Annons:
Etikettdjur-natur
Läst 1402 ggr
[Carpinus]
2015-10-07 09:20

Älgjakten

För den som i likhet med mig inte jagar kan älgjaktstraditionen te sig lite främmande och ibland smått barbarisk. Men bland älgjägare, inte minst i Värmland, är det "Heliga veckan", och det är just namnet på en dokumentär på SVT2 ikväll klockan 19.30. Där följer man Nils Ivars jaktlag i Värmland under en oktobervecka.

Annons:
Ghosthunter
2015-10-07 19:23
#1

Jag är inte mycket för älgjakt jag heller. Men visst behövs jakt för att hålla nere stammen. Men det är lite irriterande när man vill vara ute i skogen och gå. Dels kan det vara farligt och dels så vill man ju gärna inte störa jaktlagen.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-10-17 13:08
#2

Helene Tivemark från Segmon (som bl.a. var med och skapade Kycklingleden på Liljedal) har gjort filmen "Jag är jägare", som kan ses på YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_R5wesxT4U

[Carpinus]1
2018-02-13 17:06
#3

I norra Värmland är det mycket snö just nu, och för att inte älgarna skall korsa vägar och utsatta sig själva och trafikanter för livsfara när de söker mat stödutfodrar några lantbrukare älgarna (och rådjur) med höbalar och annat ute i skogen. Bönderna gör det ideellt och betalar ur egen ficka - 5000 kronor i veckan beräknar de att det kostar. Och de är inte älgjägare, så de gör det inte av själviska skäl.

Belöningen får de när älgarna står och väntar på dem när de kommer med mat. Den här dagen är det fem älgar och fyra rådjur på plats, men vid något tillfälle har det varit fyrtio älgar, och en annan gång kunde hela sjuttio älgar räknas in!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/matning-av-algar-ska-ge-farre-trafikolyckor

Ghosthunter
2018-02-13 19:07
#4

Ja, jag såg detta på lokalnyheterna innan. Bra med folk som ställer upp gratis eller t.o.m betalar själva.👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-02-17 14:46
#5

#3 Håller med Tomas Fröman att jägarna gott kan bidra med lite pengar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: