Annons:
Etikettböcker-tv-film
Läst 3025 ggr
[GIKmio]
2015-10-20 21:47

Värmländsk litteratur

Här kan vi ge varandra råd om böcker eller efterlysa böcker av värmländska författare. Eller bara diskutera författarna. Värmland kan erbjuda många författare och poeter. Själv äger jag två böcker av Göran Tunström som till en början bodde i Borgvik utanför Grums, men som sedan flyttade upp till Sunne i det sagolika Fryksdalen. Funderar på att läsa hans verk Juloratoriet igen.

Annons:
Ghosthunter
2015-10-21 10:33
#1

Ja, jag söker ju efter Elsa Nummelins bok; Spökerier och sägner i norra Värmland🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-10-21 13:03
#2

Ett bra sätt att bilda sig en uppfattning om landskapet är att köpa Värmlands Museums årsbok "Värmland Förr och Nu". Man började ge ut dem för mer än hundra år sedan, och man kan komma över gamla årgångar för några tior på antikvariat (de riktigt gamla är dock tunna). I årsboken 1989 finns det register över tidigare årgångar, så den kan vara lämplig att börja med. Men man kan faktiskt även gratis ladda ner/läsa hela eller delar av tidigare årgångar (före 1976) här.

Ghosthunter
2015-10-21 17:14
#3

Tack för det tipset och länken, Carpinus🙂

Rolf Edbergs bok "Det glittrande vattnens land" är också mycket bra.

http://www.bokborsen.se/Rolf-Edberg/De-Glittrande-Vattnens-Land/4140642

Kolla priset förresten…..bara 12 kr. Men jag fick mitt ex gratis😛

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-10-21 17:18
#4

#3 Den boken älskar jag, och jag är en stor fan av Edbergs böcker i övrigt också! Han var en fantastisk författare, stor humanist och en klarsynt miljödebattör, långt före sin tid.

Ghosthunter
2015-10-21 17:24
#5

Det tror jag säkert. Jag har inte läst mer än den boken av honom och den är ju bra, men inte direkt lättläst.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-10-21 18:55
#6

"Framför dem brann soluppgången. Hovarna dunkade dovt mot den frusna snöpudrade marken. De red i kolonn med två, och efter en stund vaggade karlarna och sjönk ihop på hästarna, gungade rytmiskt och sömnigt i takt med djurens rörelser. "---

Gillar du dramatiska historiska romaner så kan jag gärna rekommendera Peter Nissers trilogi om den värmländske 1700-talssoldaten Simon Wessel och hans ättlingar. Delarna heter "Den röda mården", "Vredens födelse" och "Slaget". Nu var det åtskilliga år sedan jag läste böckerna, men jag minns att jag gillade dem, och de står här i bokhyllan så än är det inte försent att läsa dem på nytt! Har kollat på nätet, och de verkar finnas till överkomligt pris där.

Peter Nisser kallades "en svensk Hemmingway", vilket ju inte är något dåligt betyg…

Annons:
Ghosthunter
2015-10-21 19:01
#7

Det verkar intressant!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-10-21 19:04
#8

Föreningen Värmlandslitteratur presenterar sig så här: "Föreningen  bevakar och registrerar böcker som handlar om Värmland och/eller är skrivna av författare med värmlandsanknytning och vill även främja kvalitén inom värmländsk bokproduktion."---

Nu var det en del år sedan jag var medlem i föreningen, men jag är glad över att se att de finns kvar, och på deras hemsida kan man hitta en del intressant.

Ghosthunter
2015-10-21 19:29
#9

Ja, dom är jättebra och det finns hur mycket böcker som helst att beställa. Värmlandsmontern på bokmässan är bra också…..den besökte jag alltid när jag var på mässan förr!!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-10-22 12:52
#10

Kokböcker finns det gott om, men för den som vill ha en värmländsk matbok kan  ”Smaka på Värmland” vara av intresse. Boken blev faktiskt en av årets vinnare i Gourmand World Cookbook Awards – kokböckernas Oscarsgala (i kategorin ”Bästa översättning” Prisutdelningen skedde i somras i  Yantai, Kina.

[Carpinus]
2015-11-21 16:25
#11

"Hus i Karlstad genom konstnärens ögon" skulle jag inte haft något emot att få i julklapp - om vi hade gett varandra julklappar i släkten…

Får kanske ge mig själv den som ett hårt paket?

Ghosthunter
2015-11-21 16:55
#12

Ja, du får ge den till dig själv i julklapp🙂

Den verkar ju bra!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-11-23 10:26
#13

Hittar många böcker med Värmlandsinnehåll i katalogen från bokförlaget Votum i Karlstad. Här är några:

Lars Andersson & Karin Lövaas: "En by invid älven". Hedås vid Klarälven.
Lena Sewall: "En bit Värmland". Traditionella och unika recept från hela Värmland.
Flera författare: "Noveller från Värmland".
Barbro Järliden & Inger Berggren: "Hus i Karlstad"
Jessica Stuart-Beck och jan Sandström: "Hus i Arvika"
Lena Hellström: "Bröderna Erikssons möbelverkstad". (Arvika)
Moberg, Andreasson & Svensson: "Nordens längsta vattendrag". Klarälven. (Slut på förlaget.)
Staffan Ekengren: "Kärlek till en skrot". Båstnäs bilskrot.
Lena Sewall: "En bit Racken". Människor och mat i en konstnärskoloni.
Matts Nilsson: "Alma på Mårbacka". Selma Lagerlöfs husjungfru.

Annons:
Ghosthunter
2016-11-23 15:35
#14

Ja och sen finns ju föreningen Värmlandslitteratur också:

http://www.varmlandslitteratur.se/varmlandsbokhandeln.htm

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-11-24 10:00
#15

#14 Som vi redan varit inne på tidigare i tråden, men det skadar ju inte att påminna om denna förträffliga förening! 😉

Ghosthunter
2016-11-24 13:42
#16

Haha…ja det hade jag glömt😀

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2020-08-04 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

2xGöran Tunström. Juloratoriet och Skimmer. Rekommenderas att läsa. Böcker jag hittat på loppmarknader och second hand.

[GIKmio]
2020-08-04 21:29
#18

Vi kan ju rekommendera romaner och författare i denna tråd och göra det samma om värmländsk historia, lynne, geografi, sägner, skrönor m.m i tråden Värmländska boktips när vi nu har två litteraturtrådar 😊

GikMio
2023-05-31 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Henry Nilsson är före detta skogspraktikanten, friidrottaren och polisen som växte upp i Eda i västra Värmland. När han gick i pension efter 40 år som polis började han skriva kriminalromaner. Debuterade 2007 med Pass 23. Bunker 145 från 2009 har jag i min ägo. Handlingen i böckerna är förlagda till Arvika och dess omgivning.

Pyttelite
2023-05-31 20:19
#20

#19: Intressant speciellt när man kan läsa om sin närmiljö.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
GikMio
2023-05-31 20:22
#21

#20 Väldigt bra skrivet och bra handling också. Men han behöver inte plugga på i förhand då han nog upplevt det mesta i sitt mångåriga yrke.

Pyttelite
2023-05-31 20:27
#22

#21: Ska lägga på minnet framöver.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GikMio
2023-05-31 20:27
#23

Författarparet Mohlin och Nyström vann pris härom året för årets deckardebut. Och böckerna börjar rulla på. Dom har valt Karlstad och dess omnejd i böckerna.

https://www.boktugg.se/2021/03/26/deckarduon-peter-mohlin-och-nystrom-foljer-upp-debutsuccen/

De har känt varandra och varit vänner sedan de gick i första klass. Numera är Peter Mohlin och Peter Nyström också succéförfattare vars första deckare har sålts till 17 länder. Nu kommer bok nummer två – och med den fortsätter duon att sätta Karlstad på den svenska deckarlitteraturens karta. - Vi är de första som
GikMio
2023-12-30 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23 Köpte den tysta fågeln som pocket för 99 kr. om Karlstadpolisen John Adderley. Verkar vara en succeserie av romaner och läsa dom andra böckerna här på biblioteket är omöjligt. Dom är ständigt utlånade. En framtida fimatisering och TV-serie? Vore häftigt .

Upp till toppen
Annons: