Historia

Från det förgångna

2015-09-29 18:38 #0 av: GIKmio

Överallt träffar vi på platser som minner om det förgångna.. hus- och torpargrunder och gamla fornminnen för att nämna något här i Värmland. Här är en bild av en gammal husgrund mitt i centrala Grums, och vad som ser ut som en närliggande jordkällare. Kanske någon  känner till vad det varit för hus? Platsen ligger i närheten av folkets hus på andra sidan gatan.,,,,,,Är du själv nyfiken på någon förgången plats så publicera gärna en bild så kanske du kan få ett svar..

Bild 1

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-09-29 18:39 #1 av: GIKmio

Bild 2

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-09-29 21:28 #2 av: [Carpinus]

Jag (som inte är med på FB) hittade ett inlägg  på fejjan där muren nämns. Tydligen var det bara en mur kvar redan på 60-talet.

Anmäl
2015-09-30 01:16 #3 av: GIKmio

Jätteintressant länk Carpinus. Nu fick jag även se folkparken som jag hört så mycket om genom åren..

Anmäl
2015-09-30 07:16 #4 av: [Carpinus]

Skoj att du fick se den! Min far påstod sig ha infört "amerikansk vals" i den parken- inget vi barn kunde kolla förstås, och det visste han ju! Glad

Kanske läge att presentera Grumsparken i den här tråden?

Anmäl
2015-09-30 17:12 #5 av: GIKmio

#2 Antagligen är det denna muren framför folkets hus.

Anmäl
2015-09-30 17:40 #6 av: [Carpinus]

#5 Det är nog väldigt troligt, ja!

Anmäl
2015-11-22 07:26 #7 av: [Carpinus]

#0 Om du tittar i boken "När ångloken gick och kriget kom till Grums" av Sven E. Blomquist så finns det några bilder där, bl.a. ett flygfoto, som man kanske kan använda för att kolla vilken bebyggelse som fanns där muren nu ligger. Boken bör finnas på biblioteket.

Anmäl
2015-11-23 20:27 #8 av: GIKmio

#7 Jag har kollat i den boken tidigare. Ska kolla upp den igen vid något tillfälle..

Känner ni till något minne av en gammal boplats, ett gammalt ödetorp eller gamla stenrösen och andra fornminnen i Värmland så berätta det. Även om foto inte finns så förklara ungefär var den finns så kanske någon vet mera..

Anmäl
2015-11-26 07:18 #9 av: vinden är min mor

Tänk vad mycket spännande gamla stenar och grunder det finns som blivit kvar medans städer och villa områden vuxit fram.

Anmäl
2015-11-26 08:05 #10 av: Ghosthunter

Ja och det är kul att det finns lite rester kvar här och varGlad

Här i Segmon finns det ju mycket kvar av det gamla bruket. Bl.a hittade jag ca 25 m gjuten grund med tågräls och räcke mitt ute i skogen och på ett annat ställe finns en bit gammalt staket med en port.....ja, det finns lite rester överallt, men det är fantastiskt vad naturen tar över igen!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-08-04 01:30 #11 av: GIKmio

Tider förändras.. Hus rivs för att det ska byggas nytt. Här är ett exempel

Anmäl
2018-08-04 14:37 #12 av: Göstage

#11 Många aha-upplevelser där! Roligt att återse busskiosken och Pebmans affär  bland annat.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-08-04 15:53 #13 av: GIKmio

#12 På somrarna när man promenerar nere vid båthamnen och båtarna puttrar förbi får man en känsla av västkusten, och på vintrarna när snön fallit känns samhället som är byggt i en dalgång som en alpby i Schweiz, Tyskland, eller Österrike. Utan att bli allt för patriotisk, en väldigt attraktiv ort, som det annars vimlar av i hela Värmland..Värmlands vackra residensstad Karlstad har också förändrats genom åren .

Del 1

Del 2 

Del 3 

Det finns fler avsnitt. Men jag valde ut tre..

Anmäl
2018-08-04 18:18 #14 av: Ghosthunter

#13 Hahaha...du är insnöad på Karlstad och jag är insnöad på nordvärmland😁

Anmäl
2018-08-04 22:34 #15 av: GIKmio

#14 Kan man vara insnöad i denna värme och torka Skrattar Till och med hösten känns avlägsen.. Jo jag vet det är ett ordspråk eller talesätt. Men som vanligt så skämtar jag till det Glad

Anmäl
2018-08-05 15:37 #16 av: Ghosthunter

#15 Kanske passar det bättre med utbrändSkrattar

Anmäl
2019-02-04 18:59 #17 av: Göstage
Anders Lignells gravsten, Kila

Mer om det förgångna - ett intressant lokalt initiativ som man kan hoppas att fler församlingar tar efter!

"Nu får de döda i Säffle en del av sin historia berättad. Kila är en av församlingarna i Säffle pastorat där man sökt berättelser om människor utifrån kyrkogårdarnas gravplatser."--- 

"Det är kyrkan som står bakom satsningen som hittills gett ett par hundra berättelser om människor som nu är döda men som levt i Kila, Svanskog och Södra Ny. Historierna finns publicerade på webben. Och fler historier är på gång.
– Det kommer att bli mångdubbelt utav detta när alla 13 kyrkogårdarna är presenterade, säger Katarina Bjerker.

Hittills har man tagit fram uppgifter från kyrkböcker och arkiv. Dessutom har man ordnat med studiecirklar där anhöriga fått berätta vad de vet.
– Och nu är skrönorna med och de är många gånger vidimerade av familjen, säger Katarina Bjerker.
De äldsta historierna är från 1500-talet, men de flesta är av betydligt senare årg
ång."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/berattelser-fran-graven-vacks-till-liv

https://www.kyrkogardsvandring.se/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-02-04 19:07 #18 av: GIKmio

#17 Bro kyrka har jag faktiskt aldrig besökt. Men den syns från stora vägen när man reser genom Värmlandsbro.

Anmäl
2019-02-04 19:31 #19 av: Göstage

#18 Tog bort bilden, för den var på Bro kyrka i Bohuslän. Generad

Mina värmlandskyrkobilder har jag mest på dia. Men gravstenen står på Kila kyrkogård!

Anmäl
2019-02-05 17:58 #20 av: Ghosthunter

Det där är intressant att läsa....vanliga människors öden. Jag gillar att gå på kyrkogårdar och ibland funderar jag på vad som hänt den och den. Tack för länken🙂

Anmäl
2019-09-19 22:03 #21 av: ludgopelle

Ja, det är intressant att höra hur folk levde förr i tiden.
I lördags fick jag reda på att jag hade en förfader som hette Lars. Han levde mellan 1575 och 1628, det är 14 generationer tillbaka i tiden.
Han begravdes på Övre Ulleruds kyrkogård.
Man undrar hur det var att leva på den tiden.
Förmodligen var det jobbigt.
Med hjälp datorn kunde jag resa igenom Ullerud och se kyrkogården, utan att behöva resa mig ur soffan.😊

Anmäl
2019-09-19 22:14 #22 av: Göstage

#21 Vissa saker blir faktiskt enklare - på den tiden jag släktforskade fick man köa en timme utanför landsarkivet i Göteborg, och det var ändå inte säkert att man fick plats - kom det långväga så var det platser reserverade för dem och då var det bara att vända och gå hem.

Karlstad hade då inget eget Landsarkiv, så forskarna som bodde i Värmland fick vackert resa till Göteborg. 

Idag går det att sitta hemma "i soffan" som du säger, men för min del lade jag av med forskandet många år innan den möjligheten kom.

Anmäl
2019-09-20 06:35 #23 av: Ghosthunter

#21 Ja, man kan bara tänka sig hur det var. Tänk vilket slit bara för att få sin dagliga föda. Hur fattigdomen och sjukdomar härjade bland allmogen....listan kan göras lång!

Anmäl
2019-09-20 16:17 #24 av: ludgopelle

#22 ja, Jag kan tänka mig att det var betydligt krångligare att släktforska innan det blev vanligt med datorer.
Nuförtiden får man snabbt tag på information.

Anmäl
2019-09-20 17:22 #25 av: ludgopelle

#23 jag kan rekommendera en dokumentär serie som heter "1000 År en Svensk historia" av Hans Villius och Olle häger.
Den finns på SVT play, själv har jag den på DVD.😊
En mycket intressant serien som på ett gripande sätt beskriver hur hårt livet var förr i tiden.

Anmäl
2019-09-20 18:12 #26 av: Ghosthunter

#25 Tack för rekommendationen🙂

Anmäl
2019-09-21 10:30 #27 av: GIKmio

#24 Förr i tiden fanns det en databas här på biblioteket ( kanske finns fortfarande ) som folk jobbat med att scanna in dokument i. Troligen ett enormt arbete. Nu på hösten brukar det anordnas studiecirklar och släktforskningar. Kanske en aning sent påtänkt nu om någon skulle vara intresserad att delta. En studiecirkel om hembygdens historia är något som jag skulle vara intresserad av.

Anmäl
2019-09-21 10:37 #28 av: Göstage

#27 Värmlands släktforskarförening har livaktiga lokalföreningar, bland annat i Grums. De kanske har träffar om bygdens historia eller kan ge tips om andra som håller sådana.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.