Sport

Värmländsk idrott förr och nu..

2015-09-25 20:27 #0 av: GIKmio

Det har funnits en hel del idrott i  Värmland genom åren.. Ishockeyn förknippas med orter som Karlstad, Grums, Forshaga, Munkfors och  Karlskoga.. Bandyn med Karlstad, Slottsbron och Lesjöfors och fotbollen med Degerfors.. Prata dina idrottsminnen här från Värmländsk idrott..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-09-25 20:36 #1 av: GIKmio

Siffran 9 kommer upp.. Boltic har nio SM-guld i bandy och Färjestad har nio SM-guld i ishockey. Lägg därmed till Slottsbron med fyra SM-guld i bandy och Karlstad-Göta med tre SM-guld i samma sport. Värmland har varit framgångsrikt i vintersport.. Sedan har även Boltics och Västerstrands damer en hel del SM-guld i bandy...

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-09-25 20:47 #2 av: Ghosthunter

Sen får vi inte glömma Mosserud bandy i div 1 som lirar i Vålberg. Gammalt anrikt lag☺

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2015-09-26 09:53 #3 av: [Carpinus]

IK Viking från Hagfors med två säsonger i högsta hockeyserien ej att förglömma. Mindre känt är kanske att klubben även har hemfört ett ungdoms-SM i bandy.

Anmäl
2015-09-26 10:23 #4 av: GIKmio

För att nämna orter som haft ishockeylag en gång i tiden. Jag tror Ghosthunter redan nämnt Segmon ( som mötte Färjestad i en match i värmländska distriktmästerskapet). Men här finns Väse, Brunskog, Ekshärad, Skived (Forshaga), Klässbol, Björneborg, och Edsvalla. Det var på den gamla " månskensrinkstiden".

Anmäl
2015-09-26 10:34 #5 av: [Carpinus]

På tal om månskensrinkar så fick jag en minnesflash att jag passerat en gammal rink i Sillerud vid något tillfälle. Hittade klubben i en skrift från Värmlands hockeyförbund, och på sidan 2 i den pdf-filen kan man se hur läget var på klubbnivå för hockeyn i Värmland år 1960. Där finns det gott om klubbar som sedan länge packat ihop trunkarna för gott...

Apropå Segmon så har jag faktiskt sett åtminstone en match live på den rinken.

Anmäl
2015-09-26 10:38 #6 av: GIKmio

#5 jajamän i dom värmländska årsrapporterna kan man se en lista på alla dåtida verksamma lag. Men tyvärr tror jag att det saknas vissa årtal. Det är intressant att titta på gamla serietabeller och även läsa om lag som spelat turneringar som inte längre existerar.

Anmäl
2015-09-26 12:01 #7 av: [Carpinus]

Säffle hade ett hockeylag som hette Rasten. Tror att de lade ner verksamheten, men återupptog den för att sedan ombilda till Säffle HC. (Rätta mig om jag har fel, GIKMio!) Karl-Johan Sundqvist, mångårig Färjestadspelare och landslagsman (med Stora Grabbars märke) var väl lagets i särklass största produkt.

Anmäl
2015-09-26 13:29 #8 av: GIKmio

Helt rätt angående Sundqvist. Säffle som kanske mer förknippas med Sporthälla och fotboll.

Anmäl
2015-09-26 16:29 #9 av: GIKmio

Vi måste även uppmärksamma Valsarna, som en gång i tiden var Sveriges bästa lag i Speedway. Valsarna kommer från Hagfors för den som inte redan visste det.

Anmäl
2015-09-26 17:12 #10 av: [Carpinus]

Vad som med "ålderns rätt" lätt glöms bort är att Slottsbron spelade tre säsonger i näst högsta divisionen i fotboll på trettiotalet, samtidigt som de var på topp i bandy. Tror inte så många samhällen av den storleken varit så framstående samtidigt i vinter- och sommarlagidrotter.

Anmäl
2015-09-26 17:17 #11 av: GIKmio

#10 Det hade jag faktiskt ingen aning om.. Förr i tiden var det även vanligt att man spelade hockey/bandy vintertid och fotboll sommartid. Det var riktiga kämpar som höll igång hela året. När jag var barn så spelade flera killar  i hockeylaget även fotboll..

Anmäl
2015-09-26 17:25 #12 av: [Carpinus]

Ja, Slottsbron hade en del spelare som dubblerade i båda idrotterna. Men man får komma ihåg att bandyn på den tiden inte började förrän vid trettondag knut, och fotbollen hade ingen vårvintersäsong som idag, så säsongerna gick inte i varandra som idag.

Anmäl
2015-09-26 20:10 #13 av: Ghosthunter

Segmon spelade ju också bandy....men var det på Storängen eller på Ransundets?

Anmäl
2015-09-26 20:24 #14 av: [Carpinus]

#13 Jag är inte säker - Liljedal spelade ju på Ransundet, men hur det var med Segmon är knivigare. Tala med vår gemensamme bekant, han tittar nog in på Knutpunkten nästa vecka. Han har spelat bandy i Segmon, vill jag minnas. Hälsa gärna samtidigt att du har hört att han är den råaste fotbollsspelare man sett i Värmland så blir han glad...Skrattar

Anmäl
2015-09-26 20:27 #15 av: GIKmio

Liljedal vann Värmlands första distriktsmästerskap i bandy. Året var 1915. Exakt 100 år sedan..

Anmäl
2015-09-26 20:40 #16 av: [Carpinus]

#15 Men sedan gick det snabbt utför! Glasbruket lades ner 1917, och vad jag förstår upplöstes väl även Idrottsföreningen då. Sedan bildades Liljedals Gymnastikförening 1941, med gymnastik och bandy på programmet. Man spelade i division III Värmlandsserien, vilket var ganska starkt, eftersom föreningen totalt hade  54 betalande medlemmar 1945.

Anmäl
2015-09-27 15:14 #17 av: [Carpinus]

Fast nog är väl vinnaren av NWT:s guldmärke 2014 Björn Goop Värmlands bäste idrottsman just nu? Skämtar

Anmäl
2015-09-27 19:34 #18 av: Ghosthunter

Jag får väl höra med honom, CarpinusGlad

Det vill jag säga att det var starkt. Inte dåligt att ligga i trean med så få medlemmar. Men jag tror att de som kunde sköt till lite extra pengar på den tiden, dessutom var inte utrustning och spelplats dyrt.

Anmäl
2015-09-29 20:11 #19 av: GIKmio

Den här bilden är tagen bakom vårdcentralen på Orrby i Grums. Här inne bland träden och slyn fanns en gång i tiden en backhoppningsbacke.. Det räckte med en brant och ett stup nedtill så fixade man resten..Har hört att det var ett populärt tillhåll för ortens ungdomar när det begav sig.

Anmäl
2015-09-29 20:34 #20 av: [Carpinus]

#19 Tro det eller ej, men där har jag och en skolkamrat sprungit nerför nästan hela träbacken en gång i tiden! Nu var det förvisso ingen Garmisch-Partenkirchenbacke - men brant ändå, tyckte vi...

Jag känner också till en tragisk händelse som inträffat där, men eftersom anhöriga är i livet tror jag vi skall avstå från att gå in på det här och nu. Du får ta med någon stämningskänslig person dit och känna av platsen!

Anmäl
2015-09-29 20:43 #21 av: GIKmio

#20 Finns ett  filmklipp därifrån som jag sett på VHS en gång i tiden som var inspelat på 40- 50-talet där en backhoppningstävling anordnades. Inte så långt bort från denna platsen i närheten av vattentornet fanns en brant där vi anordnade slalomtävlingar på trickskidor.

Anmäl
2015-10-02 21:50 #22 av: GIKmio

Många i Grums håller på Frölunda och brukar att åka till Göteborg för att se matcher. Vilket inte är så konstigt då Frölunda en tid hade följande manskap i sin trupp under 70-talet: Hans-Erik Jansson, Ove "Pajen" Karlsson, Evert Lindström, Emil Meszaros och Ulf Labraaten.. Samtliga grumskillar.. Lägg till ytterligare en grumskille på 90-talet, Peter Berndtsson.

Anmäl
2015-10-02 22:38 #23 av: [Carpinus]

Och Willy Lindström väl ej att förglömma?

Anmäl
2015-10-02 22:42 #24 av: GIKmio

#23 Han spelade en tid i Frölunda innan han försvann till NHL.. Avslutade sin karriär i Brynäs..

Anmäl
2015-10-02 22:50 #25 av: [Carpinus]

#24 Ja, han spelade i Frölunda 1970-75.

Anmäl
2015-10-03 08:50 #26 av: Ghosthunter

Peter Berndtsson minns jag väldigt väl. Jag hade en matchtröja med hans namn påGlad

Anmäl
2016-01-21 13:16 #27 av: [Carpinus]

I år är det 25 år sedan Arvika Basket nådde final i damernas Europacup. En bragd som kanske är större än vad vi förstår- svensk baskets bästa klubbinsats och väl den största internationella framgången för värmländsk lagidrott? Det krävs väl en vinst i CHL om Färjestad skall slå det, men hur skall man taxera Boltics vinst i europacupen i jämförelse, eller Karlstads curlingframgångar internationellt?

Anmäl
2016-01-21 17:30 #28 av: GIKmio

#27 Curling har varit stort i Karlstad under lång tid. Om jag inte missminner mig så har det spelats ett VM eller EM i stan längre tillbaka. Bowling är en annan sport som förknippas med Karlstad. Rullade klot en del på Sundsta sporthall när jag var yngre..

Anmäl
2016-01-21 17:35 #29 av: [Carpinus]

#28 Jag har också spelat lite bowling, men långt dessförinnan, det bör ha varit i slutet på 50-talet, var jag med min äldre bror en gång när han spelade bowling i dåvarande idrottshallen i Karlstad. På den tiden hade man inte automatiska kägelresare, utan det satt yngre killar på en ställning dolda bakom käglorna och ställde upp dem och rullade tillbaka kloten. Svårt att tänka sig idag!

Anmäl
2016-01-21 19:23 #30 av: Ghosthunter

Sen har ju även Karlstad ett bra lag i Amerikansk fotbollGladMen det sporten är ju inte så stor i Sverige egentligen.

Anmäl
2016-01-21 19:47 #31 av: GIKmio

Filipstads IF kanske inte är det första lag man nämner om man pratar gamla goda tider inom värmländsk hockey. Men faktum är att "Staen" bjudit på publikfester hemma i Wasahallen där man snittat betydligt högre publiksiffror i Värmlandstvåan under hösten och vintern gentemot sina konkurrenter. När man för ett tag sedan bjöd på gratis entre i en så kallad "enkronasmatch" där företag och privatpersoner lägger en peng och intäkterna påverkas av publikantalet så kom hela 936 personer! Matchen då? Jo den vann Hammarö HC med 5-3.

Anmäl
2016-01-22 21:21 #32 av: GIKmio

#30 Har faktiskt funderat på att åka in till Karlstad och titta på Carlstad Crusader när säsongen startat. Har en del bekanta som gillar amerikansk fotboll. Men behöver lära mig en del om sporten innan.

Anmäl
2016-01-23 09:58 #33 av: Ghosthunter

Jo det är krångliga regler som man inte känner till. Jag kan lite om rugby som liknar amerikansk fotboll......men det finns mer skillnader än man tror mellan dessa sporter!Glad

Anmäl
2016-01-30 09:38 #34 av: [Carpinus]

Någon som varit och kollat in Slottbrons bandylag på Strandvallen i vinter? Jag är lite nyfiken på hur det går för de gamla blåtomtarna!

Anmäl
2016-01-30 10:14 #35 av: GIKmio

#34 Dom hade naturis några veckor som bekant. Såg bilder från en match på Strandvallen med strålande solsken och blank is på Slottsbrons Facebooksida. Hann även se att dom tydligen ligger trea i sin serie som förutom SIF består av lag från Västergötland.

Anmäl
2016-01-30 10:23 #36 av: Ghosthunter

Såg att dom spelade för ett par veckor sedan. Men tyvärr så åkte jag bara förbi och stannade inte.

Anmäl
2016-02-13 00:04 #37 av: GIKmio

#31 Jag förväntade mig inte att man skulle slå publiksiffran i Filipstad, men publiksiffran i Billerudhallen tidigare ikväll på 763 personer när det var gratismatch är helt klart godkänt. Grums IK hemmabesegrade Arvika HC med 4-0. Det väckte åtminstone minnen från gamla tider för 25 år sedan då publiksiffor runt tusen personer inte var ovanligt mellan dom båda lagen.

Anmäl
2016-02-20 08:50 #38 av: GIKmio

Jag och Ghosthunter besökte en allsvensk bandymatch på Tingvalla isstadion i Karlstad förra lördagen för att heja på Boltic. Innan matchen bjöds publiken på en veteranmatch med gamla Bolticprofiler där ett ett "80-talslag" mötte ett "90-talslag". Gamla profiler som "Fille" Broström, "Pinnen" Ramström, Björn Tömmernes mfl..Ibland är det häftigt att flytta sig tillbaka till gamla nostalgiska tider.

Anmäl
2016-02-20 20:44 #39 av: Ghosthunter

Ja det var härligt att se den gamla arenanGladNu är Boltic nära elitenGlad

Anmäl
2016-02-20 21:12 #40 av: [Carpinus]

#38 Många gamla kända namn där.

Anmäl
2016-02-20 21:16 #41 av: GIKmio

#40 Bernt "Bempa" Ericsson fanns också på plats. Inte på isen, men som coach.

Anmäl
2016-02-20 21:21 #42 av: Ghosthunter

Hur går det mot Surte?Glad

Anmäl
2016-02-27 21:35 #43 av: GIKmio

Värmland är ett riktigt hockeydistrikt. Nu siktar Färjestads damlag mot högsta serien, Riksserien. Och kvalet började bra med "skrällen i Sundsvall" Partajar

Värmlands Folkblad

Anmäl
2016-02-27 21:37 #44 av: Ghosthunter

PartajarTummen upp

Anmäl
2016-02-27 21:39 #45 av: Ghosthunter

Och tänk sen hur stor bandyn var här i Värmland förrGlad

Anmäl
2016-08-23 18:21 #46 av: GIKmio

Jag hade en gymnastiklärare på Nobelgymnasiet i Karlstad för 25 år sedan, Raimo Pihl.. Långt efteråt fick jag veta att han tävlat i spjut för Sverige i OS i Montreal 1976 ( slutade fyra). På tal om friidrott, har någon uppmärksammat Stefan Holm?

Anmäl
2016-08-23 18:56 #47 av: [Nomen Nescio]

#46 Raimo Pihl, det namnet minns jag.

Vilken Stefan Holm? Funderar

Skojar förstås, han är givetvis självklar! I min ungdom fanns det en annan värmländsk höjdhoppare som var bra. "Sörmarkarn" (Kjell-Åke Nilsson) var inte lika bra som Holm förstås, men i absoluta Sverigeeliten och tilltänkt arvtagare till Stickan Pettersson.  Sörmarkarn kom som 18-åring sjua i höjdhopp i OS i Rom 1960.

Anmäl
2016-08-23 19:10 #48 av: GIKmio

Finns ännu en värmländsk friidrottare.. Ann-Louise Skoglund från Karlstad som tävlade i 400 meter häck i OS 1984 i Los Angeles och slutade femma. I samma olympiska spel tävlade Agneta Andersson från Karlskoga i kanot.. och tog två OS-guld samma dag. Det är väl värt en applåd!

Anmäl
2016-08-23 19:21 #49 av: Ghosthunter

Javisst..... och en high-fiveth_hi5Skämtar

Anmäl
2016-08-31 20:19 #50 av: Ghostbuster_99

Men har ni missat Mallbacken?! Skrattar

Anmäl
2016-08-31 20:29 #51 av: GIKmio

#50 Jag har totalt missat "Mallis" . Hur det nu är möjligt Glad Ett lag i fotbollens högsta serie för damer som spelar sina hemmamatcher- ute i skogen praktiskt taget..

Anmäl
2016-08-31 21:36 #52 av: Ghosthunter

Strandvallen heter väl deras arenaGlad

Anmäl
2016-09-05 16:59 #53 av: [Nomen Nescio]

En av våra alltför bortglömda Värmlandsbördiga idrottsprofiler har valts in i svensk ishockeys Hall of Fame. Munkforssonen Thommie Bergman var en av första svenskarna i NHL, här hemma representerade han IFK Munkfors, KB Karlskoga (Bofors), Södertälje och Frölunda.

Thommie Bergman är sedan elva år svenskbaserad talangscout för Toronto Maple Leaves.

http://www.expressen.se/gt/sport/det-var-en-riktig-ledare--helt-hansynslos/

Anmäl
2016-11-09 21:08 #54 av: GIKmio

Mallbackens fotbollsdamer fick den gångna helgen ta avsked från damernas finrum, damallsvenskan. Frågan är nu om fryksdalslaget återkommer igen nästa höst eller om det kommer att dröja innan Rosengård, Linköping och Kopparbergs/Göteborg besöker Strandvallen uti lingonskogen igen?

Anmäl
2016-11-10 20:59 #55 av: GIKmio

Göta, Ölme, Värmskog, Dottevik, Kristinehamn och Viking.. vad har dom gemensamt? Jo 1978 var dom värmländska bandylag i seriespel av sammanlagt 20 lag. Nu 2016, återstår endast fyra av dessa. Boltic, Mosserud, Lesjöfors ( numera Lesjöfors/Filipstad ) och Slottsbron. En tråkig utveckling som tas upp i dagens NWT som kallar det den värmländska bandydöden..

Anmäl
2016-11-11 07:51 #56 av: Ghosthunter

Ja det är tråkigt att det har gått så dåligt med bandyn i Värmland och även hela Sverige egentligen. Tänk vilket drag det var i Slottsbron förr. Det gick extrainsatta tåg och bussar med folk som ville se på bandy!

Anmäl
2016-11-17 16:26 #57 av: GIKmio

Vi har varvat dåtid med nutid. Nu lite framtid.. Orienteringstävlingen O-Ringen 2017 avgörs nästa sommar, 22-28 juli i trakterna av Arvika. Senast O-ringen hölls i Värmland var på 90-talet då flera orter stod som värdar..

Anmäl
2016-11-17 17:14 #58 av: Ghosthunter

Så kul att det blir här då och Jössehärad!Tummen upp

Anmäl
2017-02-17 08:36 #59 av: GIKmio

Dags för kval i värmländska ishockeyn. Ikväll spelas sista omgången av hockeytvåan. Det förväntas skaplig publiksiffra som vanligt i Filipstad. Även en fredagsmatch i Hagfors lockar publik. I Grums är inträdet fritt och man hoppas på storpublik när IFK Munkfors kommer på besök. Till veckan startar ett play off i två etapper innan den avslutande kvalserien till hockeyettan.

Anmäl
2017-02-18 03:15 #60 av: GIKmio

1027 åskådare såg GIK vinna med 4-2 mot IFK Munkfors..Mot division 1 . heja GIK.. bästa laget..

Anmäl
2017-02-24 16:33 #61 av: GIKmio

SM-guld som bästa högstadieskola till Grums och Jättestenskolan förra veckan. Den här helgen spelas kval till SM U16 där Grums på hemmaplan möter Leksand, Örebro och Strömsbro. Jag kommer att besöka hallen imorgon, dels för att heja på våra killar, dels för att se på dom som ska ta över svensk hockeyframtid. Det är otroligt hur duktiga killarna är redan i TV-puckåldern numera.

Anmäl
2017-10-07 10:27 #62 av: GIKmio

Vad har åren 1959, 1960, 1967,1968, 1971, 2000, 2005, och 2014 gemensamt? Jo dessa åtta årtal vann Värmland den klassiska hockeyturneringen TV-Pucken.. I november fortsätter årets upplaga..

Anmäl
2017-10-07 10:41 #63 av: GIKmio

SM-finalen i bandy 1945 som Sandviken vann. Det är inte utan att man 72 år senare visar dålig förlorare-mentalitetSkrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.