Annons:
Etikettövrigt-om-värmland
Läst 1053 ggr
Carmarino
3/26/17, 4:10 PM

Värmland är bäst

Hittade den här gamla artikeln om "11 skäl att älska Värmland" i Expressens Allt om Resor.

Själv har jag aldrig varit ens i närheten av Värmland.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[AnimeV4]
3/26/17, 4:21 PM
#1

Haha. Jag höll på att skrika "JAAA! HACKKÔRV!" för dä ä ju gôrgôtt 😍

Håller med främst om landskapet och dialekten. Värmland är verkligen min favoritplats på jorden.

Ghosthunter
3/26/17, 5:32 PM
#2

Härligt Carmarino……jag gillar devisen "Dä ordner säj, annars kvetter dä"….det speglar lite av verkligheten här uppe….ta liksom inte allt på för stort allvar!

Och hackkôrv och Värmlandskôrv är görgött!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
3/27/17, 9:26 AM
#3

#2 Den devisen passar bra in på Skåne också, fast då skulle det nog bli ungefär så här: "De' ornar saj, annars kvittar de'". 😃

I Lund finns ju Lundaknake, men den korven har jag bara ätit en gång. Det var dessutom länge sedan, så jag minns inte riktigt om jag tyckte om den eller ej. Så den var nog "mittemellan" för mina smaklökar eftersom jag inte minns den. 🙂

Apropå korv; den här är en gammal favorit. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
3/28/17, 8:07 AM
#4

I Göteborg pratar man inte så mycket  om korven utan mest om "gôtt mos".

Som värmlänning till rötterna irriteras jag dock lite av göteborgarnas tro på att "en halv special"  (eller hel) är något fullständigt unikt för Göteborg. Tror jag så sent som för några dag sedan hörde någon göteborgare i TV fråga en tillresande om hon visste vad en "halv special" är.  Men den hela/halva specialen har ju funnits även på andra håll i åtskilliga decennier, tror jag beställde det i Värmland redan för ett halvsekel sedan! Enligt Wikipedia är den enda skillnaden att den på andra håll, bland annat i Norrland, kan kallas "specialare".  Fast visst ja, det är ju Värmland vi skall diskutera…  🤐

Ghosthunter
3/28/17, 10:14 AM
#5

#3 Lundaknake brukade vi äta till frukost på fredagarna när jag jobbade på ett ställe i Lund.

#4 Ja precis, halv special och även hel special, finns i stora delen av landet.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
3/28/17, 10:44 AM
#6

#5 Det är nog vanligt med Lundaknake till frukost på företag i Lund. Har också varit med om det, när jag var på ett seminarium i Lund - och det var då jag fick den första - och enda - Lundaknaken jag ätit. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ghosthunter
3/28/17, 10:57 AM
#7

#6 Ja, det är det tydligen! Även i Malmö så var jag med om att de hade Lundaknake till frukost på ett ställe, som jag också var och jobbade på!

Men Värmländsk Hackkôrv har dom inte där nere!😛

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
3/28/17, 11:00 AM
#8

#7 Du får börja exportera. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/28/17, 2:59 PM
#9

Dä e gött mä nävgröt å fläsk.. goare än hackkörv å framför allt Värmlannskörv..

Ghosthunter
3/28/17, 3:30 PM
#10

#8 Ja, jag får börja exportera😃

#9 Japp. nävgröt och fläsk slår det mesta!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: