Annons:
Etikettsport
Läst 5264 ggr
[GIKmio]
2015-09-25 20:27

Värmländsk idrott förr och nu..

Det har funnits en hel del idrott i  Värmland genom åren.. Ishockeyn förknippas med orter som Karlstad, Grums, Forshaga, Munkfors och  Karlskoga.. Bandyn med Karlstad, Slottsbron och Lesjöfors och fotbollen med Degerfors.. Prata dina idrottsminnen här från Värmländsk idrott..

Annons:
[GIKmio]
2015-09-25 20:36
#1

Siffran 9 kommer upp.. Boltic har nio SM-guld i bandy och Färjestad har nio SM-guld i ishockey. Lägg därmed till Slottsbron med fyra SM-guld i bandy och Karlstad-Göta med tre SM-guld i samma sport. Värmland har varit framgångsrikt i vintersport.. Sedan har även Boltics och Västerstrands damer en hel del SM-guld i bandy…

Ghosthunter
2015-09-25 20:47
#2

Sen får vi inte glömma Mosserud bandy i div 1 som lirar i Vålberg. Gammalt anrikt lag☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-09-26 09:53
#3

IK Viking från Hagfors med två säsonger i högsta hockeyserien ej att förglömma. Mindre känt är kanske att klubben även har hemfört ett ungdoms-SM i bandy.

[GIKmio]
2015-09-26 10:23
#4

För att nämna orter som haft ishockeylag en gång i tiden. Jag tror Ghosthunter redan nämnt Segmon ( som mötte Färjestad i en match i värmländska distriktmästerskapet). Men här finns Väse, Brunskog, Ekshärad, Skived (Forshaga), Klässbol, Björneborg, och Edsvalla. Det var på den gamla " månskensrinkstiden".

[Carpinus]
2015-09-26 10:34
#5

På tal om månskensrinkar så fick jag en minnesflash att jag passerat en gammal rink i Sillerud vid något tillfälle. Hittade klubben i en skrift från Värmlands hockeyförbund, och på sidan 2 i den pdf-filen kan man se hur läget var på klubbnivå för hockeyn i Värmland år 1960. Där finns det gott om klubbar som sedan länge packat ihop trunkarna för gott…

Apropå Segmon så har jag faktiskt sett åtminstone en match live på den rinken.

[GIKmio]
2015-09-26 10:38
#6

#5 jajamän i dom värmländska årsrapporterna kan man se en lista på alla dåtida verksamma lag. Men tyvärr tror jag att det saknas vissa årtal. Det är intressant att titta på gamla serietabeller och även läsa om lag som spelat turneringar som inte längre existerar.

Annons:
[Carpinus]
2015-09-26 12:01
#7

Säffle hade ett hockeylag som hette Rasten. Tror att de lade ner verksamheten, men återupptog den för att sedan ombilda till Säffle HC. (Rätta mig om jag har fel, GIKMio!) Karl-Johan Sundqvist, mångårig Färjestadspelare och landslagsman (med Stora Grabbars märke) var väl lagets i särklass största produkt.

[GIKmio]
2015-09-26 13:29
#8

Helt rätt angående Rasten  och Sundqvist. Rasten lades ned och heter idag Säffle HC. Grundat 1986..Säffle som kanske mer förknippas med Sporthälla och fotboll.

[GIKmio]
2015-09-26 16:29
#9

Vi måste även uppmärksamma Valsarna, som en gång i tiden var Sveriges bästa lag i Speedway. Valsarna kommer från Hagfors för den som inte redan visste det.

[Carpinus]
2015-09-26 17:12
#10

Vad som med "ålderns rätt" lätt glöms bort är att Slottsbron spelade tre säsonger i näst högsta divisionen i fotboll på trettiotalet, samtidigt som de var på topp i bandy. Tror inte så många samhällen av den storleken varit så framstående samtidigt i vinter- och sommarlagidrotter.

[GIKmio]
2015-09-26 17:17
#11

#10 Det hade jag faktiskt ingen aning om.. Förr i tiden var det även vanligt att man spelade hockey/bandy vintertid och fotboll sommartid. Det var riktiga kämpar som höll igång hela året. När jag var barn så spelade flera killar  i hockeylaget även fotboll..

[Carpinus]
2015-09-26 17:25
#12

Ja, Slottsbron hade en del spelare som dubblerade i båda idrotterna. Men man får komma ihåg att bandyn på den tiden inte började förrän vid trettondag knut, och fotbollen hade ingen vårvintersäsong som idag, så säsongerna gick inte i varandra som idag.

Ghosthunter
2015-09-26 20:10
#13

Segmon spelade ju också bandy….men var det på Storängen eller på Ransundets?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]
2015-09-26 20:24
#14

#13 Jag är inte säker - Liljedal spelade ju på Ransundet, men hur det var med Segmon är knivigare. Tala med vår gemensamme bekant, han tittar nog in på Knutpunkten nästa vecka. Han har spelat bandy i Segmon, vill jag minnas. Hälsa gärna samtidigt att du har hört att han är den råaste fotbollsspelare man sett i Värmland så blir han glad…😃

[GIKmio]
2015-09-26 20:27
#15

Liljedal vann Värmlands första distriktsmästerskap i bandy. Året var 1915. Exakt 100 år sedan..

[Carpinus]
2015-09-26 20:40
#16

#15 Men sedan gick det snabbt utför! Glasbruket lades ner 1917, och vad jag förstår upplöstes väl även Idrottsföreningen då. Sedan bildades Liljedals Gymnastikförening 1941, med gymnastik och bandy på programmet. Man spelade i division III Värmlandsserien, vilket var ganska starkt, eftersom föreningen totalt hade  54 betalande medlemmar 1945.

[Carpinus]
2015-09-27 15:14
#17

Fast nog är väl vinnaren av NWT:s guldmärke 2014 Björn Goop Värmlands bäste idrottsman just nu? 😉

Ghosthunter
2015-09-27 19:34
#18

Jag får väl höra med honom, Carpinus🙂

Det vill jag säga att det var starkt. Inte dåligt att ligga i trean med så få medlemmar. Men jag tror att de som kunde sköt till lite extra pengar på den tiden, dessutom var inte utrustning och spelplats dyrt.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2015-09-29 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Den här bilden är tagen bakom vårdcentralen på Orrby i Grums. Här inne bland träden och slyn fanns en gång i tiden en backhoppningsbacke.. Det räckte med en brant och ett stup nedtill så fixade man resten..Har hört att det var ett populärt tillhåll för ortens ungdomar när det begav sig.

[Carpinus]
2015-09-29 20:34
#20

#19 Tro det eller ej, men där har jag och en skolkamrat sprungit nerför nästan hela träbacken en gång i tiden! Nu var det förvisso ingen Garmisch-Partenkirchenbacke - men brant ändå, tyckte vi…

Jag känner också till en tragisk händelse som inträffat där, men eftersom anhöriga är i livet tror jag vi skall avstå från att gå in på det här och nu. Du får ta med någon stämningskänslig person dit och känna av platsen!

Annons:
[GIKmio]
2015-09-29 20:43
#21

#20 Finns ett  filmklipp därifrån som jag sett på VHS en gång i tiden som var inspelat på 40- 50-talet där en backhoppningstävling anordnades. Inte så långt bort från denna platsen i närheten av vattentornet fanns en brant där vi anordnade slalomtävlingar på trickskidor.

[GIKmio]
2015-10-02 21:50
#22

Många i Grums håller på Frölunda och brukar att åka till Göteborg för att se matcher. Vilket inte är så konstigt då Frölunda en tid hade följande manskap i sin trupp under 70-talet: Hans-Erik Jansson, Ove "Pajen" Karlsson, Evert Lindström, Emil Meszaros och Ulf Labraaten.. Samtliga grumskillar.. Lägg till ytterligare en grumskille på 90-talet, Peter Berndtsson.

[Carpinus]
2015-10-02 22:38
#23

Och Willy Lindström väl ej att förglömma?

[GIKmio]
2015-10-02 22:42
#24

#23 Han spelade en tid i Frölunda innan han försvann till NHL.. Avslutade sin karriär i Brynäs..

[Carpinus]
2015-10-02 22:50
#25

#24 Ja, han spelade i Frölunda 1970-75.

Ghosthunter
2015-10-03 08:50
#26

Peter Berndtsson minns jag väldigt väl. Jag hade en matchtröja med hans namn på🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-01-21 13:16
#27

I år är det 25 år sedan Arvika Basket nådde final i damernas Europacup. En bragd som kanske är större än vad vi förstår- svensk baskets bästa klubbinsats och väl den största internationella framgången för värmländsk lagidrott? Det krävs väl en vinst i CHL om Färjestad skall slå det, men hur skall man taxera Boltics vinst i europacupen i jämförelse, eller Karlstads curlingframgångar internationellt?

Annons:
[GIKmio]
2016-01-21 17:30
#28

#27 Curling har varit stort i Karlstad under lång tid. Om jag inte missminner mig så har det spelats ett VM eller EM i stan längre tillbaka. Bowling är en annan sport som förknippas med Karlstad. Rullade klot en del på Sundsta sporthall när jag var yngre..

[Carpinus]
2016-01-21 17:35
#29

#28 Jag har också spelat lite bowling, men långt dessförinnan, det bör ha varit i slutet på 50-talet, var jag med min äldre bror en gång när han spelade bowling i dåvarande idrottshallen i Karlstad. På den tiden hade man inte automatiska kägelresare, utan det satt yngre killar på en ställning dolda bakom käglorna och ställde upp dem och rullade tillbaka kloten. Svårt att tänka sig idag!

Ghosthunter
2016-01-21 19:23
#30

Sen har ju även Karlstad ett bra lag i Amerikansk fotboll🙂Men det sporten är ju inte så stor i Sverige egentligen.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2016-01-21 19:47
#31

Filipstads IF kanske inte är det första lag man nämner om man pratar gamla goda tider inom värmländsk hockey. Men faktum är att "Staen" bjudit på publikfester hemma i Wasahallen där man snittat betydligt högre publiksiffror i Värmlandstvåan under hösten och vintern gentemot sina konkurrenter. När man för ett tag sedan bjöd på gratis entre i en så kallad "enkronasmatch" där företag och privatpersoner lägger en peng och intäkterna påverkas av publikantalet så kom hela 936 personer! Matchen då? Jo den vann Hammarö HC med 5-3.

[GIKmio]
2016-01-22 21:21
#32

#30 Har faktiskt funderat på att åka in till Karlstad och titta på Carlstad Crusader när säsongen startat. Har en del bekanta som gillar amerikansk fotboll. Men behöver lära mig en del om sporten innan.

Ghosthunter
2016-01-23 09:58
#33

Jo det är krångliga regler som man inte känner till. Jag kan lite om rugby som liknar amerikansk fotboll……men det finns mer skillnader än man tror mellan dessa sporter!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-01-30 09:38
#34

Någon som varit och kollat in Slottbrons bandylag på Strandvallen i vinter? Jag är lite nyfiken på hur det går för de gamla blåtomtarna!

Annons:
[GIKmio]
2016-01-30 10:14
#35

#34 Dom hade naturis några veckor som bekant. Såg bilder från en match på Strandvallen med strålande solsken och blank is på Slottsbrons Facebooksida. Hann även se att dom tydligen ligger trea i sin serie som förutom SIF består av lag från Västergötland.

Ghosthunter
2016-01-30 10:23
#36

Såg att dom spelade för ett par veckor sedan. Men tyvärr så åkte jag bara förbi och stannade inte.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2016-02-13 00:04
#37

#31 Jag förväntade mig inte att man skulle slå publiksiffran i Filipstad, men publiksiffran i Billerudhallen tidigare ikväll på 763 personer när det var gratismatch är helt klart godkänt. Grums IK hemmabesegrade Arvika HC med 4-0. Det väckte åtminstone minnen från gamla tider för 25 år sedan då publiksiffor runt tusen personer inte var ovanligt mellan dom båda lagen.

[GIKmio]
2016-02-20 08:50
#38

Jag och Ghosthunter besökte en allsvensk bandymatch på Tingvalla isstadion i Karlstad förra lördagen för att heja på Boltic. Innan matchen bjöds publiken på en veteranmatch med gamla Bolticprofiler där ett ett "80-talslag" mötte ett "90-talslag". Gamla profiler som "Fille" Broström, "Pinnen" Ramström, Björn Tömmernes mfl..Ibland är det häftigt att flytta sig tillbaka till gamla nostalgiska tider.

Ghosthunter
2016-02-20 20:44
#39

Ja det var härligt att se den gamla arenan🙂Nu är Boltic nära eliten🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-02-20 21:12
#40

#38 Många gamla kända namn där.

[GIKmio]
2016-02-20 21:16
#41

#40 Bernt "Bempa" Ericsson fanns också på plats. Inte på isen, men som coach.

Annons:
Ghosthunter
2016-02-20 21:21
#42

Hur går det mot Surte?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2016-02-27 21:35
#43

Värmland är ett riktigt hockeydistrikt. Nu siktar Färjestads damlag mot högsta serien, Riksserien. Och kvalet började bra med "skrällen i Sundsvall" 🥳

Värmlands Folkblad

Ghosthunter
2016-02-27 21:37
#44

🥳👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-02-27 21:39
#45

Och tänk sen hur stor bandyn var här i Värmland förr🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2016-08-23 18:21
#46

Jag hade en gymnastiklärare på Nobelgymnasiet i Karlstad för 25 år sedan, Raimo Pihl.. Långt efteråt fick jag veta att han tävlat i spjut för Sverige i OS i Montreal 1976 ( slutade fyra). På tal om friidrott, har någon uppmärksammat Stefan Holm?

[Nomen Nescio]
2016-08-23 18:56
#47

#46 Raimo Pihl, det namnet minns jag.

Vilken Stefan Holm? 🤔

Skojar förstås, han är givetvis självklar! I min ungdom fanns det en annan värmländsk höjdhoppare som var bra. "Sörmarkarn" (Kjell-Åke Nilsson) var inte lika bra som Holm förstås, men i absoluta Sverigeeliten och tilltänkt arvtagare till Stickan Pettersson.  Sörmarkarn kom som 18-åring sjua i höjdhopp i OS i Rom 1960.

[GIKmio]
2016-08-23 19:10
#48

Finns ännu en värmländsk friidrottare.. Ann-Louise Skoglund från Karlstad som tävlade i 400 meter häck i OS 1984 i Los Angeles och slutade femma. I samma olympiska spel tävlade Agneta Andersson från Karlskoga i kanot.. och tog två OS-guld samma dag. Det är väl värt en applåd!

Annons:
Ghosthunter
2016-08-23 19:21
#49

Javisst….. och en high-fiveth_hi5😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghostbuster_99
2016-08-31 20:19
#50

Men har ni missat Mallbacken?! 😃

[GIKmio]
2016-08-31 20:29
#51

#50 Jag har totalt missat "Mallis" . Hur det nu är möjligt 🙂 Ett lag i fotbollens högsta serie för damer som spelar sina hemmamatcher- ute i skogen praktiskt taget..

Ghosthunter
2016-08-31 21:36
#52

Strandvallen heter väl deras arena🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-09-05 16:59
#53

En av våra alltför bortglömda Värmlandsbördiga idrottsprofiler har valts in i svensk ishockeys Hall of Fame. Munkforssonen Thommie Bergman var en av första svenskarna i NHL, här hemma representerade han IFK Munkfors, KB Karlskoga (Bofors), Södertälje och Frölunda.

Thommie Bergman är sedan elva år svenskbaserad talangscout för Toronto Maple Leaves.

http://www.expressen.se/gt/sport/det-var-en-riktig-ledare--helt-hansynslos/

[GIKmio]
2016-11-09 21:08
#54

Mallbackens fotbollsdamer fick den gångna helgen ta avsked från damernas finrum, damallsvenskan. Frågan är nu om Fryksdalslaget återkommer igen nästa höst eller om det kommer att dröja innan Rosengård, Linköping och Kopparbergs/Göteborg besöker Strandvallen uti lingonskogen igen?

[GIKmio]
2016-11-10 20:59
#55

Göta, Ölme, Värmskog, Dottevik, Kristinehamn och Viking.. vad har dom gemensamt? Jo 1978 var dom värmländska bandylag i seriespel av sammanlagt 20 lag. Nu 2016, återstår endast fyra av dessa. Boltic, Mosserud, Lesjöfors ( numera Lesjöfors/Filipstad ) och Slottsbron. En tråkig utveckling som tas upp i dagens NWT som kallar det den värmländska bandydöden..

Annons:
Ghosthunter
2016-11-11 07:51
#56

Ja det är tråkigt att det har gått så dåligt med bandyn i Värmland och även hela Sverige egentligen. Tänk vilket drag det var i Slottsbron förr. Det gick extrainsatta tåg och bussar med folk som ville se på bandy!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2016-11-17 16:26
#57

Vi har varvat dåtid med nutid. Nu lite framtid.. Orienteringstävlingen O-Ringen 2017 avgörs nästa sommar, 22-28 juli i trakterna av Arvika. Senast O-ringen hölls i Värmland var på 90-talet då flera orter stod som värdar..

Ghosthunter
2016-11-17 17:14
#58

Så kul att det blir här då och Jössehärad!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-02-17 08:36
#59

Dags för kval i värmländska ishockeyn. Ikväll spelas sista omgången av hockeytvåan. Det förväntas skaplig publiksiffra som vanligt i Filipstad. Även en fredagsmatch i Hagfors lockar publik. I Grums är inträdet fritt och man hoppas på storpublik när IFK Munkfors kommer på besök. Till veckan startar ett play off i två etapper innan den avslutande kvalserien till hockeyettan.

[GIKmio]
2017-02-18 03:15
#60

1027 åskådare såg GIK vinna med 4-2 mot IFK Munkfors..Mot division 1 . heja GIK.. bästa laget..

[GIKmio]
2017-02-24 16:33
#61

SM-guld som bästa högstadieskola till Grums och Jättestenskolan förra veckan. Den här helgen spelas kval till SM U16 där Grums på hemmaplan möter Leksand, Örebro och Strömsbro. Jag kommer att besöka hallen imorgon, dels för att heja på våra killar, dels för att se på dom som ska ta över svensk hockeyframtid. Det är otroligt hur duktiga killarna är redan i TV-puckåldern numera.

[GIKmio]
2017-10-07 10:27
#62

Vad har åren 1959, 1960, 1967,1968, 1971, 2000, 2005, och 2014 gemensamt? Jo dessa åtta årtal vann Värmland den klassiska hockeyturneringen TV-Pucken.. I november fortsätter årets upplaga..

Annons:
[GIKmio]
2017-10-07 10:41
#63

SM-finalen i bandy 1945 som Sandviken vann. Det är inte utan att man 72 år senare visar dålig förlorare-mentalitet😃

Ghosthunter
2017-10-07 15:36
#64

Jösses, drygt 18000 åskådare😮…..tänk så mycket större bandyn var på den tiden🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-05-30 00:53
#65

Våren 1998 var Troja från Ljungby som vanligt på den tiden en aspirant ( även om dom själva försökte att lägga favoritskapet på andra ) på en plats i högsta serien  som då hette Elitserien. Numera SHL. Men hemmamatchen på Sunnerbohov i Allsvenskan slutade inte med 7-2 seger som man förutspådde mot Grums IK. När slutsignalen ljudit hade det värmländska brukslaget vunnit med 5-3. Och smålänningarna föll som en fura i fortsättningen efter att fastnat i värmlänningarnas fälla. Något dom aldrig hämtade sig ifrån. . Grums vann sedan även över Björklöven från Umeå med 4-3 hemma i Billerudhallen. Men västerbottningarna tog sig samman och några veckor senare var dom klara för högsta serien. Härlig nostalgi och framgång för bruket på en nivå vi aldrig lär få uppleva igen och framgång för värmländsk ishockey för 21 år sedan då  Färjestad senare under våren vann SM-guld..Grums Niclas Petersen döptes dessutom om  till Niclas Peterson..

[GIKmio]
2019-05-30 11:11
#66

Mallbackens fotbollsdamer har det tungt i Elitettan. Laget verkar vara fast i botten och ligger på nedflyttningsplats och verkar inte kunna ta sig uppåt. Tränaren Filip Rinstad kämpar febrilt för att få laget att höja sig men den ena förlusten efter den andra tillkommer. I bästa fall så får tjejerna en poäng med sig men det räcker inte om lagen ovanifrån drar iväg. Vanligtvis så brukar det greja sig men det räcker inte att hoppas på att det det ska vända efter sommaruppehållet. Då kan en dålig vårserie satt sina tunga spår..Är det verkligen så illa att mitt "Mallis" är på väg att göra en usel säsong och riskera att åka ur eliten? Trösten är att det endast spelats 7 av 26 omgångar, men endast en seger och två oavgjorda är ingen bra start..Finns kapacitet för högre höjder.

[Göstage]
2019-08-31 19:49
#67

För 100 år sedan invigdes Tingvalla IP i Karlstad genom att man arrangerade SM i friidrott, så ingen plats kunde väl vara lämpligare att arrangera samma tävling i år, vilket de gör nu i helgen.

https://digitaltmuseum.se/021016596581/tingvalla-ip-nagra-ar-efter-invigningen-ar-1919

Ghosthunter
2019-08-31 20:29
#68

#67 Ja, det kom perfekt och snart så byter ju Tingvalla skepnad också.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-09-02 19:26
#69

Det finns två Tingvalla. Tingvalla IP och Tingvalla isstadion. Sett till vilket skick isstadion är i så bör den också vara 100 år..

Annons:
[GIKmio]
2019-09-02 19:44
#70

Dave Mosson är skotten som numera passerat 70 och lika fastgjuten i den värmländska myllan som fredsgudinnan på Stora torget i Karlstad. Ifjol tog Mosson adjö efter 45 år som fotbollstränare. Det känns som han tränat varje lag i Karlstad med omnejd.. Givetvis som den stora värmländska tränarikon han är så har han självklart tränat Degerfors också.

[GIKmio]
2019-09-12 19:10
#71

#70 Sven-Göran Eriksson, Tord Grip, Gunder Bengtsson och Dave Mosson. Alla har en plats i Hall of Wermland football. Men vi får inte glömma bort Lars-Olof Mattsson från Köla som varit tränare i Säffle FF, Degerfors IF, IK Oddevold, Ljungskile SK, Västra Frölunda IF, BK Häcken och FC Trollhättan. Mattsson har även varit förbundskapten för det svenska U21-landslaget och Sierra Leones herrlandslag. När Mattsson tog över den afrikanska nationen låg man på plats 129 i världen. Två år senare hade han tagit dom till plats 63..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-Olof_Mattsson

[Göstage]
2020-07-22 08:23
#72

Bo "Kulon" Lennartsson, tidigare guldtränare i Färjestad BK och en drivande kraft i klubben även efter det, har avlidit i en ålder av 65 år, meddelar klubben på sin hemsida.

[GIKmio]
2020-07-22 12:20
#73

#72 Han lyckades att bli en stor ledare inom Färjestads BK utan att ha varit i föreningen som aktiv spelare. Han hade sina rötter inom Karlskogahockeyn.

[GIKmio]
2020-08-11 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Det går bra för Degerfors nu. Är det lilla brukssamhället i östra Värmland på väg att kravla sig upp i fotbollsallsvenskan igen efter 23 år? 

Heja Röda Vita laget av Erik Bengtson utkom 1975 ( boken på bilden är en nyutgåva från 1993) , och tar läsarna tillbaka decennier och berättar om hur fotbollskulturen började växa och ett samhälle i förändring. Mycket intressant läsning för alla..

[Göstage]
2020-08-11 19:56
#75

Ja, det var en trevlig bok! Jag fick tips om den av en släkting som hade Bengtsson som lärare, dessförinnan hade jag aldrig hört talas om honom.

[GIKmio]
2020-10-02 19:42
#76

#4 Det går fortsatt bra för Degerfors och fotbollsallsvenskan närmar sig för varje vecka. Men det går mindre bra för Värmlands andra storlag. Det gnälls, svårt med nattsömnen, och skadeproblem efter bara fyra matcher. Det kan vara bra att Färjestad och deras följare såväl supportrar och journalister får lite motvind direkt.

Annons:
[GIKmio]
2020-10-02 19:57
#77

Anders Olsson ( född 1965) från Hagfors har vunnit guld i Paralympics och VM. 2011 simmade Olsson från den välkända och beryktade fängelseön Alcatraz i San Franscisco in till fastlandet under en tävling han vann och har fullföljt Vasaloppet på en kälke. En riktig kämpe.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Olsson_(simmare)

  • Redigerat 2020-10-02 20:08 av [GIKmio]
[GIKmio]
2020-10-09 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

#7 Säffle-tidningen uppmärksammar invigningen av stans ishall, Somashallen som invigdes 13 september 1988. Förutom text om invigningen och lite fakta om hockeyns utveckling därefter så publicerades en bild av Säffle HC:s första A-lagstrupp genom tiderna.

[Göstage]
2020-12-06 08:07
#79

Efter 23 år är Degerfors åter i allsvenskan, och SVT Sport bjuder på en liten minneskavalkad.

Degerfors är tillbaka i Allsvenskan där man spelat totalt 29 säsonger. Senast var det 1997 då klubbens glada 90-tal tog slut. Se klippet om de gyllene åren när Degerfors var i Allsvenskan förra gången.
[GIKmio]
2020-12-06 11:21
#80

#79 Det är många spelare som startat sin karriär i den föreningen. Och sedan blivit kända.

Cojimar
2022-04-09 13:39
#81

Säsongen 1964/65 degraderades Slottsbron från högsta bandyserien. En av de sista kvarvarande som spelat allsvensk bandy i brukslaget var Karl-Axel Wallman (f. 1933) som avled den 27 mars. En epok har kanske slutits därmed.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 2022-04-09 13:41 av Cojimar
Cojimar
2022-04-20 18:47
#82

Olle Goop, en av svensk travsports främsta aktiva genom tiderna, har avlidit i en ålder av 78 år. Goop vann en mängd storlopp både i och utom landet, och hans arv förs sedan många år vidare av sonen Björn. Olle Goop hade sedan många år sin licens på Åbytravet, men bodde och verkade i värmländska Kil.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En av travsportens allra största har somnat in.
Pyttelite
2022-04-21 20:37
#83

Hästskötaren Martina Lunde jobbade åt Olle Goop under cirka 10 år i början av 2000-talet och för henne var beskedet om Olle Goops bortgång väldigt oväntat.

Lyssna här;

https://sverigesradio.se/artikel/martina-jobbade-hos-olle-goop-han-kommer-bli-otroligt-saknad


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Travkusken och travprofilen Olle Goop har gått bort vid 78 års ålder, det beskedet under onsdagen. Hästskötaren Martina Lunde jobbade åt Olle Goop under ...
Annons:
[GIKmio]
2022-05-12 22:49
#84

Färjestad-Luleå i SM-final 1997. Den gången avgjorde FBK hemma när man vann fjärde finalen med 7-4 efter Jörgen Jönssons galanta 2-0 mål. Oj, vad jag saknar den gamla ishallen ibland.

GikMio
2022-10-09 10:51
#85

Vi pratade om det i början av tråden. Klippet bör vara runt 10 år gammalt där Olsäter mötte Munkfors på "Bingen". Väcker förmodligen minnen från 50-60-talen för många då det var så här på som flesta ställen. Olsäter har numera lagt ned sin verksamhet.

Pyttelite
2022-10-16 11:38
#86

Under lördagen presenterade Värmlands idrottshistoriska sällskap sju personer som valts in i Värmlandsidrottens Wall of Fame. "Det är hedrande och kul", säger racingföraren Kenny Bräck från Glava, som var en de sju.

Hela listan:

Solveig Egman Andersson, gymnastik Kenny Bräck, racing Arvid "Starke Arvid" Andersson, tyngdlyftning Ulf Sterner, ishockey Elisabeth Högström, curling Anders Olsson, simning Sven-Göran "Svennis" Eriksson, ledare fotboll

Grattis till er alla!

Här finns inslaget:

https://sverigesradio.se/artikel/sju-nya-invalda-i-idrottshistoriska-sallskapet


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Under lördagen presenterade Värmlands idrottshistoriska sällskap sju personer som valts in i Värmlandsidrottens Wall of Fame. "Det är hedrande och kul", ...
GikMio
2023-01-26 22:14
#87

Den legendariska idrottsledaren Kaj Gustafsson gick bort för ett tag sedan i en ålder av 84 år. Jag tackar för dom stunder jag fick med farbror Kaj. Att se ishockey ihop med honom på läktaren i Billerudhallen innebar att man var tyst då han kunde ishockey. Han var ledande inom Grums IK och värmländsk ishockey sedan 1960-talet..

GikMio
2023-02-17 16:11
#88

En klassiker inom värmländsk ishockey. Kul den finns bevarad. Sunne IK ledde med 6-4 mot IFK Munkfors och Munkfors kom igen till 6-6 i slutminuten i kvalet till hockeyns division 1 1994. "Far åt helvete, har du sett på djävlar" 😁

GikMio
2023-02-25 03:20
#89

#88 Det är stor rivalitet mellan Värmlandsbyarna i hockey. Säsongen efteråt spelade både Sunne och Munkfors i division 1 som var hockeyns näst högsta serie. Och Sunne ledde med 5-0 efter halva matchen borta i Billerudhallen i Grums, men brukslaget vände och vann med 6-5 och fryksdalskavaljererna fick åka dom fem milen hemåt med papperspåsar för huvudet. Det var tider det 🙂👍

GikMio
2023-04-21 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Gammal klassisk bandymark. Strandvallen i Slottsbron.

Annons:
Fornöga
2023-04-21 12:39
#91

#90 På den arenan har jag svettats en del…😏


Re:tired.

GikMio
2023-04-26 15:48
#92

#91 Måste ha varit tusentals på plats där på den tiden det begav sig. Senast det var publiktillströmning var när Slottsbron och Boltic spelade i näst högsta serien tillsammans. Minns inte vilket år, men var nu under 2000-talet. Var ett år för 15 år sedan ungefär som SIF även var på väg att gå upp i högsta serien också

Fornöga
2023-05-06 10:05
#93

#92 En anläggning som tronar på minnen…😏


Re:tired.

GikMio
2023-06-26 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Efter tolv omgångar av sammanlagt 22 så ligger Grums IK sexa med 20 poäng. Enligt Värmlands största fotbollsorakel Svante Bernard det högsta laget någonsin presterat. Det skulle slås av att laget skulle gå upp i tvåan för första gången. Men fotbollen är hetare är någonsin. En bild från idrottsparken med B-laget som spelar i sexan.

GikMio
2023-06-26 22:08
#95

#94 Nu i mitten av trean. Började gå på fotboll igen efter 30 år härom året. Då låg man i femman. Det har gått fort. Som Sunne i hockeyn som var sist i Hockeytrean våren 2022. Till hösten spelar man i Hockeytvåan.

Pyttelite
2023-06-26 22:11
#96

#95: Imponerande!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GikMio
2023-06-26 22:15
#97

#96 Det här med att ligga i en högre serie med ett A -lag och ha ett B-lag i en lägre serie betyder också mycket. Att ungdomar som inte är redo för A-laget får möta fullvuxna karlar som varit med ett tag och inte bara spela juniorfotboll.

Annons:
GikMio
2023-06-26 23:15
#98

Jag var medlem en gång på Facebook i en grupp med värmländsk idrott från förr där man publicerade gamla lagbilder och minnen. Ett klassiskt lag som dök upp var Nyedshov från Molkom som hade ett hockeylag som numera är nedlagt. Men till skillnad mot Olsäter som jag nämnt tidigare som spelade på månskensrink i modern tid så spelade dom väl matcher i gamla Färjestads ishall. Inte i själva " huvudarenan" utan i Mässhallen intill där det också fanns en rink. Hur det är med fotboll och annat i Nyedshov numera vet jag inte. Ett annat klassiskt hockeylag som numera är nedlagt var Skåre BK.. Spelade också på Färjestad i Karlstad.

GikMio
2023-06-26 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

När vi är inne på föreningar i Karlstadtrakten. Norvalla ishall i Vålberg. Nor IK numera nedlagd. Åtminstone herrlaget. Ett foto jag tog härom veckan.

GikMio
2023-06-30 19:00
#100

#99 1982 invigdes Norvalla ishall. Det var inte som när Färjestad invigde " kaffeburken " 2001. Nej här handlade det om lokala snickare och en och annan händig från orten att få upp isladan..Benny Andersson från Karlskoga som spelade i Färjestad under 70-talet och smålänningen från Nybro Sven -Åke Rudby ( Färjestad och Frölunda ) representerade Nor IK detta år.

GikMio
2023-08-26 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

IFK Göteborgs framgång. Bild av det klassiska laget 1982. Bäst i Sverige och ute i Europa. Tränare var Gunder Bengtsson och Sven-Göran ''svennis" Eriksson från Torsby

Fornöga
2023-08-26 18:19
#102

#101 Ej att förglömma "Röde Ruben" Svensson, född i Karlskoga och uppvuxen i Hagfors.


Re:tired.

Han är känd som ”Röde Ruben” för sitt starka politiska intresse. Blåvitt-ikonen Ruben Svensson, 65, var en viktig del i IFK Göteborgs Uefacup-framgång 1982.
GikMio
2023-08-26 18:40
#103

Glömmer inte Ruben fastän jag missade honom nu när jag hittade det säkra värmländska ledarteamet

GikMio
2023-09-29 15:30
#104

#99 Nor IK har startat upp sin verksamhet igen och kommer i vinter att spela i Hockeytrean.

Annons:
Pyttelite
2023-09-29 15:37
#105

#104: Härligt - hoppas att det går bra för dom.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GikMio
2023-09-29 17:23
#106

Värmlands idrotthistoriska sällskaps hemsida. Och tidningen Visaren. Man behöver inte vara värmlänning för att fastna vid den tidningen. Reportage om Anne-Louise Skoglund från Karlstad och månadens bild på Dan Labraaten från Grums i Leksandsmundering. Han bor kvar fortfarande uppe i Leksand.

https://varmlandsidrottshistoriskasallskap.klubbenonline.se/

GikMio
2023-10-02 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Lennart Hedmark i översta raden tvåa från vänster vet jag flera som hade som gymnastiklärare på gymnasiet i Karlstad. Själv hade jag Raimo Pihl snett nedanför till höger. Hedmark har en kanske mer känd syster inom musiken. Foto av delar av friidrottslandslaget från OS-krönikan 1976.

GikMio
2023-10-02 15:37
#108

#107 Eller idrottslärare passar kanske bättre när man går på gymnasiet.. Gymnastik var mer när man gick i småkolan. Idag ska vi kasta boll mellan oss.. Jag heter Kalle, vad heter du? 😏😁

Hedmark är kommen från Norrland, och Pihl kom väl från klassiska Spårvägen i Stockholm. Tacka Göta för det. Var och är en fin skola för friidrottare. Och en ära att representera den friidrottsföreningen från Karlstad.

GikMio
2023-10-07 11:14
#109

Efter flera år lite i skymundan i värmländska Hockeytrean så var det så dags på fredagskvällen för Sunne IK att spela premiär hemma i Helmia Arena. 1058 åskådare på plats och seger mot rivalen IFK Munkfors med 3-2. Men är alltid mycket folk och tryck i hockeyladan när dom två möts oavsett division. Artikeln är betalartikel från Nya Wermlandstidningen.

https://www.nwt.se/2023/10/06/sunne-ik-besegrade-ifk-munkfors-i-premiaren-av-hockeytvaan-93e23/

Pyttelite
2023-10-08 20:34
#110

OS-guldmedaljören Agneta Andersson har gått bort 62 år gammal. Den tidigare kanotisten avled på sjukhus efter att ha varit sjuk i cancer.

Läs mer här:

https://www.svt.se/sport/kanot/os-guldmedaljoren-agneta-andersson-har-gatt-bort--6vnn6x


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OS-guldmedaljören Agneta Andersson har gått bort 62 år gammal. Den tidigare kanotisten avled på sjukhus efter att ha varit sjuk i cancer.
GikMio
2024-02-26 09:06
#111

Anrika Boltic från Karlstad ska kvala till högsta serien i bandy. Men med hjälp av Kungälv kunde det ha blivit elitseriekontrakt redan i lördags. Nu blev det inte så. Senast laget spelade i Elitserien var 2011.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/boltic-klart-for-kval-till-elitserien-i-bandy

Den ordinarie säsongen i Bandyallsvenskan tog slut på lördagskvällen. Karlstadslaget Boltic lyckades säkra en kvalplats till Elitserien efter seger borta mot Tranås med 9-1. – Det var en viss besvikelse att missa direktplatsen, säger assisterande tränare Henrik Huss.
Annons:
Upp till toppen
Annons: