Annons:
Etikettdjur-natur
Läst 720 ggr
[Nomen Nescio]
2016-11-27 08:57

Den rödlistade värmlandslaven

Läste att det norska stortinget har förklarat värmlandslaven som rödlistad - det vill säga att den är utrotningshotad. Jag blev lite nyfiken och tittade i artdatabanken, och där visade sig att denna tre centimeter höga bladlav är ansedd som helt utrotad i Sverige, där den tidigare fanns i ett litet bestånd i norra Värmland.

Förutom från Norge och Sverige är den här laven endast känd från sporadiska bestånd i Nordamerika, så den kan nog anses stå på randen till total utrotning. Det intressanta är att artdatabaken lämnar möjligheten öppen för att det faktiskt kan finnas något okänt bestånd i Värmland, så den som vill bli historisk som återupptäckare av en förmodat utdöd växt kanske bör ta chansen att botanisera i nordvärmlands skogar…

Gissar att åtminstone någon tytt rubriken som värmland-slaven, men så var det alltså icke! 🙂

Annons:
Ghosthunter
2016-11-27 09:48
#1

Haha…..ja, jag läste det faktiskt som Värmland-slaven och undrade vad är nu detta?😃

Jag har faktiskt inte hört talas om denna lav innan. Det vore ju kul om man hittar det någonstans i skogen. Med tanke på att det finns så stort skogsbestånd och stora vildmarksområden i främst norra Värmland, så tror jag att det finns. Det finns många områden där det i stort sett aldrig finns en människa och det är ju inte direkt så att folk går ut på skallgångskedja efter laven. Så jag tror nog att den finns där ute någonstans!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-11-27 10:16
#2

#1 Ja, du som väl tar någon tur i de trakterna kanske kan hålla ögonen öppna? 🙂

Upp till toppen
Annons: