Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 1260 ggr
[Carpinus]1
2017-07-31 10:52

Calle Jularbo och Järpliden

Idag kl. 14.55 sänder SVT filmen "Livet i Finnskogarna" från 1947. Fast den är till stor del inspelad i trakterna av - Södertälje… (Studiobilderna är tagna i Solna, och sedan finns det en del vyer från Hälsingland.)

Calle Jularbo, som själv medverkar i filmen, säger att han fick idén till sin komposition i Järpliden i Värmland. Där blev även "Drömmen om Elin" till, och där arrangerades den gångna helgen Jularbofestivalen för tjugonde året i följd. (Reportage från 2014.)

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-31 11:01
#1

Calle Jularbo saknade själv kända rötter i Värmland, men i hans privatliv fanns Värmland med i bilden.

Ghosthunter
2017-07-31 17:21
#2

Ja, Jularbofestivalen är populärt där uppe. Själv har jag inte varit i Järpliden, men däremot har jag varit i Bograngen, ett par mil söder om Järpliden, några gånger. Där brukar det hänga banderoller om festivalen ovanför vägarna.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-08-06 17:16
#3

Jag har beslutat mig för att besöka Järpliden på torsdag, då jag är uppe i finnskogen🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-08-06 19:03
#4

#3 Låter trevligt! 👍

Ghosthunter
2017-08-06 19:24
#5

Ja, det blir det säkert. Jag älskar att vara där uppe. Lugnet, mystiken, de djupa skogarna och de höga bergen. Det är en märklig känsla över hela finnskogen som jag inte har känt någon annanstans och som man måste uppleva själv för att kunna förstå🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: