Annons:
Etikettövrigt-om-värmland
Läst 749 ggr
Ghosthunter
7/13/17, 8:33 PM

Sakta men säkert...

Hösten 2001 totalförstördes Södra Råda gamla kyrka i en anlagd brand. Året därpå togs beslut om att bygga upp en rekonstruktion av den medeltida kyrkan och 2007 startade arbetet. Nästa år är det dags att lägga taket.

– Det har inte hänt något med själva kyrkobygget på tre år, säger Bengt Bygdén, hantverkare, timmerman och ordförande i föreningen Södra Rådaakademin.

Den gamla timmerkyrkan byggdes under början av 1300-talet och var ett av Nordens främsta kulturminnen. Den var känd för sina målningar, de som en okänd målare gjorde först och de som tillkom under 1400-talet, målade av Mäster Amund, Vid utgrävningarna som gjordes innan rekonstruktionen hittades en äldre stavkyrka från 1100-talet

http://www.vf.se/nyheter/nasta-ar-laggs-taket-pa-kyrkan/

Detta måste ha varit en av de värsta mordbrännarskandalerna i Sverige. Hur kan man tända på en sån kulturskatt?😡

Bra att de vill bygga upp en rekonstruktion…..men det blir ju aldrig det samma!😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
7/13/17, 8:40 PM
#1

Ja, jag blev fruktansvärt upprörd när det skedde!

För egen del hade jag turen att besöka kyrkan några år innan den försvann. Det gör förstås inte saken bättre, men för egen del var det bra att ha fått sett den - jag hade länge tänkt mig dit innan jag gjorde slag i saken.

Skönt att man återupptagit jobbet, men som sagt, som originalet blir det aldrig…

Och mannen som gjorde det var ju en fruktansvärd sjuk människa! Undrar om han hördes i Kevinfallet?

http://www.expressen.se/gt/24-aringen-brande-ner-kyrkan---tva-ar-senare-knivmordade-han-5-aring/

Ghosthunter
7/13/17, 10:16 PM
#2

Som tur är så blev ingen skadad eller dog. Men det är ju en katastrof ändå. Tänk vilken kulturrikedom som förstördes…kyrkan var ju unik. Så Kevinmördaren är misstänkt? Ja, det måste nog till en sån sjuk människa för att göra nåt sånt. Så du fick chansen att se den iaf! Hade den inte brunnit ned, så hade det varit bland det första jag hade besökt i Värmland.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
7/13/17, 10:41 PM
#3

Nja, den här personen mördade ett annat litet barn i Arvika några år efter Kevinmordet, men man hoppas ju att polisen hörde honom även om Kevin.

Ja, jag och en bror gjorde en kulturtripp någon gång på 90-talet till Södra Råda, Vadstena och en del andra intressanta platser. En mycket trevlig guide visade oss runt i kyrkan (som väl inte fungerat som egentlig kyrka på länge). Vår vägvisare var berättigat stolt över bygdens gamla kyrka, det måste ha varit en fruktansvärd chock för honom och andra ortsbor när kyrkan brann… 😕

Vid utgrävningar efter branden visade det sig att det hade stått en ännu äldre kyrka på samma plats.

Har du besökt Hedareds stavkyrka? Den har också en spännande historia, om än inte så fina målningar som kyrkan i Södra Råda. Visserligen har man gjort stora restaureringar av stavkyrkan, men den är absolut sevärd!

Ghosthunter
7/14/17, 7:49 AM
#4

Jo och de fällde nog en och annan tår också, kan jag tänka mig😕

Hedared stavkyrka har jag inte varit i. Men däremot Vadstena har jag varit mycket i när jag var tillsammans med en tjej från Motala 2013….det är en vacker stad!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
7/14/17, 8:22 AM
#5

Absolut - jag har varit i Vadstena flera gånger, och Alvastra kloster vid Omberg har jag också tittat till flera gånger, liksom Rökstenen. Och vid Tåkern har jag också varit ett flertal gånger. En spännande bygd!

Ghosthunter
7/14/17, 11:07 AM
#6

Ja, det är en spännande och vacker bygd det också! (världen består ju inte bara av Värmland😃)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Pyttelite
7/21/21, 10:21 PM
#8

Medeltidskyrkan i södra Råda brändes upp i ett vansinnesdåd 2001 och efter 14 års bygge som dragits i långbänk, på grund av att det saknats pengar, är den nu äntligen uppbyggd igen.

Nu ska den invigas på nytt. Lyssna på reportaget här:

https://sverigesradio.se/artikel/hor-hela-inslaget-om-medeltidskyrkan-som-ateruppstod


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Medeltidskyrkan i södra Råda brändes upp i ett vansinnesdåd 2001 och efter 14 års bygge som dragits i långbänk, på grund av att det saknats pengar, är ...
Pyttelite
7/21/21, 10:41 PM
#9

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


För 20 år sedan totalförstördes Södra Rådas medeltidskyrka med sina världsunika väggmålningar av en anlagd brand. Kyrkan har nu återuppbyggts med samma arbetsmetoder, som kyrkan en gång byggdes med.
Pyttelite
7/22/21, 4:47 PM
#10

Här finns information om man vill boka en guidad tur.

Platsen kan besökas året om och med fördel upplevas tillsammans med någon av våra guider. Under 2021 finns guide på plats varje helg juli och augusti.

Läs mer här:

https://sodrarada.se/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ghosthunter
7/26/21, 6:51 PM
#11

#10 Bra med info👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: