Värmland iFokus

Värmland

Etiketterkarlstdhistoria
Läst 152 ggr
Pyttelite
2

Karlstads historia i SVT:s nya program

Idag, torsdag, är det premiär för SVT:s nya serie ”Så byggdes din stad”. Med hjälp av färgsatta arkivbilder visas åtta olika städers utveckling genom åren. Karlstad fick ett eget avsnitt.

– Vi hittade väldigt fina filmer och reportage från Karlstad, säger producenten Linda Fridh.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/110-ar-av-karlstads-historia-visas-i-nytt-program

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Idag, torsdag, är det premiär för SVT:s nya serie ”Så byggdes din stad”. Med hjälp av färgsatta arkivbilder visas åtta olika städers utveckling genom åren. Karlstad fick ett eget avsnitt. – Vi hittade väldigt fina filmer och reportage från Karlstad, säger producenten Linda Fridh.
GikMio
0

Tittade igår kväll. Stora torget som visades flertal gånger är sig likt idag från dom tidigaste filmklippen. Men vid sidan av revs och byggdes komplex med kontor i övervåningarna, och restauranger och småbutiker i nedre botten idag. På andra sidan torget kvarteret "Mekurius" som vi nämnde i någon tråd härom året. Även det omgjort.

Pyttelite
0

#1: Roligt att man kan känna igen sig - har inte sett inslaget men det brukar vara intressant att titta på vardagsdetaljer som bilar, kläder och bara gatuvimmel.

Just det där vardagliga brukar inte fångas upp men det är det som är intressant i nutid.

GikMio
1

#2 Såg fastigheter från 1920- 30-talet som finns kvar idag som jag känner igen. Och så gamla Epa, Tempo och Domushuset syntes också i filmen. Dom som känner till Karlstad minns Domushuset som idag är gallerian Mitt i City. Alldeles intill Stora Torget. Förr fanns varuhusen inne i stan. Idag finns varuhus och köpcenter i stans utkanter som Välsviken österut E18 mot Örebro och Stockholm, och Bergvik västerut mot Göteborg och Oslo. Ett tecken på hur staden växt.

Pyttelite
0

Här finns oxå fina historiska bilder över Karlstad.

Se mer här:

https://gi.karlstad.se/historiskabilder/

GikMio
0

#4 Sett mängder av bilder bland annat från den stora stadsbranden 1865, och även den senare stora översvämningen. Lite intressant för jag besökte faktiskt "Karlstadrummet" på Stadsbiblioteket nyligen. Där kan man gå runt och läsa och se foton från stans historia. Utan att då känna till att detta skulle visas på tv .

Pyttelite
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5: Ett bildspel och lite text om den stora branden .

GikMio
0

#6 Finns idag ett minnesmärke på fastigheten som idag ligger där branden startade i form av en ingjuten platta i fasaden. Största delen av staden brann ned 1865, men fastigheten "Almen "skonades. Ligger inne i city.

GikMio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Karlstad idag. En bild jag tog härom veckan. Mulet och dimmigt från Stora Torget och fredsgudinnan. Till vänster Karlstads domkyrka.

GikMio
0

#8 Gick förbi stora torget idag, men tänkte inte på att "gudinnan rest bort". Hon har åkt ned till Göteborg för skönhetsbehandling. Behövs tvättas och snyggas till av konservator. Hon har stått där i 70 år. Restes 1955 till minne av 50 års minnet av unionsupplösningen 1905.

Pyttelite
0

#9: Skönt med en make over och äventyrsresa till Göteborg.

GikMio
0

#10 Hon har beskådat mycket folkliv på torget under dom 70 åren. Allt från torghandel, busscentraler, konserter, och flertal gånger då Färjestad hyllats för SM-gulden i ishockey. Hon kanske återvänder igen till våren och sommaren som Frölundasupporter? 😉

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/se-nar-ikoniska-fredsmonumentet-i-karlstad-flyttas

Under tisdagsmorgonen flyttades Fredsmonumentet från Stora torget i Karlstad. Anledningen? Statyn ska flyttas till Göteborg för renovering. – Det här ville vi göra innan Musikhjälpen, säger Anna Åberg, kulturchef för Karlstads kommun.
Pyttelite
1

#11: Hm tror att hon är GAISare i själ och hjärta …

Fornöga
0

#8 ff Minns att min mor aldrig gillade Fredsmonumentet - hon tyckte skallen i soldathjälm under gudinnans ena fot var ful och lite obehaglig.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Pyttelite
1

Jag förstår symboliken med det brutna svärdet men har missat meningen med att trampa på en soldat.

Minnesmärket har varit omdiskuterat och här finns lite mer historia om monumentet även om jag inte hittar symboliken för soldaten.

https://www.forrochnu.se/fredsstatyn-i-karlstad/

Fornöga
1

#0 ff Karlstadsavsnittet av "Så byggdes din stad"sänds åter på SVT2 den 18 januari, finns även på SVT Play till den 15 januari 2028.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Kika in i Karlstads flottaste varuhus på 1940-talet eller ta ett varv i den snurrande karusellbaren på Grand hotell år 1957. Genom SVT:s arkiv följer vi Karlstads utveckling efter rivningar och nybyggen, från trästad till stenstad.