Annons:
Etiketthistoria
Läst 4062 ggr
[GIKmio]
2015-09-29 18:38

Från det förgångna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Överallt träffar vi på platser som minner om det förgångna.. hus- och torpargrunder och gamla fornminnen för att nämna något här i Värmland. Här är en bild av en gammal husgrund mitt i centrala Grums, och vad som ser ut som en närliggande jordkällare. Kanske någon  känner till vad det varit för hus? Platsen ligger i närheten av folkets hus på andra sidan gatan.,,,,,,Är du själv nyfiken på någon förgången plats så publicera gärna en bild så kanske du kan få ett svar..

Bild 1

Annons:
[GIKmio]
2015-09-29 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2

[Carpinus]
2015-09-29 21:28
#2

Jag (som inte är med på FB) hittade ett inlägg  på fejjan där muren nämns. Tydligen var det bara en mur kvar redan på 60-talet.

[GIKmio]
2015-09-30 01:16
#3

Jätteintressant länk Carpinus. Nu fick jag även se folkparken som jag hört så mycket om genom åren..

[Carpinus]
2015-09-30 07:16
#4

Skoj att du fick se den! Min far påstod sig ha infört "amerikansk vals" i den parken- inget vi barn kunde kolla förstås, och det visste han ju! 🙂

Kanske läge att presentera Grumsparken i den här tråden?

[GIKmio]
2015-09-30 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#2 Antagligen är det denna muren framför folkets hus.

[Carpinus]
2015-09-30 17:40
#6

#5 Det är nog väldigt troligt, ja!

Annons:
[Carpinus]
2015-11-22 07:26
#7

#0 Om du tittar i boken "När ångloken gick och kriget kom till Grums" av Sven E. Blomquist så finns det några bilder där, bl.a. ett flygfoto, som man kanske kan använda för att kolla vilken bebyggelse som fanns där muren nu ligger. Boken bör finnas på biblioteket.

[GIKmio]
2015-11-23 20:27
#8

#7 Jag har kollat i den boken tidigare. Ska kolla upp den igen vid något tillfälle..

Känner ni till något minne av en gammal boplats, ett gammalt ödetorp eller gamla stenrösen och andra fornminnen i Värmland så berätta det. Även om foto inte finns så förklara ungefär var den finns så kanske någon vet mera..

vinden är min mor
2015-11-26 07:18
#9

Tänk vad mycket spännande gamla stenar och grunder det finns som blivit kvar medans städer och villa områden vuxit fram.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Ghosthunter
2015-11-26 08:05
#10

Ja och det är kul att det finns lite rester kvar här och var🙂

Här i Segmon finns det ju mycket kvar av det gamla bruket. Bl.a hittade jag ca 25 m gjuten grund med tågräls och räcke mitt ute i skogen och på ett annat ställe finns en bit gammalt staket med en port…..ja, det finns lite rester överallt, men det är fantastiskt vad naturen tar över igen!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2018-08-04 01:30
#11

Tider förändras.. Hus rivs för att det ska byggas nytt. Här är ett exempel

[Göstage]
2018-08-04 14:37
#12

#11 Många aha-upplevelser där! Roligt att återse busskiosken och Pebmans affär  bland annat.

[GIKmio]
2018-08-04 15:53
#13

#12 På somrarna när man promenerar nere vid båthamnen och båtarna puttrar förbi får man en känsla av västkusten, och på vintrarna när snön fallit känns samhället som är byggt i en dalgång som en alpby i Schweiz, Tyskland, eller Österrike. Utan att bli allt för patriotisk, en väldigt attraktiv ort, som det annars vimlar av i hela Värmland..Värmlands vackra residensstad Karlstad har också förändrats genom åren .

Del 1

Del 2 

Del 3 

Det finns fler avsnitt. Men jag valde ut tre..

Annons:
Ghosthunter
2018-08-04 18:18
#14

#13 Hahaha…du är insnöad på Karlstad och jag är insnöad på nordvärmland😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2018-08-04 22:34
#15

#14 Kan man vara insnöad i denna värme och torka 😃 Till och med hösten känns avlägsen.. Jo jag vet det är ett ordspråk eller talesätt. Men som vanligt så skämtar jag till det 🙂

Ghosthunter
2018-08-05 15:37
#16

#15 Kanske passar det bättre med utbränd😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2019-02-04 18:59
#17

Anders Lignells gravsten, Kila

Mer om det förgångna - ett intressant lokalt initiativ som man kan hoppas att fler församlingar tar efter!

"Nu får de döda i Säffle en del av sin historia berättad. Kila är en av församlingarna i Säffle pastorat där man sökt berättelser om människor utifrån kyrkogårdarnas gravplatser."--- 

"Det är kyrkan som står bakom satsningen som hittills gett ett par hundra berättelser om människor som nu är döda men som levt i Kila, Svanskog och Södra Ny. Historierna finns publicerade på webben. Och fler historier är på gång. – Det kommer att bli mångdubbelt utav detta när alla 13 kyrkogårdarna är presenterade, säger Katarina Bjerker.

Hittills har man tagit fram uppgifter från kyrkböcker och arkiv. Dessutom har man ordnat med studiecirklar där anhöriga fått berätta vad de vet. – Och nu är skrönorna med och de är många gånger vidimerade av familjen, säger Katarina Bjerker. De äldsta historierna är från 1500-talet, men de flesta är av betydligt senare årgång."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/berattelser-fran-graven-vacks-till-liv

https://www.kyrkogardsvandring.se/

[GIKmio]
2019-02-04 19:07
#18

#17 Bro kyrka har jag faktiskt aldrig besökt. Men den syns från stora vägen när man reser genom Värmlandsbro.

[Göstage]
2019-02-04 19:31
#19

#18 Tog bort bilden, för den var på Bro kyrka i Bohuslän. ☺️

Mina värmlandskyrkobilder har jag mest på dia. Men gravstenen står på Kila kyrkogård!

Ghosthunter
2019-02-05 17:58
#20

Det där är intressant att läsa….vanliga människors öden. Jag gillar att gå på kyrkogårdar och ibland funderar jag på vad som hänt den och den. Tack för länken🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[ludgopelle]
2019-09-19 22:03
#21

Ja, det är intressant att höra hur folk levde förr i tiden. I lördags fick jag reda på att jag hade en förfader som hette Lars. Han levde mellan 1575 och 1628, det är 14 generationer tillbaka i tiden. Han begravdes på Övre Ulleruds kyrkogård. Man undrar hur det var att leva på den tiden. Förmodligen var det jobbigt. Med hjälp datorn kunde jag resa igenom Ullerud och se kyrkogården, utan att behöva resa mig ur soffan.😊

[Göstage]
2019-09-19 22:14
#22

#21 Vissa saker blir faktiskt enklare - på den tiden jag släktforskade fick man köa en timme utanför landsarkivet i Göteborg, och det var ändå inte säkert att man fick plats - kom det långväga så var det platser reserverade för dem och då var det bara att vända och gå hem.

Karlstad hade då inget eget Landsarkiv, så forskarna som bodde i Värmland fick vackert resa till Göteborg. 

Idag går det att sitta hemma "i soffan" som du säger, men för min del lade jag av med forskandet många år innan den möjligheten kom.

Ghosthunter
2019-09-20 06:35
#23

#21 Ja, man kan bara tänka sig hur det var. Tänk vilket slit bara för att få sin dagliga föda. Hur fattigdomen och sjukdomar härjade bland allmogen….listan kan göras lång!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[ludgopelle]
2019-09-20 16:17
#24

#22 ja, Jag kan tänka mig att det var betydligt krångligare att släktforska innan det blev vanligt med datorer. Nuförtiden får man snabbt tag på information.

[ludgopelle]
2019-09-20 17:22
#25

#23 jag kan rekommendera en dokumentär serie som heter "1000 År en Svensk historia" av Hans Villius och Olle häger. Den finns på SVT play, själv har jag den på DVD.😊 En mycket intressant serien som på ett gripande sätt beskriver hur hårt livet var förr i tiden.

Ghosthunter
2019-09-20 18:12
#26

#25 Tack för rekommendationen🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-09-21 10:30
#27

#24 Förr i tiden fanns det en databas här på biblioteket ( kanske finns fortfarande ) som folk jobbat med att scanna in dokument i. Troligen ett enormt arbete. Nu på hösten brukar det anordnas studiecirklar och släktforskningar. Kanske en aning sent påtänkt nu om någon skulle vara intresserad att delta. En studiecirkel om hembygdens historia är något som jag skulle vara intresserad av.

Annons:
[Göstage]
2019-09-21 10:37
#28

#27 Värmlands släktforskarförening har livaktiga lokalföreningar, bland annat i Grums. De kanske har träffar om bygdens historia eller kan ge tips om andra som håller sådana.

[GIKmio]
2019-09-21 15:45
#29

#28 Sedan finns även Arkivcentrum i Karlstad i det gamla seminariet mitt emot Centralsjukhuset.

[GIKmio]
2020-08-26 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

En före detta blomstrande värmländsk ort och bandymetropol. Numera har även den gamla fina kiosken till vänster tackat för sig. Foto: GIKmio

[Göstage]
2020-08-26 21:35
#31

Oj, den kiosken har jag handlat i många gånger på den tiden den var en kiosk. Med tiden blev det väl mer en liten närbutik med postservice och spelförmedling. Hitom den fanns en liten korvmoj där Tore Svärd krängde korv med bröd. Han var far till Sven, som blev trummis i Sven-Ingvars.

[GIKmio]
2020-08-26 21:49
#32

#31 Nickebokiosken👍 Vi pratar förstås om Slottsbron. Fem SM-finaler i bandy varav fyra segrar och fyra SM-guld. Fastän det är länge sedan. 1930- och 1940-talet..

[Göstage]
2020-08-28 08:41
#33

#31 Apropå Tore Svärd så har jag kanske redan berättat den historia som nu följer. Tore var en kvicktänkt mångsysslare, och dessutom trummis och kapellmästare i en egen trio. 

Vid Slottsbrosundet låg en liten servering mellan landsvägs- och järnvägsbron på mark som tillhörde träförädlingen strax intill. Tore hade fått löfte om att arrendera serveringen och stegade upp till kontoret för att skriva avtal med disponenten. Denne presenterade sig med sitt efternamn, "Horn af Åminne", Tore sträckte fram kardan och svarade "Svärd av Trumpinne, angenämt".

[GIKmio]
2020-08-28 09:51
#34

#33 Jag tittade i ett nummer av tidningen Visaren en gång  som ges ut av Värmlands idrottshistoriska sällskap. Där var den historien publicerad, och lite annat om Slottsbrons IF från förr.

Annons:
[GIKmio]
2020-08-28 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Den här skylten sitter på väggen till en fastighet på Drottninggatan i Karlstad som en påminnelse av en fruktansvärd händelse i Karlstad 2 juli 1865. Det var här som den stora stadsbranden startade som ödelade större delen av staden. Foto: GIKmio

[Göstage]
2020-08-28 14:04
#36

Det var inom parantes då vi fick det bevingade uttrycket  "landshövdingen grät och bad, men biskopen svor och släckte".

http://blog.svd.se/historia/2015/01/07/biskopen-som-svor-och-slackte/

[GIKmio]
2020-08-28 14:13
#37

#36 Det uttrycket är välbekant. Jag har sett foton från det tältläger som man byggde upp för alla som blivit hemlösa. Jag har även sett foton från en stor översvämning som drabbade Karlstad en gång i tiden.

[Göstage]
2020-08-28 14:24
#38

Bilden på tältlägret kan ses på Karlstad kommuns hemsida.

https://karlstad.se/Kommun-och-politik/Kommunfakta/branden-i-karlstad-1865/

Ghosthunter
2020-08-29 20:50
#39

#35 Den skylten har jag stått och läst🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2020-08-29 21:29
#40

#39 Det är Arbetsförmedling där nu 🙂

Ghosthunter
2020-08-29 21:48
#41

#40 Åh, synd att det inte är 1865 nu då😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Cojimar
2022-05-03 15:43
#42

Film från Karlstad, anno 1941.

https://www.filmarkivet.se/movies/karlstad-1941/


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Bilder från Karlstad.
[GIKmio]
2022-05-03 15:51
#43

#42 Fastigheterna runt stadshotellet och stora torget ser praktiskt taget likadana ut idag när man ser bilder och filmer. Men fler pubar och uteserveringar 🙂

  • Redigerat 2022-05-03 15:52 av [GIKmio]
[GIKmio]
2022-05-05 20:05
#44

Gamla Seminariet i Karlstad som ligger mitt emot Centralsjukhuset mellan hyreshusbebyggelsen och en och annan gammal begyggelse på Kvarnberget och villabebyggelsen på Marieberg är en av Karlstads stora historiska byggnader. Här har många som jobbat med att rädda liv och ge andra människor vård utbildat sig genom åren. Här är idag ett arkivcenter vilket jag tidigare berättat. Sägs att det spökar i huset också.

https://karlstadhistoria.wordpress.com/tag/seminariet/

Inlägg om Seminariet skrivna av Peter Sörensen
Upp till toppen
Annons: