Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 1525 ggr
Ghosthunter
2016-10-30 19:30

Bilder av olika epoker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni säkert förstår så gillar jag att besöka platser där det finns lämningar efter torp och andra byggnader. Jag studerar en karta noga, tar mig till platsen och försöker göra en research och ta reda på fakta och historia.

Idag tog jag mig till en plats som heter Östra Torserud, ett par kilometer söder om Borgvik, Jag blev imponerad av storleken av lämningen och den stora tjocka massiva muren eller väggen, som skvallrar om att här måste det har legat en större byggnad, kanske rent av en herrgård?

Tyvärr har jag inte hittat så mycket på nätet om Torseruds gamla gård. Inte mer än att det har varit ett stort hemman och en rättarebostad och att här har bott folk på 1700-talet.

Vi börjar med skylten (i vanlig ordning😃)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2016-10-30 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Storleken på lämningen var som sagt imponerande och med muren i bakgrunden..

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-10-30 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Muren (eller väggen….vet inte vad det ska vara?) Lite imponerande att den svänger….tyder lite på att här måste det har varit en speciell byggnad.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-10-30 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

…..

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-10-30 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett par hundra meter ifrån ligger det en gammal timmerstuga. Jag tror att det har varit ett soldattorp. De brukar vara typ bara ett kök och ett sovrum. Skulle gissa på att torpet är byggt i början av 1800-talet….kanske t.o.m slutet av 1700-talet!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-10-30 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag gick såklart in en runda🙂Som vanligt har ju folk varit där och plockat bort det mesta……t.o.m fönsterna saknas!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-10-30 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ett stenkast från torpet såg det ut så här. Undra vilka som njöt av den fina naturen och ljudet av porlande vatten?

Men undra vem som har bemödat sig med att dra ned ett gammalt kylskåp och en diskho? Det verkar dessutom som dom har utnyttjat vattenkraften i forsen för el. Det gick en kabel därifrån och upp mot torpet. Tyvärr kunde jag inte titta närmare på saken, för jag vågade inte gå så långt på bryggan p.g.a att det kan rasa ihop.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2016-10-30 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här var det vackert…..tänk hur fint det måste vara på våren och sommaren då🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-10-30 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Utmed vägen (mellan Torseruds gamla gård och torpet) så såg det tyvärr mindre trevligt ut. Men en passande bild i denna lilla epokresa….så här kan det tyvärr se ut idag!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-10-30 19:54
#9

Om det finns någon som vet nåt om Torseruds gamla gård, så tas information tacksamt emot!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2016-10-31 07:52
#10

Är det på vägen mellan Borgvik och Segmon? Namnet känns bekant, Törsere som en del säger här.

Ghosthunter
2016-10-31 08:12
#11

Ja det kan man nästan säga att det är. Man svänger in på en liten skogsväg till vänster strax innan man svänger höger till Borgvik, när man kommer från Segmon.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-10-31 08:15
#12

Lantmäteriets karta är bra att hitta såna platser: https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2016-10-31 22:42
#13

Då känner jag till platsen. Inte så långt från sommartorpet vi hade. Ska spåna lite på det.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-05 10:37
#14

#0 Östra Torserud kan kanske vara liktydigt med Nya Torserud - det du skriver om de tjocka murarna kan tyda på det. Hittade det här i Domar Skaftes bok om Borgvik:

"Med köpet 1627 och 1628 av hammaren i Borgviks ström följde bland annat en smedjegård med koltorp i Borgvik. Sven Påvelsson lämnade som arv efter sig i Borgvik hammaren och kvarnen i strömmen och smedjegården i Torserud."---

"…Nya Torseruds bruksgård, där Catharina Ysing vistades på sin ålderdom. Dessa bruksgårdar är sedan länge försvunna: Södra Borgviks bruksgård blev även den lågornas rov och av  nya Torserud återstår 1982 endast några stenhögar".

Kan stämma in på  beskrivningen "större gård", även om lämningarna du funnit ser ut att vara mer än "några stenhögar".

Ghosthunter
2016-11-05 10:58
#15

Tusen tack NN!🙂

Jag tror iaf att det har varit en gård av högre rang eftersom det har varit en rättargård. Rättarna var ju som typ förmän förr. Så de var väl i högre grad än jordbrukarna och skogsbrukarna som de hade under sig. Men de var ju ändå inte högt upp i samhällsstegen….men det kan tänka sig att de hade det mycket bättre än de statarna som jobbade där!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Missgreeny
2020-01-11 14:37
#16

Hej! Det är mitt torp du varit i! Min farmor bodde där med familj när hon var liten för en 80-90 år sedan, hennes pappa arbetade som dräng på gården som det finns kvar ruiner av. Den brann sedan ner, och familjen flyttade. Torpet tillhörde länge Billerud och min farmor och hennes man hyrde också huset som sommarstuga under en tid. När stugan sen såldes av billerud så hamnade den i någon annans ägo. Jag köpte sedan stugan i en konkursauktion 2014. /Hanna

Missgreeny
2020-01-11 15:30
#17

Jag får rätta mig själv efter att jag pratat med min pappa. Farmors pappa Axel Gull jobbade som dräng på gården när han var ung, och han var född I början 1900. Och sedan arbetade han i skogen. Verksamheten på gården lades ner på 40 talet och man brände sedan ner den eftersom det blev ett ödehus. Det låg en ladugård på högersidan om man kommer från vägen och boningshuset låg på kullen på vänster sida /Hanna

Ghosthunter
2020-01-11 21:58
#18

Intressant att läsa. Då vart torpet en drängstuga då alltså! Nu blir jag lite nyfiken…vad har du tänkt att göra med torpet? Det har ju väldigt förfallet.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Missgreeny
2020-01-11 23:32
#19

Jag ska riva det och förhoppningsvis sätta upp en liten stuga igen. Kanske en timmerstomme eller ett attefallshus. Vi misstänkte hussvamp första gången vi var in och kollade. Och sedan försvann fönstren 😠 och så har det ju stått utan pannor på taket så det är ju inte mycket att spara. Vi har röjt en hel del på tomten då det var ett mindre skrotupplag. Men det är ett fint ställe på sommaren så vi hoppas få till nått där såsmåningom. Synd bara att saker inte verkar få vara ifred. Skrotbilarna är borta nu iaf 😊

Ghosthunter
2020-01-12 09:23
#20

Precis, förfallet har ju gått alldeles för långt och även om det är förfallet, så är det alltid tråkigt att folk ska stjäla och förstöra saker. Jag gillar att gå in och titta i ödehus, men jag lämnar allt precis som det var och går tomhänt därifrån. Dessutom går jag aldrig in om det är låst. Du gör rätt i att bygga upp en stuga där. Om man röjer upp och tar bort allt skrot och skräp så blir det säkert jättefint. Området har stor potential och det är vackert där. Speciellt med den porlande bäcken. Jag önskar dig lycka till!🙂 Håller du med om att gården intill måste ha varit stor och har du möjligen någon bild?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2020-01-12 09:34
#21

Jag hoppas dessutom att du överseende att jag faktiskt gjorde intrång på privat mark och har lagt ut bilder här😏 Jag kan naturligtvis ta bort bilderna om du vill!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2020-01-24 20:54
#22

Jag har kollat runt på flera gamla torp och gårdar runt Borgvik på nätet. Det står inget.. Bland annat Ötorp mellan Segmon och Borgvik bortanför Sävsjön som vi besökte Ghosthunter. Fanns en sida genom Borgviks hembygdsförening men ingen information om själva torpet. Tur det dyker upp folk som kan berätta här 👍 #19 Kanske du vet något om Ötorp också?

Ghosthunter
2020-01-25 17:58
#23

#22 Ja precis. Kul med folk som dyker upp här och vill berätta!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: