Annons:
Etikettsport
Läst 2158 ggr
[GIKmio]
11/17/16, 4:33 PM

Värmländska kusar & banor

Färjestad, Arvika, Årjäng, Berglöf, Goop, Copiad. Vad har du för erfarenhet av värmländsk trav?

Annons:
Ghosthunter
11/17/16, 5:16 PM
#1

Jag har ingen alls, för trav är inte min grej. Ärligt talat har jag faktiskt aldrig ens spelat på hästar😞 Men jag skulle faktiskt kunna tänka mig att gå på trav någon gång och då gärna i Årjäng, för det är Sveriges finaste travbana!

Tänk, jag bodde granne med Jägersro travbana i Malmö i 7 år, men var aldrig på trav. Enda gången som jag var inne på Jägersro var när det var kattutställning😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/17/16, 7:19 PM
#2

Jag blev ombedd av min farbror ( som var traventusiast ) att besöka travbanorna i Arvika och Årjäng i barndomen tillsammans med mina föräldrar. Har i vuxen ålder sett trav i Norge men det verkar inte bita på mig 🙂

Ghosthunter
11/18/16, 9:04 AM
#3

Det är ju nästan lite kuriosa att ha sett trav i Norge….haha😃

Det gäller att ha ett system om man ska spela. Det jag har hört är att man ska inte satsa mycket på ett lopp som det är många favoriter på och man ska inte heller satsa för mycket på förra vinnaren.

Hahaha…..det är vad den amerikanska författaren Charles Bukowski skrev om och han vann mycket på trav!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
11/18/16, 9:06 AM
#4

#1 Du har ju vad jag tror är Värmlands största travstuteri på gångavstånd (Valnäs).

http://www.valneviken.se/?page_id=56

Ghosthunter
11/18/16, 9:32 AM
#5

Åh f*n, det hade jag inte en aning om😞Det ligger ju verkligen bra till mellan Årjäng och Karlstad🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
11/18/16, 10:07 AM
#6

Travsporten inte bara i Värmland utan i hela landet har problem med att amatörer slutar utan att det tillkommer lika många nya. Det är synd, för amatörerna har i mångt och mycket varit travsportens själ. Här är några glada värmländska travamatörer!

Annons:
Ghosthunter
11/18/16, 10:29 AM
#7

Tack för det…..ett härligt klipp med mycket positivt👍

Där ser man banan i Årjäng, där man kan sitta på grässläntorna och titta på trav och koppla av!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
11/18/16, 10:43 AM
#8

#7 Ja, det är en vacker bana! Att åka dit en vacker sommardag och sätta sig uppe i gräset på berget med filt, kaffe och mackor för att kolla tävlingarna är sann lycka - oavsett hur det går på spelet…😉

Ghosthunter
11/18/16, 4:05 PM
#9

Javisst, jättetrevlig med kaffe också!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/26/16, 4:14 AM
#10

#3 Jag har rest runt lite i världen 😃

Ghosthunter
11/26/16, 9:46 AM
#11

Jag också…..jag var i Savolax på morgonen. Men inte Savolax i Finland….utan Savolax utanför Segmon😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
12/6/16, 3:44 PM
#12

Svårt att klaga på åldersspannet inom Värmlandstravet: i april fyllde Karl-Gösta Edman, numera amatör men tidigare proffstränare åttio år, och han är fortfarande aktiv kusk på de värmländska travbanorna. Samma månad blev Elsa Arvidsson,16,  från Kil den första född på 2000-talet att vinna totalistatorlopp i Sverige. Elsa har att brås på - hennes kusin heter Björn Goop.

Källa.

[Carpinus]1
7/16/17, 8:48 AM
#13

Hästkrafter lockar alltid publik i Värmland, oavsett om de sitter framför en sulky i Årjäng  eller i en motor i Höljes…

http://nwt.se/sport/spel_trav/2017/07/15/kraftig-publikokning-for

Annons:
[Göstage]
9/5/18, 4:38 PM
#14

Linda Pulkkinen från Årjäng vann Sveriges största travlopp för amatörer i helgen, med hela 150.000 kronor i första pris. Hästen som hon satt bakom heter La Diva Rossi och tränas av Linda samt ägs av henne och hennes syster.

Samma dag som Linda vann storloppet skulle hennes morfar Ossian Andersson ha fyllt 85 år. Ossian är dock bortgången, men han var en välkänd värmländsk travprofil som lärde Linda mycket om hästar och travsport.

Källa.

[[eskils_]]
9/5/18, 5:31 PM
#15

#6 Snygga hästar, trevliga bilder!

[Göstage]
1/8/19, 3:34 PM
#16

En riktig travambassadör från Värmland är Lena Marquina från Koppom som drivit travcafe´ i San Augustin på Kanarieöarna i massor av år och blivit  kompis med alla svenska och norska travfantaster som besökt ön. Fast nu har hon trappat ner - se bonushistorien!

https://www.travronden.se/nyheter/sport/kafeet-med-svenskt-trav-pa-menyn-143696

Upp till toppen
Annons: