Annons:
Etiketttraditioner
Läst 2596 ggr
Ghosthunter
10/13/15, 10:11 AM

Wermlänningarne

Värmlänningarna är ett gammalt sång och folklustspel som hade premiär redan 1846 på Kungliga teatern och sedan dess har det varit många föreställningar landet runt, men naturligtvis allra mest i Värmland.

Det var  författaren Fredrik August Dahlgren (1816-1895) som skrev texten och han stiftade den berömda meningen "I Värmland är det lustigt att leva och bo".

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rml%C3%A4nningarna

Numera är det ofta Sällskapet Wermlänningarne, som startade redan 1927, som för traditionen vidare.

http://www.warmlanningarna.org/

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
10/16/15, 6:19 PM
#1

Värmlänningarna avslutade Gammelvalaveckan förr. Jag vet vet inte hur det är nu för tiden. Har även för mig att dom spelade Värmlänningarna vid marknadsbodarna i Nysäter på midsommar.

Ghosthunter
10/16/15, 6:48 PM
#2

Ja, det där sällskapet åker runt om i Värmland och spelar. Jag skulle gärna vilja se det någon gång🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
10/29/15, 8:48 PM
#3

Frödingespelet som vi tittade på, har visst varit med på Gammalvala tidigare år. Jag trodde att detta var första gången🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
10/29/15, 8:57 PM
#4

#3 Det var med förra året också när jag var på Gammelvala. Men jag tittade inte på det då 🙂

Ghosthunter
10/29/15, 10:00 PM
#5

Aha…..jag trodde det var tidigare!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
11/13/15, 9:09 AM
#6

I Värmlänningarna i Ransäter kommer 2016 års Erik och Anna spelas av Ole Bang och  Lisa Miskovsky. Ole har spelat Erik några gånger, medan Lisa är ny som Anna.

Värmlänningarna har satts upp i  F.A. Dahlgrens födelsebygd Ransäter årligen sedan 1953. Många kända artister har gästspelat i uppsättningarna genom åren, som Håkan Hagegård som Erik och Anna-Lotta Larsson som Anna. Och minsann har inte allas vår ICA-Stig, Hans Mosesson, funnits med två år i rollen som patron.

Annons:
Ghosthunter
11/13/15, 9:33 AM
#7

Jag har alltid viljat se Värmlänningarna och om man ska göra det så ska man nog besöka Ransäter. Jag ska se det nästa år!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
11/13/15, 9:38 AM
#8

#7 En gammal önskedröm även för mig!

[GIKmio]
11/13/15, 5:58 PM
#9

Tittar man på Wikipedia så har fyra filmer och två TV-serier gjorts sedan 1910.. Och jag som den värmlänning jag är, har inte sett varken någon film, tv-serie eller folklustspel 😞

[Carpinus]
11/13/15, 6:28 PM
#10

#9 Lätt avhjälpt…😉

Värmlänningarna

Ghosthunter
11/13/15, 6:40 PM
#11

As simple as that!!😉Men man bör väl se det live!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
11/13/15, 6:44 PM
#12

#11 Absolut! Men man kan ju värma upp med TV-versionen…🙂

Ghosthunter
11/13/15, 6:46 PM
#13

Japp….visst kan man!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Göstage]
6/22/18, 8:03 AM
#14

Idag är det traditionsenlig premiär på folklustspelet Värmlänningarna i Ransäter. Årets Anna är Emelie Hebbe, som gör rollen för första gången. Ole Bang som gör Erik spelar den rollen för femte året.
En tidigare Anna, välkända Anna-Lotta Larsson, gör comeback i föreställningen, nu som Annas mor Annika.

Här är ett potpurri ur Värmlänningarna på stenkaka från 1946 med operasångarna Arne Ohlsson och Ingrid Magnusson (1924-1994). Ingrid var Slottsbrotös och nära släkt till Sven-Erik Magnusson (faster?). När hon gjorde rollen på operan gick det buss från Slottsbron med stolta ortsbor som ville se "sin" Anna.

[GIKmio]
6/22/18, 8:29 AM
#15

#14 Anna-Lotta Larsson, som har en liten roll som spådam i kultfilmen Göta Kanal från 1981.

Ghosthunter
6/22/18, 8:59 PM
#16

Ja, jag skulle så gärna vilja se pjäsen…men nu sitter jag tyvärr nere i Halland. Ibland har dom spelat Wermlänningarne i Skillingmark…men vet inte om det är nåt i år?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
6/22/18, 9:16 PM
#17

#16 Du får sno dig till Ny nu på söndag så kan du se det! 😎
Fast det är lugnt - du kan se det gratis vid Sågudden i augusti.

Söndag 24 juni 15.00 Vid Ny kyrka. Inträde 100 kr, under 15 år fritt. Vid otjänligt väder i församlingshemmet. Arr. Ny församling.
Söndag 12 augusti 15.00 Sågudden Arvika. Fritt inträde. Servering. I samarbete med Arvika kommun.
Söndag 19 augusti 15.00 Glava hembygdsgård. Inträde 140 kr, under 15 år fritt. Servering.

http://www.warmlanningarna.org/

#15 Vill minnas att Anna-Lotta var en populär Anna på sin tid för att hon spelade rollen med trovärdig dialekt - hennes pappa kommer från Karlstad.

[GIKmio]
6/22/18, 9:23 PM
#18

#17 Hon hade väl eller har något samarbete med Ronny Eriksson  ( enligt mig en av Sveriges roligaste män )

[Göstage]
6/22/18, 9:24 PM
#19

#18 Ja, det stämmer nog om Anna-Lotta.

Ghosthunter
6/23/18, 9:02 PM
#20

#17 Jösses då…sågudden och t.o.m gratis, det får jag inte missa. Tusen tack för tipset!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Göstage]
6/24/18, 9:37 AM
#21

Kul att du får en chans att se föreställningen! 🙂

Carmarino
6/24/18, 11:01 AM
#22

Minns faktiskt när Anna-Lotta debuterade som Anna i Värmlänningarna. Vet däremot inte varför jag lade det på minnet. Har ett vagt minne av att det var Christian Zell som spelade Erik. Om det stämmer så är det förmodligen därför jag kommer ihåg det. Har nämligen för mig att jag hade sett honom på teatern strax innan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
6/24/18, 11:35 AM
#23

Anna-Lotta Larsson spelade Anna "nära på" varje år 1981-1998, enligt NWT.
https://nwt.se/torsby/2017/12/01/anna-lotta-larsson-ater-i

1980 gjordes en TV-version med Anna-Lotta och Christian Zell, och det var efter det som hon dök i Ransäterspelet. 

https://smdb.kb.se/catalog/id/001887606

Carmarino
6/24/18, 11:44 AM
#24

Då var det som jag mindes. Det var för att Christian Zell var med som jag lyssnade på intervjuerna, och de intervjuade dem båda samtidigt. Fast jag minns Anna-Lotta också. Sedan dess tänker jag nästan alltid på Värmlänningarna när jag ser henne. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: