Annons:
Etiketthistoria
Läst 972 ggr
[Carpinus]1
7/15/17, 1:02 PM

Vägkyrkan - förbisedd sevärdhet

För några år sedan när jag var ute mycket på vägarna stannade jag ofta, planerat eller spontant, vid någon vägkyrka, eller sommarkyrka som de också kallas.

Jag är varken religiös eller med i Svenska kyrkan, men våra kyrkor ser jag som kulturarv som berättar mycket om orten jag annars kanske bara skulle ha rest igenom. En tur på kyrkogården gör mig "bekant" med gamla mjölnare, fiskare och hushållerskor via deras gravstenar, tyvärr är traditionen med titlar på stenarna mera sällsynt idag.

För att "döva samvetet" för att jag inte är med i kyrkan brukar jag lägga en slant i bössan i kyrkan, annars är det i regel gratis att besöka vägkyrkorna. Ofta får man en liten guidning på plats, men jag har aldrig upplevt att någon försökt omvända mig. Kaffe och hembakat finns det i de flesta vägkyrkor.

Ölme hör till de kyrkor som är öppen just nu, men det finns fler kyrkor att besöka, såväl  i som utom Värmland.

Annons:
[GIKmio]
7/15/17, 1:20 PM
#1

Jag är inte heller religiös men känner en värme och trygghet varje gång jag går in i en kyrka.. Värmskogs vägkyrka känner jag till sedan länge..

Ghosthunter
7/15/17, 3:05 PM
#2

Jag får säga det samma. Inte heller religiös, men jag har full respekt för dom som är det.

Att gå in i en kyrka som har sommaröppet (har dock aldrig besökt en bemannad vägkyrka) helst en riktigt gammal kyrka och bara njuta av allt vackert, lugnet och den goda energin, är underbart. Helst när man är helt ensam. Minns förra året när jag gick in i Järnskog kyrka och bara satte mig på en bänk och njöt av tystnaden.

Jag vet inte om de har öppet den kyrkan även denna sommaren? Men nu skulle jag gärna vilja besöka Köla kyrka. Den är från 1701. Undrar om den är öppen?

Jag gillar också att gå på kyrkogården och titta på gamla gravar.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
7/15/17, 3:21 PM
#3

På sista länken i TS kan du se vilka som är vägkyrkor. Många kyrkor har ju öppet ändå, eller har en lapp på anslagstavlan var man kan hämta en nyckel.

Vet man när man tänkt sig till en viss kyrka kan man även ringa till kyrkvaktmästaren eller prästen innan och fråga om det finns möjlighet att komma in och se sig om.

Ibland blir man besviken över låsta kyrkor, men med tanke på stölder och liknande förstår man att man inte vill lämna dem obevakade.

Här är lite recensioner med mera av Köla kyrka.

Ghosthunter
7/15/17, 3:43 PM
#4

Men jag har fått intrycket att de flesta är stängda pga stölder och skadegörelser, men det kanske finns fler som är öppna än vad jag tror? Sen är det som sagt sommaröppet. De öppna porten några timmar per dag till allmän beskådning.

Förr minns t.o.m jag att kyrkorna stod öppna för det mesta….men det är andra tider nu, tyvärr!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
7/15/17, 3:47 PM
#5

Tack för länken. Just de där stenarna tog jag en bild på när jag var där utanför, för några dar sedan "Pastorer uti Kiöln" Sen hann jag bara ta en bild på själva kyrkan, så tog batteriet slut, jag hade glömt att ladda. 😎

Men där är en massa vackra gravstenar och annat på kyrkogården och sen blev jag lite överraskad över kyrkans ålder. Många liknande kyrkor brukar var från slutet av 1700-talet eller 1800-talet.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
7/15/17, 4:00 PM
#6

Det verkar tyvärr inte finnas någon öppen kyrka här i Eda🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
7/16/17, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag hann ta en bild på Köla kyrka innan batteriet tog slut😃

Jag får ta mer bilder där vid ett senare tillfälle. Det är sagolikt vackert där kyrkan ligger vid sjön Hugn.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
7/17/17, 3:02 PM
#8

Idag var jag inne i Eda kyrka. Fint, men jag trodde det skulle vara lite mer målningar och annan utsmyckning än vad det är. Men stillheten och ron fanns där iaf🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: