en följd av deras slit  och fingertoppskänsla.  

Men det största av allt var nog ändå att man lyckades få dit Sven-Ingvars förra året, så att gruppen fick ett avslut i den egna hemsocknen. Det kommer att leva länge i bygden!

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-08-14 17:24 #16 av: Ghosthunter

De brukar ju profilera sig med "Den lilla festivalen, med det stora hjärtat" och det är precis vad det är. Jag har ju själv varit där och har bara gott att säga om både parken, artisterna och publiken. Alla är glada och trevliga och inte något bråk eller ofredande.

First Aid Kit är en bra grupp......har för mig att de t.o.m slog igenom på just Folk & Rock eller iaf början på deras genomslag!Glad

Naturligtvis var väl Sven-Ingvars de största och de som ha dragit mest folk och det blir nog svårt att slå (om det nu blir fler festivaler)

Anmäl
2017-08-15 18:17 #17 av: GIKmio

TACK ALLA UNDERBARA - PUBLIK, ARTISTER, SPONSORER, MEDARBETARE - för att ni gjort de här 10 festivalerna till oförglömliga minnen!

Så står det i sociala medier om Folk&Rock i Segmon. Tyvärr känns det som tack o hej för dessa åren. Tråkigt..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.