Intressanta platser

Calle Jularbo och Järpliden

2017-07-31 10:52 #0 av: Carpinus

Idag kl. 14.55 sänder SVT filmen "Livet i Finnskogarna" från 1947. Fast den är till stor del inspelad i trakterna av - Södertälje... (Studiobilderna är tagna i Solna, och sedan finns det en del vyer från Hälsingland.)

Calle Jularbo, som själv medverkar i filmen, säger att han fick idén till sin komposition i Järpliden i Värmland. Där blev även "Drömmen om Elin" till, och där arrangerades den gångna helgen Jularbofestivalen för tjugonde året i följd. (Reportage från 2014.)

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-07-31 11:01 #1 av: Carpinus

Calle Jularbo saknade själv kända rötter i Värmland, men i hans privatliv fanns Värmland med i bilden.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-07-31 17:21 #2 av: Ghosthunter

Ja, Jularbofestivalen är populärt där uppe. Själv har jag inte varit i Järpliden, men däremot har jag varit i Bograngen, ett par mil söder om Järpliden, några gånger. Där brukar det hänga banderoller om festivalen ovanför vägarna.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-08-06 17:16 #3 av: Ghosthunter

Jag har beslutat mig för att besöka Järpliden på torsdag, då jag är uppe i finnskogenGlad

Anmäl
2017-08-06 19:03 #4 av: Carpinus

#3 Låter trevligt! Tummen upp

Anmäl
2017-08-06 19:24 #5 av: Ghosthunter

Ja, det blir det säkert. Jag älskar att vara där uppe. Lugnet, mystiken, de djupa skogarna och de höga bergen. Det är en märklig känsla över hela finnskogen som jag inte har känt någon annanstans och som man måste uppleva själv för att kunna förståGlad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.