Annons:
Etiketthistoria
Läst 1975 ggr
Ghosthunter
2015-11-07 16:49

Vikåsen fornborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag var ute i det fina höstvädret idag. Tog med kaffe och kakor och begav mig ut till Vikåsens fornborg, som är från järnåldern.

Jag och Carpinus har diskuterat om denna innan och det är just läget för borgen som är det märkliga. Undrar varför de valde att bygga en borg där ute? En teori är att Vänern gick ända hit upp och satt ihop med Sävsjön som ligger intill🙂

Well…..några bilder blev det. Det är tyvärr inte mycket kvar av borgen mer än stenrester efter murarna.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]
2015-11-07 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja visst är det en fornborg med ett märkligt läge! Jag var där en sommardag för ganska många år sedan och tog lite diabilder som jag kompletterar med.

Klicka på bilderna för förstoring.

Ghosthunter
2015-11-07 17:23
#2

Tack!🙂

Sen beror det lite på användningen av borgen. Om det var en befäst boplats, då är dess läge inte riktigt så märkligt!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-11-07 18:01
#3

#2 Det kan säkert ha varit en befäst bosättning, och läget kan ha varit bra för  jakt- och fiskefolk. Men vilka behövde de försvara sig emot? Rivaliserande stammar, eller rovdjur?  Spännande att spekulera i, men något svar på det lär vi aldrig få…

Ghosthunter
2015-11-07 18:17
#4

Jag tror det var skydd mot beväpnade vandrande vildar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-11-07 19:01
#5

Här är Riksantikvarieämbetets registersida över Vikåsen.

http://kulturarvsdata.se/raa/fmi/html/10212900600001

[Carpinus]
2015-11-07 19:08
#6

#5 Apropå kartbilden på sidan så kan man zooma in och få ytterligare detaljerad översikt över fornlämningar  i området.

Annons:
Ghosthunter
2015-11-07 20:03
#7

Intressant att se de andra platserna med fornlämningar på kartan. Undra vad det är som är ovanför Ruderud vid motorvägen? Där går ju jag ofta på promenad, men har inte sett nåt…..det måste jag undersöka närmare!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-11-07 20:38
#8

Jag har en uppgift här i ett häfte från en inventering av värmländska fornborgar ("Befästa berg, hägnade höjder") om ett fynd man påträffade i samband med sträckningen av nya E18 och som kanske stämmer med markeringen på kartan.

_"Anläggning A särskild arkeologisk utredning för Segmosträckningen E18, Ed sn.
_

Anläggningen påträffades under en specialutredning inför ett vägbygge gällande E18 utfört av Värmlands museum. I sluttning intill den nya vägbanan hittades en kortare mursträckning som förmodligen störts i samband med vägbygget. Det är oklart vilken omfattning muren kan tänkas ha haft och om muren ursprungligen har inhägnat ett område. Anläggningen beskrevs som "fornborg" mer i en antikvarisk mening än i ett vetenskapligt sådant. Av denna anledning anses inte anläggningen  kunna behandlas i denna uppsats och berörs inte vidare i arbetet."

Ghosthunter
2015-11-07 20:43
#9

Tack….Ja, nu när jag tänker på det, så ligger det faktiskt en rad med stenar, nästan som en mur där borta🙂Men jag har aldrig tänkt på det som en fornlämning. Vet man inte om det, så kan det vara lätt att missa.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-11-07 21:41
#10

Här har du din stenmur! 🙂

http://kulturarvsdata.se/raa/fmi/html/10212901010001

Ett tips om du vill se alla fornlämningar i din kommun: Gå till sökfunktionen, markera först "Värmland", och därefter "Grums" och tryck på sök. Gå längst ned och klicka på "visa alla". Klicka därefter på kartan och du får upp alla fornlämningar i Grums kommun. Sedan kan du klicka på respektive "R"-markering, alternativt scrolla på listan i förteckningen ner till "Eds socken."

Ghosthunter
2015-11-07 21:51
#11

Jättebra…tack för det☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

vinden är min mor
2015-11-08 11:52
#12

Vilka härliga bilder! Ja visst kan man fundera mycket över dessa fornborgar. De flesta är nog sedan folkvandringstiden. Då det var många som rövade bort säd och djur av någon annan grupp istället för att odla själva. Finns det någon källa på den här fornborgen? När jag läste mycket om skogs finnarna fick jag lära mig att det var lag på att mura ett visst antal m sten mur pga vargstammen. Men man fick mura den vart man ville så det kan vara en förklaring till din sten mur GH. Det var många som bara murade en bit där det fanns sten.

☀️Mörker är bara brist på ljus

[Carpinus]
2015-11-08 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Nedanför berget finns en mur som är mer intakt, om den hör till befästningen eller är mer sentida vet jag inte. Mellan träden skymtar något blått som kan vara en kallkälla.

Annons:
Ghosthunter
2015-11-08 15:03
#14

#12 Aha, det visste jag inte att det var lag på att bygga mur pga vargstammen. Jo, det finns en källa på det, det kan du se på första bilden, där det står om borgen!

#13 Muren nedanför berget har jag nog missat…..däremot ser det ut som om det har gått en väg där.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: