Annons:
Etikettevenemang
Läst 941 ggr
[Nomen Nescio]
10/27/16, 10:56 AM

Mariebergsskogen

Minns från min sextio år avlägsna barndom besöken i Mariebergsskogen i Karlstad. Inte minst kul var det med Lillskogen och dess djur - trots att det mestadels rörde sig om vanlig tamboskap var det spännande för oss ungar som trots att vi bodde på landsorten redan på den tiden levde ett liv en bit från jordbrukslandskapet.

Nu läser jag att djurhållningen i Mariebergsskogen riskerar upphöra nästa år, och det tycker jag vore synd för vår tids barn, som också lever åtskilda från såväl vilda som tama djur (med undantag av sällskapsdjuren förstås).

Mer om Mariebergsskogen.

Annons:
Ghosthunter
10/27/16, 1:24 PM
#1

Ja, det blir inte alls bra om djuren försvinner. Förr fanns det ju även karuseller. Jag tycker att dom skulle börja med lite sånt igen. Iofs så gillar jag inte djur i fångenskap. Men de som är i Mariebergsskogen har det nog ganska bra ändå. Stora ytor att röra sig på…etc.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
10/28/16, 6:31 AM
#2

Mariebergsskogen är snart som stadsträdgården. En oas där folk kan ta en avkopplande promenad oxh lukta på blommorna.

Ghosthunter
10/28/16, 8:22 AM
#3

Ja precis….det hade ju inte skadat om det blir lite mer av en nöjespark. Nu menar jag inte nåt stort som t.ex Liseberg. Men det kunde vara som i Folkets park i Malmö…med 4-5 mindre karuseller och lite lottförsäljare och nåt enstaka chokladhjul.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/17/16, 4:55 PM
#4

Brukar vara julmarknad i Mariebergsskogen. Börjar dra ihop sig nu. Nu vet jag inte det handlar om flera eller enbart en..

[Nomen Nescio]
1/11/17, 8:34 AM
#5

"I höstas meddelade Lillerudsgymnasiet att de beslutat att inte ha kvar uppdraget att sköta djurparken Lillskogen från och med hösten 2017. Mariebergsskogens vd fick styrelsens uppdrag att påbörja arbetet med Lillskogens framtid och efter att ha tittat på en rad olika lösningar så står det nu klart att Mariebergsskogen kommer att driva djurparken vidare i egen regi. – Lillskogen är en av de viktiga delarna av Mariebergsskogen och den har funnits här sedan 50-talet. Att den kommer att finnas kvar är en självklarhet, säger Anna Lööf Falkman."---

"För besökarna kommer Lillskogen i stort sett att vara sig lik, djuren kommer precis som i dag främst bestå av svenska lantraser. Planen för framtiden är dock att vidareutveckla skogen med bland annat ponnyridning och transport med djur."---

"Driften av djurparken övertas av Mariebergsskogen den siste september nästa år" (2017).---

http://www.vf.se/karlstad/mariebergsskogen-tar-over-egna-djurdriften/

Ghosthunter
1/11/17, 11:23 AM
#6

Ja, det är bra. Jag har hört om detta innan🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Nomen Nescio]
1/11/17, 11:47 AM
#7

#6 Ja, artikeln är från den 20 december, så den är inte dagsfärsk. Fast jag såg den först idag och ville komplettera #0 med uppgiften.

[Carpinus]1
4/2/17, 10:43 AM
#8

Fågelfotografen Tommy Pedersen ställer ur fågelfotografier på Naturum i Maribergsskogen hela sommaren. Även bilder av Roger Vikström kommer att finnas på utställningen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/naturnara-bildutstallning-i-karlstad

Ghosthunter
4/2/17, 10:52 AM
#9

Vilka fina bilder👍Tror jag ska titta på det i sommar. De vita älgarna är imponerande och hoppas kunna få syn på en själv. Uppe i Eda kommun finns det ju en stor stam med vita älgar. Passande med värdshuset Vita Älgen i Åmotfors, med en stor vit älg på taket: http://www.imgrum.org/tag/vita%C3%A4lgen

(oj, nu blev det lite utanför ramarna här, men det brukar hända med de flesta trådarna😃)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pyttelite
12/3/22, 5:14 PM
#10

Nu i helgen hålls den traditionella julmarknaden i Mariebergsskogen i Karlstad. Och arrangörerna har märkt ett extra stort intresse från utställarna att delta. – Vi har fått göra runt 20 nya platser så det är runt 80 utställare i år, säger Maria Nyström som är kommunikatör på Mariebergsskogen.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/fler-utstallare-pa-arets-julmarknad-i-mariebergsskogen-i-karlstad


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nu i helgen hålls den traditionella julmarknaden i Mariebergsskogen i Karlstad. Och arrangörerna har märkt ett extra stort intresse från utställarna att delta. – Vi har fått göra runt 20 nya platser så det är runt 80 utställare i år, säger Maria Nyström som är kommunikatör på Mariebergsskogen.
GikMio
12/12/22, 8:53 PM
#11

När jag var barn på 80-talet så var Mariebergsskogen i Karlstad en nöjespark.Mina föräldrar träffades där för 50 år sedan.Det var någon dans där. Pet Shop Boys från England har uppträtt där senare som var en av världens största då. Det är mängder av artister och storheter. Det fanns även ett stort tivoli. Allt är idag borta. Idag är Mariebergsskogen precis som intill liggande stadsdelen Viken en lugn oas i Karlstad inte så långt från centrala stan som är lugnet självt…

GikMio
5/31/23, 9:19 PM
#12

Finns olika grupper på sociala medier som inte är för endast medlemmar utan öppna för alla att kolla på. Såg en grupp där man kan lägga in gamla bilder från Karlstad. Visste att Jimi Hendrix har spelat i Mariebergsskogen, men såg då att även Uriah Heep uppträtt där på 70-talet. Det var nytt för mig 🙂

GikMio
6/2/23, 6:10 PM
#13

Såg i tidningen Destination Värmland 2023 som ges ut varje år med sommarens evenemang och finns på turistbyråer och bibliotek att det är konserter i juli och augusti i Mariebergsskogen med bland andra Håkan Hellström, Gyllene Tider och Danny Saucedo.

Annons:
Upp till toppen
Annons: