Annons:
Etiketthumor-anekdoter
Läst 6080 ggr
[GIKmio]
2015-10-06 18:53

Dumt fôlk

Jag och Ghosthunter besökte Gammelvala i Brunskog i somras och tittade ett tag  på Frödingspelet där denna monolog ingick. Gustaf Fröding lät den heta dumt fôlk.

Å gubevars för dumt fôlk!

Att en annan, sôm ingen lärdom har, int allti ä sôm en ska, d’ä inga unner, men når di, sôm ska va för mer, int ä klar i bokstaveringskônsta en gang, d’ä lett.

Te äxämpel dä va en söndasmôra, sôm ja geck å spanklér på landsvägen. Da kommer dä en harrkär gånass mä glasyger för yga, å smal å vesen va’n, tocken sôm tocker ä.

”Gudagen, min goda man”, sa’n. ”Vet han, vart ja ska gå för te komma te prästgårn”, töckte’n.

”Håja, nock vet ja dä”, sa ja. ”D’ä inga kônst te komm dit. Når han ha gått ett litt stöck länger, kommer han te en väg te vänster, men den ska’n int gå, utta bar fortsätt, tess han kommer te näst vägskel, där dä tar å te höger, där ska’n gå.”

”Mä se”, sa harrkärsillänne å såg fundersam ut, änna sôm dä int skull var klar grejer. ”Mä se, inte te vänster, men te höger. Nå vidare da.”

”Jo, når’n da ha gått ett stöck te, så kommer’n te e å, å i åa ä e ö.”

”Vasa”, sa’n.

”Å i åa ä e ö”, sa ja.

”Men va i all ti ä dä ni säjer, a, o?” sa’n.

”D’ä e å, vett ja”, skrek ja, för ja ble rasen, ”å i åa ä e ö, hörer han lite, d’ä e å, å i åa ä e ö.”

”A, o, ö”, sa’n, å dämme geck’en.

Jo, den va nôe te dum den.

Och visst är det dumt folk som inte förstår att d’ä e å, å i åa ä e ö 😃

Annons:
AnnaKarin
2015-10-06 19:01
#1

Det var en dum en som inte förstod.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[GIKmio]
2015-10-06 19:05
#2

#1 Det är nog inte så vanligt nu för tiden att man träffar på en värmlänning som pratar så 🙂

Ghosthunter
2015-10-06 19:22
#3

Hahaha…..ja, den är kul😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2015-10-06 19:27
#4

#3 Ärligt talat så var det en del av replikerna från Frödingspelet som inte jag heller förstod 🙂

AnnaKarin
2015-10-06 19:41
#5

När jag bodde i Torsby för många år sedan så vaknade jag en natt alldeles svettig, jag drömde på klarälvdalsmål och förstod inte ett ord ;-) Hade klasskompisar från hela norra Värmland och det var inte alltid man förstod riktigt vad de sa.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[GIKmio]
2015-10-06 19:47
#6

Som han från Ekshärad då som löste korsord: Djur på två bokstäver.. Ekshäringen  kliade sig i håret och tänkte: -Dä kan int va koa, å dä kan int va soa.. Då utbrast han plötsligt: -Men dä kan va e ap?! 😃

Annons:
AnnaKarin
2015-10-06 20:05
#7

😃

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Ghosthunter
2015-10-06 21:45
#8

He he…typiskt för Ekshäringar att liksom korta av många ord😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-10-07 08:51
#9

#6 En friidrottare från Värmland som var på tävling i Stockholm med en kamrat från Ekshärad fick  hoppa in som tolk för kompisen i en fruktaffär. Expediten  förstod nämligen inte vad denne ville ha när han förklarade att "je ska ha ett äp". Inte lätt för henne att veta att det var det samma som äpple…🙂

[Carpinus]
2015-10-07 09:04
#10

Poängen i den här historien skall egentligen höras på Ekshärsmål för att riktigt gå fram, men vi försöker ändå! Två Ekshäringar hade rest ner till Billeruds personalkontor för att söka jobb. När den förste kom ut från anställningsintervjun var han lite moloken och förklarade att rekryteraren sagt att man anställt lite för många från Ekshärad på kort tid och ville ha lite mer variation i personalstyrkan, så det blev nobben. Rådet till kompisen innan han gick in blev då: "Säg int´du är från Ekshär´, säg du är från Säffel".

Ghosthunter
2015-10-07 12:37
#11

😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2015-10-07 15:33
#12

#10 🙂.. det är lite svårt att dölja att man är från Ekshärad eller dess närhet..

[GIKmio]
2015-10-07 19:04
#13

En annan dikt av Fröding här i musikalisk version. Ä du mä på dä? Eller ska jag ta det en gång till?🙂

Annons:
Ghosthunter
2015-10-07 19:08
#14

Haha….skivomslaget är också kul😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: