Annons:
Etiketttips-råd
Läst 4246 ggr
Ghosthunter
2015-08-18 20:46

Edsbonden utsiktsplats

Jag och GIKmio har letat efter Edsbonden utsiktsplats, där man under fina förhållanden kan se över hela Vänern till Kinnekulle i Västergötland. Det ligger utanför Slottsbron i Grums kommun. Här har också legat en gammal fornborg, strategiskt placerad vid sluttningen/stupet mot Vänern.

http://www.grums.se/segora/idrottfritid/vandringsleder/edsbonden.2603.html

Vi körde ned vägen mot Kangerud i ca 2 km, tills vi kom fram till en skylt där det stod fornborg med en pil riktat mot en liten stigand skogsväg upp i skogen. Men här upphörde i princip alla spår. Vi vek av vägen när vi var som högst upp på berget och kom förvisso fram till en plats, med fin utsikt över Vänern….men ingen borg syntes till. Jag tycker det är dåligt utmärkt. Nån som vet och kan beskriva exakt var platsen är?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2015-08-18 20:50
#1

Här är förresten en lista med gamla fornborgar i Värmland: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_fornborgar_i_V%C3%A4rmland

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-08-26 12:25
#2

Jag var en hel på Edsbonden i barndomsåren, och sedan gjorde jag ett återbesök långt senare. Det blev en besvikelse, eftersom utsikten begränsades av att träden i bergssluttningen växt sig för höga. Kanske har man huggit undan lite sedan dess. Jag har en del diabilder som jag tog vid senaste besöket som jag kanske kan skanna in vid tillfälle. Sikten över Åsundahalvön är fin, och vid klart väder ser man Kinnekulle (om nu inga träd är i vägen…). Fornborgen är det inte så mycket kvar av. Har f.ö. varit vid Fornborgarna vid Ekholmen, Sävsjön och Huggenäs i det närområdet.

Enklast att ta sig till Edsbonden var via ödetorpet Storhult. Dit kom man enklast från Ängbacken (bondgården mitt emot tappen), förbi dungen som kallas Lillskogen och uppför en brant backe c:a 200 meter in i skogen. Alternativt att man tog sig mot Ås, stannade innan den första uppfärsbacken och gick ut i skogen t.v.  även där mot Storhult. Idag kanske ett alternativ vara att ta sig via Duvåsen över Myra och till Edsbonden, men där är jag för dåligt lokaliserad.

På hitta.se kan man ta fram såväl karta som satellitfoto, om man inte har Generalstabskartan.

Ghosthunter
2015-08-26 16:44
#3

Jag ger mig sjutton på om vi ändå inte var på rätt plats. Kanske är det så att lämningarna av borgen är igenväxt så att man inte kan se den? Tycker det är dåligt av kommunen att inte märka ut det bättre och röja upp lite!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-08-26 17:17
#4

#3 Ja, jag ringde faktiskt Grums kommunen och fick då förklaringen att skogen tillhörde privata markägare som kommunen inte kunde råda över. Det förstod jag, men menade i min tur att det var lite falsk marknadsföring att skryta över en utsikt som inte fanns längre. Men vad som sedan hänt vet jag som sagt inte - kanske är det en hänförande utsikt nu? Hoppas kan man ju! 😉

De murrester som återstod var på sidan in mot land, inte ut mot Vänern, så man fick leta lite för att hitta dem.

Ghosthunter
2015-08-26 17:28
#5

Ja, det är lite falsk marknadsföring. När ringde du till kommunen? Jag var där för 1 månad sedan och inte hade de gjort något där….men man kan ju alltid hoppas, för den lilla utsikten som man såg mellan träden var bra!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-08-26 17:29
#6

#5 Oj, det var säkert minst tio år sedan!

Annons:
Ghosthunter
2015-08-26 17:37
#7

Då kan dom ju ha hunnit att fixa till det och att det har hunnit att växa till igen😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-08-26 17:46
#8

#7 Ja, vem vet! 🙂

Ghosthunter
2015-08-26 19:43
#9

😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2015-08-28 18:55
#10

#3 vi ska ta en ny tur dit innan höstkylan tar över, och då ta den andra vägen även om vi får gå en bit på grund att vägen är avstängd av en vägbom.

[Carpinus]
2015-08-28 19:08
#11

Det går inte att GPS-navigera sig dit?

[GIKmio]
2015-08-28 19:16
#12

#11 jag kan ju prova.. har gps på min nya mobil :) jag minns att det var en stor öppen plats med en stock man kunde sitta på samt en eldstad. Sedan låg ruinen strax intill.

Ghosthunter
2015-08-28 20:29
#13

Vi får göra det, Micke🙂

Det finns iofs kordinater dit….så vi kan prova med GPS….om jag nu kommer på hur man gör. Vi får slå våra skallar ihop!😃

Något säger mig att det kan vara längre in…att vi kanske skulle gå till vänster istället?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]
2015-09-02 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#14

Letade i all hast fram några bilder tagna från Edsbonden 1977, tyvärr fann jag inte några foton på borgresterna. Här är några vyer ut mot sjön, bilderna är tagna med teleoptik på frihand, så skärpan hade kunnat vara bättre….

Fabriken som syns på ena bilden är Skoghall.

Ghosthunter
2015-09-02 22:20
#15

Tack, det ser väldigt mycket ut som den platsen som jag och GIKmio var på, med tanke på avståndet till Vänern, etc. Och Skoghall är sig likt🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-09-03 00:00
#16

#15 Då var ni nog på rätt ställe, men stenmuren (eller rasresterna av den) ligger  som sagt på motsatt sida, in mot samhället. Däremot finns det en grotta på bergsidan ner mot Bälmängen, men den är minst lika knepig att hitta som stenmuren…🙂

Ghosthunter
2015-09-03 08:32
#17

Jag misstänker det. Vinklar och avstånd ifrån där bilder är tagen, tycks stämma bra. Är det så att stenmuren ligger ganska långt inåt? Alltså långt ifrån själva utsiktspunkten?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-09-03 08:40
#18

#17 Nu var det några år sedan jag var där, men det enklaste är nog att följa krönkanten och vara observant på stenar i sluttningen, för större delen av muren har som sagt raserats.

Ghosthunter
2015-09-03 11:35
#19

Ja, problemet är bara att det är så igenvuxet.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-09-03 11:46
#20

#19 Indiana Jones hade fokuserat på möjligheterna…😉

Annons:
Ghosthunter
2015-09-03 11:59
#21

Ja precis😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-06-06 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vi gjorde det! Ghosthunter och jag hittade resterna av fornborgen idag 😃

Ghosthunter
2017-06-06 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ja äntligen hittade vi det👍 Det var ungefär som Berra och den andra snubben i Sällskapsresan som letade efter Peppes Bodega överallt och sen hittade dom den bakom hotellet😃

Synd bara att träden hade växt så högt, annars hade det varit jättefin utsikt över Vänern.

Här är en bit av fornborgens mur….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-06-06 18:52
#24

Grattis - trägen vinner! 👍

Ghosthunter
2017-06-06 20:00
#25

Tack….ja och skam den som ger sig!🙂

Vi har ju letat ett par gånger innan, men denna gången var det som om vi blev ledda dit. Men jag tycker det är dåligt av kommunen att inte märka ut vägen bättre och fixa till det lite. Tycker det är så på många ställen i Grums kommun.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-06-06 20:41
#26

Ja, det borde ju inte vara så svårt att göra en led. Sedan är det som sagt synd att man inte gallrat ur för siktens skull, men det är ju markägarens sak enligt kommunen.

Ghosthunter
2017-06-07 10:20
#27

Ja precis. Och sen finns det annat också. En gång letade jag efter en gammal kolerakyrkogård som ska ligga några kilometer efter Grums hembygdsgård, på vägen mot Högboda. Jag såg en gammal skylt som knappt var läsbar som pekade in i skogen, men det var så igenväxt med buskar, snår och träd, så att det gick bara inte att ta sig fram. Dessutom stod det bara "Fornminne" så kanske var det inte ens kolerakyrkogården?

Igår kväll körde jag en liten runda på en liten skogsväg mellan Segmon och Borgvik. Där fanns vindskydd och det fanns gamla tavlor med information om friluftsområde. Men allt (utom vindskyddet) var helt nedgånget och det var höga med skräp och igenväxt och tydligen bortglömt.

Det är sånt som jag tycker de borde var bättre på att ta hand om. Det finns ju många fina och spännande platser….bara de ser till att det är fint i ordning också.

Visst finns det så mycket annat att prioritera i kommunen…..men jag tycker ändå att de borde göra något åt det. För det handlar ju även om turism och om trivsel för invånarna som gillar att vara i naturen.

De borde iaf ha någon som åker runt och kollar upp hur det ser ut på såna ställen!😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-07 10:37
#28

Det känns så onödigt, för det finns med all säkerhet bidrag att utnyttja (från EU bland annat) och möjligheten att sätta människor i arbete med något meningsfullt. De behöver inte vara hembygdskännare, sådana anlitar man som projektledning.

För några år sedan var jag ute och rörde på mig i kommunen där jag bor och träffade på ett antal personer som bar tydliga spår av ett hårt liv. Nu var de sysselsatta med att bygga gångvägar och röja sly i ett friluftsområde under kommunens försorg. Jag pratade med några av dem och tyckte att de gjort fint, och de berättade stolt att det var många som sagt samma sak - uppenbarligen fann de mening i det de gjorde. Givetvis finns samma förutsättning att aktivera människor även på andra platser med att bygga, röja och skylta upp. 

Något annat som behövs är eldsjälar som kan sätta hjulen i rullning, och historien bakom upprustningen av  Kycklingleden på Liljedal är ju ett lysande exempel på att det går att komma långt med lite driftighet.

Ghosthunter
2017-06-07 10:42
#29

Ja precis, det finns många med behov att kunna sysselsätta sig och komma ut och kanske ur ett destruktivt liv.

Det har du helt rätt i när det gäller Kycklingleden. Snacka om en fin led, som är väl genomarbetad in i minsta detalj. Jag gick leden ganska nyligen och det är strålande exempel på hur det kan vara!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-14 14:04
#30

Utflyktsreportage från Edsbonden i VF idag.

http://www.vf.se/grums/edsbondens-borg-en-guldklimp-fran-jarnaldern/

(Arkeologen Elinors pappa hette f.ö. Hasse, och spelade bandy i bland annat Slottsbron, ÖSK och Surte.)

Ghosthunter
2017-07-14 15:15
#31

Ja men precis. Det är väldigt många fornborgar där omkring. Ta en titt på lantmäteriets karta och kolla främst mellan Segmon och Säffle, så ser man flera stycken. Men många av dom syns knappt och är inte utmärkta med skyltar heller.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-14 15:35
#32

#31 Jag har besökt åtminstone fyra av fornborgarna: Edsbonden, Valnäs, Mässvik och Sävsjön.

Ghosthunter
2017-07-14 17:10
#33

Den i Mässvik…..nu blev jag nyfiken. Menar du den på Stensbergsåsen?

Den besökte jag i våras. Lite svår att lokalisera och få grepp om, man ser bara lite stenar här och där. Men man ser att det måste ha varit något iaf, för det ser arrangerat ut. Jag höll också på att komma vilse när jag var där😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-14 17:59
#34

Det var länge sedan jag var där, så jag blev tvungen att bläddra i böckerna -och det stämmer, den heter Stenbergsåsen. Borgen är svår att få något grepp om, och en tröst är väl att även de som dokumenterat den har svårt att riktigt förstå upplägget med två borgområden och blindgångar. Det förefaller enligt vad som skrivs som att det var träpalissader där det nu gapar tomt. Liksom vid Edsbonden skulle en urgallring mot Vänern inte ha skadat - det skall ha gått att se över till Kinnekulle från borgen tidigare (precis som med Edsbonden).

Annons:
Ghosthunter
2017-07-14 19:22
#35

Ja, det var säkert träpalissader och en del byggnader. Det fanns ett ställe där man kunde skymta Vänern  lite mellan träden, men det var minimalt, så visst skulle det behövas utgallring. Men jag tror att den borgen är mer eller mindre bortglömd. Så annat prioriteras nog.

Det fanns väl inga skyltar, vägvisare och dylikt när du var där heller?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-07-14 20:02
#36

#35 Nej, inget alls. Jag tog lite diabilder (inte scannat in dem), men de säger inte mycket…

Ghosthunter
2017-07-14 20:06
#37

Nä….det är väldigt vagt. Tror jag bara såg ett ställe som det var en liten bit mur, men resten var bara lite stenar här och var.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: