Annons:
Etikettvärmländska-nyheter
Läst 3444 ggr
Ghosthunter
2015-09-22 09:52

Varg

Lite allvar och kanske lite debatt i sajten också…..detta med vargens vara eller icke vara är en infekterad fråga. Själv är jag för vargar och vill behålla de få som faktiskt finns. Vill inte att Värmlands landsskapsdjur ska jagas!!

http://www.vf.se/nyheter/allman/fler-vargar-ska-jagas

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Vanja
2015-09-22 09:56
#1

https://www.rovdjur.se/objfiles/1/EUanmalan_-1986050830.pdf

Men tanke på att Sverige dras inför EU-domstol om vi fortsätter med vargjakt så anser jag att det är galet att vilja jaga ännu mer varg.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[dvärgkaniner]1
2015-09-22 09:59
#2

Vill inte att vargarna ska jagas! 😡

Farwuq
2015-09-22 10:04
#3

Vargarna tillhör naturen här i Europa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-09-23 16:32
#4

Fem vargrevir i Värmland har tömts.

De ingick inte i licensjakten utan troligen är det illegal jakt som bedrivits. 😡

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmland/fem-vargrevir-har-tomts-i-varmland


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2015-09-23 16:49
#5

Det är för jäkligt och sen används gift också😡

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2015-10-02 20:53
#6

Men nu hörde jag att vargarna hade vandrat ner och är i södra Värmland. De har flyttat sig helt enkelt👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Farwuq
2015-10-03 10:48
#7

Ha… De finns av och till t.o.m. i Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Marr
2015-10-04 10:05
#8

#4 & #5 Ja det är för jä😈t rent ut sagt!! Inte konstigt att vargarna sen springer i förvirring & skräck fram & tillbaka genom landet. 😕

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Ghosthunter
2015-10-06 12:51
#9

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2015-10-14 11:53
#10

En varg har observerats här i Segmon vid 05.30-tiden. Varning utfärdad….så spännande🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2015-10-18 08:15
#11

Några goda råd om du mot förmodan skulle träffa på en varg i markerna.

Prata och ha ljud för dig så vargen kan dra sig undan. Gå om möjligt med vinden i ryggen så djuren känner lukten och kan undvika dig.

Det är en obefogad rädsla vi har för varg, sägs det framför allt.

Men - skulle det allra värsta hända:

"Om vargen biter dig så skrik högt…" Det ska jag komma ihåg. 😂

http://hbl.fi/lokalt/2015-10-17/774476/undvik-rovdjur-genom-att-prata


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2015-10-18 08:33
#12

Ja och försök att se stor och hotfull ut…hahaha😂

Människan är ju inget naturligt byte för vargar, så därför är dom skygga för oss. Dom blir rädda, vilket är både på gott och ont……man vill ju gärna se dom också😉

Här i Värmland så är det ju många vargar. Varg är ju t.o.m Värmlands nationaldjur. Men jag som kommer från södern och har bott i storstaden i nästan 20 år, upplever detta med varg nästan som något exotiskt och med spänning!!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2015-10-18 08:44
#13

Men däremot så är jag mer rädd för björnar, vilket också finns här i Värmland. Jag tänker mycket på det när jag är ute i de djupa skogarna i Finnskogen. De tycks ju anfalla allt som rör sig, så det gäller att ha respekt inför dom!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
2015-10-18 08:47
#14

#13 För björnar gäller samma sak, man ska absolut inte smyga för björnen vet att du är där. Väsnas lagom - och kom inte mellan björnmamma och ungarna.

Björnar är nog lättare att få syn på än vargar…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2015-10-18 08:54
#15

Jag babblar, pratar hostar & visslar lite extra i skogen på vårkanten för man har sett vildsvin här. Dom vill jag inte komma emellan när jag är ute med hunden när dom börjar få ungar. Deras betar kan vara vassa som knivar…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Ghosthunter
2015-10-18 09:15
#16

Ja, vildsvin kan vara väldigt aggressiva och anfalla det mesta! Det sägs att det är väldigt gott om vildsvin, men jag har aldrig sett nån i vilt tillstånd.

Ja katten, så är det nog med björnarna!🙂

Måste bara berätta om en rolig sak som jag upplevde uppe i Finnskogen förra året. Jag gick på stigen till Velgunaho på natten, för jag skulle på spökjakt. Det var helt knäpptyst, men plötsligt hörde jag prasslande och knakande ljud som kom emot mig och det visade sig vara en Grävling. Den rusade rakt emot mig och jag blev rädd som sjutton (de kan ju anfalla människor om de är ilskna)…..jag fick typ panik och stod där som om jag vore förlamad, men när grävlingen var bara typ 3 meter ifrån mig, så stampade jag till hårt i marken och då gav grävlingen ifrån sig ett morrande och gnyende ljud och vände om och rusade snabbt iväg. Det var mitt första möte med en grävling.🙂

Den kanske inte såg mig? För grävlingar ska visst ha väldigt dålig syn på långt håll!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
2015-10-18 09:26
#17

Ja grävlingar har dålig syn men desto bättre "nos & öron"…🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Ghosthunter
2015-10-18 09:30
#18

Ja precis Marr….men jag kanske inte luktade som en söndagsstek😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
2015-10-18 09:35
#19

Hade du varit en daggmask så hade det nog varit värre…😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Farwuq
2015-10-18 12:57
#20

😃

En ovanligt stor mask.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Marr
2015-10-18 13:09
#21

Hehehe Farwuq… större än dom här…fast 2,7 meter lång är inte Spöket.

http://feber.se/vetenskap/art/263790/australiensiska_jttemaskar/

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Farwuq
2015-10-18 15:20
#22

Vilken godbit.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
2015-10-18 15:37
#23

Är det där söndagssteken som vi talade om?😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
2015-10-19 14:31
#24

Ja, vi skär den i skivor och steker som falukorv.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
2015-10-19 16:44
#25

Japp, middagen är räddad!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-01-26 09:30
#26

#0 "Vargstammen i Värmland ökar med omkring 20 procent, visar preliminära uppgifter från årets varginventering i länet.

Det är länsstyrelsen i Värmland som med hjälp av jägare och allmänhet spårar och sammanställer antalet vargrevir och vargar.

– Så länge vi inte har någon licensjakt som begränsar ökningen av vargstammen så är det vad vi förväntar oss, säger Fredrik Wilde, vilthandläggare på länsstyrelsen, till P4 Värmland."---

GT

Nu skall jag inte misstänkliggöra jägare som individer, men kan det inte finnas ett visst intresse från jägarhåll  att framställa vargstammen större än den är för att därmed kunna få skjuta fler?

Vanja
2016-01-26 11:16
#27

#26 Troligtvis, det är ju mycket häftigare att skjuta ett rovdjur.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Ghosthunter
2016-01-26 14:10
#28

Tro sjutton och arton att det är ett jägarintresse. Det är den stora orsaken till jakten. De och deras skjutglada finger.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-02-22 09:22
#29

#26 "Svenska Jägareförbundet har sedan 30-talet haft ett uppdrag från staten att leda en del av jakten och viltvården i Sverige."---

"Det här kallas "Allmänna uppdraget" och en stor del handlar om att ge objektiv information till myndigheter och allmänhet om viltvårdsfrågor. Samtidigt är Svenska Jägareförbundet en intresseorganisation som driver en egen agenda i samma frågor.

Flera statliga utredningar har genom åren påpekat att förbundets särställning är problematisk och ifrågasatt om en intresseorganisation kan stå för objektiv information."---

SR

[Carpinus]1
2017-04-05 11:33
#30

Ungefär var tolfte varg som obduceras på SVA har endera dödats illegalt eller har gamla skottskador. Man beräknat att så mycket som ett femtiotal vargar dödas illegalt årligen. Det är dubbelt så många som man fick tilldelning att skjuta i år.
Av de 447 vargar som obducerats sedan 2005 är åtta illegalt dödade medan 27 har gamla skottskador. De flesta av vargarna kommer från Värmland och Dalarna.

I de fem revir längs Torsbys gräns mot Dalarna som för fem år sedan konstaterades tomma på vargar har ingen återetablering skett, man har inte ens sett spår efter kringströvande vargar där. Trots att Länsstyrelsen informerade polisen om misstänkta jaktbrott skedde aldrig någon utredning då, och åklagare anklagar nu polisen för att lättvändigt lägga ner utredningar och t.o.m. för att läcka information till grupper som tros vara involverade i tjuvjakt. Anklagelserna förnekas dock från polishåll.

Ghosthunter
2017-04-05 15:05
#31

Jag har länge misstänkt att polisen har haft ett finger med i spelet. De har aldrig verkat vara särskilt intresserade av att reda ut det.

Men jag tycker det skulle finnas skogsvakter som förr i tiden, som går och undersöker vad som händer i skogarna.

F.ö så tycker jag det är lite ironiskt att just hatet mot varg är så stort i Värmland då det samtidigt är dess nationaldjur.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-04-05 15:39
#32

#31 Ja, det känns lite dubbelbottnat med vargen som symbol för Värmland, men det är förstås de som är stolta över vargen som ser den som symbolen för landskapet. 

Någon form av skogvaktare eller naturguider vore ju önskvärt, samtidigt som de nog tyvärr kan räkna med att råka ut för en del obehagligheter, precis som vargspårare med flera har upplevt.

Ghosthunter
2017-04-05 17:31
#33

Funderar lite på varför vargen är landskapsdjuret?  Min gissning är att det nästan alltid har varit flest vargar här genom historien.

Ja, dessutom behövs det skogsvaktare för att kolla upp vilka idioter det är som kör ut gamla bilar och annat skräp som inte hör hemma i skogen. Här omkring verkar det speciellt vara problem med gamla bilar.  Ingen rolig syn i naturen.

Tråkigt med dessa som ger sig på folk som gillar rovdjuren.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-11-24 17:36
#34

Två vargar har skjutits i Rackstadreviret - en hane och en hanvalp. Därmed har man uppfyllt jaktkvoten, men jägare och markägare i trakten vill skjuta av alla vargar i reviret och har haft möte med Länsstyrelsen om detta.

Källa.

Annons:
Ghosthunter
2017-11-24 17:56
#35

Åh…denna ständiga kamp om gråbenen!😑

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pyttelite
2022-09-23 11:43
#36

Naturskyddsföreningen Värmlands ordförande är starkt kritisk till Länsstyrelsens beslut att tillåta jakt på 30 vargar i länet. – Det starka motståndet mot varg finns inte. Beslutet går över huvudet på folket, säger föreningens lokalordförande Lars-Ola Westerlund. Det var med bestörtning som Naturskyddsföreningen i Värmlands ordförande Lars-Ola Westerlund tog emot torsdagens besked om en mycket kraftig ökning av antalet vargar som får fällas i den kommande vinterns vargjakt.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/naturskyddsforeningen-reagerar-starkt-pa-vargjaktsbeslutet


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Naturskyddsföreningen Värmlands ordförande är starkt kritisk till Länsstyrelsens beslut att tillåta jakt på 30 vargar i länet. – Det starka motståndet mot varg finns inte. Beslutet går över huvudet på folket, säger föreningens lokalordförande Lars-Ola Westerlund.
Pyttelite
2022-09-24 12:03
#37

30 vargar får skjutas i den kommande licensjakten på varg i Värmland. Det meddelade länsstyrelsen i Värmland i dag. Beskedet kom på en pressträff där landshövding Georg Andrén och vilthandläggare David Höök medverkade. Vargjakten ska bedrivas i fem revir, tre länsegna, tre som delas med Norge och ett som delas med Örebro län. De delade räknas som ett halvt revir vardera, totalt blir det fem revir.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/klart-xx-vargar-far-skjutas-i-varmland-i-vinter


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


30 vargar får skjutas i den kommande licensjakten på varg i Värmland. Det meddelade länsstyrelsen i Värmland i dag.
Upp till toppen
Annons: