Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 2139 ggr
Ghosthunter
7/9/16, 5:21 PM

Arvika

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är ett par bilder från vackra Arvika. Fågelmannen på Stortorget (som jag tycker liknar en alien😃) Torggatan med Trefaldighetskyrkan i bakgrunden. Den andra bilden är de gamla magasinbyggnaderna nere på Hamnplan.

Arvika är en mycket vacker och härlig småstadsidyll.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Göstage]
6/27/19, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Apropå Arvika så var jag en sväng till Volvomuseet idag och såg det här fina fordonet.

"Det första renodlade busschassiet B1 kom 1934, men redan under hösten 1928 monterades en busskaross i trä på ett PV4-chassi, den täckta varianten av ÖV4. Träkarossen tillverkades av Arvika Vagnsfabrik. Förste ägaren till ”LV4 Buss” var lanthandlarsonen Carl Nilsson från den lilla byn Treskog i Arvikatrakten."---

Källa

Klicka på bilden för större format.

[GIKmio]
6/27/19, 7:14 PM
#2

Jag är ju halvt Jössehäring så Arvika betyder mycket. Det är ju Capital of Jössehärad 🙂

Trollögat
7/6/19, 10:30 AM
#3

Tveklöst Värmlands finaste Centrum /stadskärna. Smala mysiga gator med blandad arkitektur. Brukar vara dit på hamnfesten.

[Göstage]
8/15/19, 8:32 AM
#4

#1 Bilbyggartraditionen från Arvika lever ännu: den nya svenska sportbilen Lusitano 3000 tillverkas förvisso i Skene, men den har rötterna i JC, Jösse Car från Arvika, och det finns fortfarande personanknytningar sedan den tiden.

[GIKmio]
8/15/19, 5:06 PM
#5

#1 Volvomuseet är det där som Fordonsmuseet ligger? Kanske rentav är samma detsamma 🤔 Fordonsmuseet i Arvika besökte jag för första gången för 25 år sedan ungefär. Det var väl där och då mitt motorintresse började.. Fanns en del gamla klassiska rallybilar att skåda..

[Göstage]
8/15/19, 6:46 PM
#6

#5 Nej, Volvomuseet ligger på Hisingen, rätt långt från Göteborgs turiststråk, men väl värt ett besök.

Annons:
[GIKmio]
8/15/19, 6:49 PM
#7

#6 Och definitivt långt från Arvika 😃 Jag trodde du varit uppe och tomtat runt i Värmland 🙂 Läste ej källan..

[Göstage]
8/15/19, 6:58 PM
#8

Nej, det var  fem år sedan jag var i Värmland och kanske tjugo år sedan jag var i Arvika. "Ti´a går"….

[GIKmio]
8/15/19, 7:24 PM
#9

#8 Ti´a går, men minnena består 🙂

[Göstage]
9/28/19, 11:15 AM
#10

Arvika stadspark vann överlägset tävlingen "Elmia Park Inspira 2019" som årets vackraste och mest inspirerande park. Det var tredje gången priset utdelades.

Källa.

Ghosthunter
9/28/19, 5:24 PM
#11

#10 Det är Arvika värd, för det är en vacker park där🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pyttelite
12/24/22, 10:03 AM
#12

Är ni nära Arvika i Jul så tillbringa gärna en stund under mellandagarna med en stadsvandring.

Lär känna stadens historia och arkitektur på egen hand. Vandringen går genom Arvika centrum med start vid Turistbyrån, där en folder kan hämtas. Foldern innehåller en karta där vandringen är utmärkt och de olika objekten är numrerade. Varje objekt och historian bakom det beskrivs kortfattat i foldern. Du kan ladda ner foldern under fliken "dokument" längst ner på sidan.

Läs mer här:

https://visitvarmland.com/arvika/aktiviteter/arvika-stadsvandring


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vandra runt i Arvika på egen hand och lär känna stadens historia och arkitektur.
Upp till toppen
Annons: