Annons:
Etikettövrigt-om-värmland
Läst 1458 ggr
[Nomen Nescio]
1/24/17, 1:17 PM

Värmland - snart "skräpyta"?

Professor Kjell A Nordström målade vid ett seminarium upp en minst sagt mörk bild av framtiden för Sverige utanför Stockholm i ett trettioårsperspektiv, och bland "skräpytorna" han nämnde återfanns Värmland. TT skriver:

"Om 30 år bor det fem miljoner invånare i Storstockholm. Andra delar av landet töms på folk. – Vi kallar det skräpytor, säger Kjell A Nordström, professor på Handelshögskolan, enligt Veckans Affärer."---

"– Det är till exempel Värmland och Gotland som är typiska fall av skräpyta. Där finns ingen ekonomisk aktivitet, inga universitet, ingen underhållning, ingen shopping, ingenting, bara träd, sade Kjell A Nordström vid ett seminarium på Nordic Business Forum Sweden, enligt Veckans Affärer."---

TT

Upp till försvar, värmlänningar! 😡

Annons:
Niklas
1/24/17, 1:26 PM
#1

Kanske inte universitet men högskolor. Och turistnäring har de. Bägge ställena är natursköna. Sen skulle de absolut kunna bli bättre ändå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gronstedt
1/24/17, 1:28 PM
#2

Jag har ju hellre träd än "underhållning" och "shopping" vilken dag som helst …

Sommarek
1/24/17, 1:33 PM
#3

"Bara" träd? För att vi behöver shopping och underhållning mer än syre, eller?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ghosthunter
1/24/17, 1:41 PM
#4

Det är ju precis detta som  vi ska undvika. Men kolla i Skillingmark, koppom och Åtmosfors…vi finns här!!!!!!!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
1/24/17, 1:44 PM
#5

Det är levande bygder med minst en affär. Här i Segmon finns inget!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
1/24/17, 1:50 PM
#6

Vi är inte värre än andra…heja Värmland!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Nomen Nescio]
1/25/17, 9:24 AM
#7

Karlstad kommun tar ingen skit! "Alternativ fakta blir inte sanning för att de presenteras av en professor", skriver kommunstyrelsens ordförande i Karlstad i ett öppet brev. Han passar samtidigt på att bjuda in Nordström till Värmland för en diskussion.

[GIKmio]
1/25/17, 10:46 AM
#8

#7 Kan vara på sin plats.. Nordström verkar inte ha varit i Värmland tidigare..

[Nomen Nescio]
2/5/17, 12:24 PM
#9

En mer nyanserad bild av urbaniseringen än den Nordström framförde  finns här.

Niklas
2/6/17, 10:37 AM
#10

Kjell A Nordström blev intervjuad på radio förra veckan. Där fick han själv chans att ge en mer nyanserad bild av sina spådomar. Det handlar inte om att nedvärdera några områden utan om att vi människor värderar olika platser på olika sätt och att det får konsekvenser. Mycket av det han sa lät rimligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[GIKmio]
2/6/17, 5:03 PM
#11

Jag erkänner jag drog förhastade slutsatser eftersom jag är dålig på att läsa i länkarna. Jag trodde först han pratade om Värmland som det är idag. Sedan har Nordström vistats en del i Värmland tidigare som jägare läste jag. I en av mina favoritpärlor Ekshärad.

Niklas
2/7/17, 11:18 AM
#12

#11: Han talade om Gotland som sitt "älskade Gotland" också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zepp
3/26/17, 5:05 PM
#13

Menna, han satte ord på ett framtida tänkbart scenario.. vilket riktar fokus mot om vi vill ha det så?

Jisses altså.. jag blir dagligdags förvånad över att Stockholmares, Göteborgares, Malmöiters vardagsproblematik blir riksintressen.. underlag för reformer och miljardsattsningar på västlänkar, förbifarter, broförbindelser till andra huvudstäder, snabbtåg mellan de få storstäder vi faktiskt har?

Det är ett Stockholms/storstadperspektiv.

Dags att göra uppror mot detta.. bilismen är mest ett problem i stora städer, förbjud denna där.. sänk bensinskatten, bostadsbristen är ett problem iomed att alla vill bo centralt, det grejar man lätt genom att införa fastighetskatten igen, baserat på fastigheternas värde, slopa subventioner typ RUT/ROT/slopa ränteavdraget!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Ghosthunter
3/26/17, 5:39 PM
#14

Då är det gôtt att leva i Värmland…inga massa förbifarter, västlänkar och annat dret….här tar vi det bara lugnt och ser möjligheterna med det som finns. Bara luta sig tillbaka i soffan och tar det lugnt……då ordnar det sig!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Zepp
3/26/17, 5:43 PM
#15

😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ghosthunter
3/26/17, 6:11 PM
#16

😃👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: