Annons:
Etikettrariteter-sällsyntheter
Läst 854 ggr
Ghosthunter
6/4/17, 5:29 PM

Märkliga namn

Ortnamn och dess uppkomst (speciellt ovanliga namn)  är något som intresserar och roar mig.

I Skillingmark socken finns det ett ställe som heter Getehelvetet och ett annat som heter Nötehelvetet. Den förstnämnda kommer sig av att det var dålig betesmark för getter och förmodligen var det dålig betesmark för nötkreatur på Nötehelvetet. Ganska logiskt faktiskt.😉

Svårare är däremot namnen Dödsriket och Helvetesåsen, utanför Flogned mellan Koppom och Åmotfors (Köla socken). Till dessa båda platser, som ligger bredvid varandra, har jag ingen förklaring.

Hur har dessa platser fått sitt namn? Jag tror inte det är någon kartmakare med något bisarr humor som har upprättat platsernas namn……snarare måste det säkert kommit till via folkmun….vad folk helt enkelt kallade platserna….öknamn!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
6/4/17, 5:34 PM
#1

Några kilometer söder om Dödsriket och Helvetesåsen, vid Växvik, finns det ett fall och respektive en fors vid namnen Lilla och Stora Helvetet. Här finns även en hölj som heter Fi**an. Namnen sägs ha kommit ifrån en väldigt råbarkad, vulgär man vid namn Johannes, som var väldigt ful i mun😃

Undra om han kan ha något att göra med Dödsriket och Helvetesåsen också😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
6/11/17, 4:58 PM
#2

Jungfrugravarna är inget märkligt namn, men däremot en intressant plats. Enligt sägen ska 2 flickor blivit ihjälslagna här. Om det nu är sant, så kan man ju undra varför detta hände och vem var mördaren?🤔

Platsen ligger vid Kölamossen.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: